Lite frågor om barber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alvakvarium
    • January 2009
    • 85

    Lite frågor om barber

    Inte rätt ämne, jag vet, men kunde inte hitta barbernas ämne. Men det passar i och för sig rätt bra, för jag är nybörjare i akvarium. Tänkte kanske köpa några barber, men vet inte så mycket om dem. Har lite frågor.
    - Är de "fredliga" mot andra fiskar?
    - Hur många bör man ha minst tillsamans?
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    det beror på art om dom är snälla, exempel Tigerbarb är fredlig men äter yngel och biter i fenor. dom flesta är dock fredliga

    dom vill vara ca 5som minst till 10som minst, också beroende art.

    vilken art hade du tänkt dig?

    Kommentar

    • Alvakvarium
      • January 2009
      • 85

      #3
      Ursprungligen postat av Flaxss
      det beror på art om dom är snälla, exempel Tigerbarb är fredlig men äter yngel och biter i fenor. dom flesta är dock fredliga

      dom vill vara ca 5som minst till 10som minst, också beroende art.

      vilken art hade du tänkt dig?
      Okej. Vet faktiskt inte, men hade tänkt mig ngn lätt och som inte blir så stor.

      Kommentar

      • Morpheus
        • February 2003
        • 673

        #4
        Hej igen!

        Det flesta barber blir inte så stora. Tigerbarber är ganska lätta om man har hållt på ett tag. Tror att de ligger på 2-3 på Kjell F's svårighetsskala.
        Mvh Anders

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          hur många liter har du på karet?

          dessa barber blir ca 5cm, och vill ha 60-70L, ca 25c, dom är lätta att sköta. och du bör ha som minst 5st helst runt 10st.

          Cumingbarb
          Fembandsbarb
          Nätbarb
          Kopparbarb

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av Morpheus
            Hej igen!

            Det flesta barber blir inte så stora. Tigerbarber är ganska lätta om man har hållt på ett tag. Tror att de ligger på 2-3 på Kjell F's svårighetsskala.
            men sedan måste man välja sällskapet noga efter Tigerbarb. plus så blir den lite större och vill ha ca 100L.

            Kommentar

            • suzanne.h
              • March 2005
              • 223

              #7
              Kopparbarb tycker jag är trevlig och vacker. Väldigt snäll och ganska lugn. Blir inte allt för stor heller, 4-5 cm.

              Kommentar

              • Simon H
                • January 2008
                • 515

                #8
                Jag tycker Fembandsbarbar kan va lite svåra när man gör vatten byten för de kan hända att nån dör men annars är dom lugna men man ska ha minst 10 styckna.

                Kommentar

                • MarilynManson94
                  • January 2009
                  • 36

                  #9
                  JAg har en guldbarb som blivit kvar när dens polare dog, barben jag har nu har jag haft i ca 5 år och är nu ca 6 cm stor + stjärt. De blir väldigt vackra när de är äldre, min är verkligen guldig, inte så gul och tråkig som de i affären, men de kan vara lite dumma mot fiskar med lång stjärt ibland, men jag har guppys och slöjstjärtar, men jag har inga alls problem men söndriga stjärtar, men en del barber är taskiga. Tror även att vin äter neon tetror (hjälper väl slöjstjärtarna antar jag, jag har försökt med neontetror innan jag fattade att det är slöjisarna som sätter i sig dem)

                  Kommentar

                  • GRIZZLY
                    • December 2006
                    • 867

                    #10
                    Jag kan också rekommendera Guldbarb. Mina hur grymma som helst. Tokvackra och tål allt. Dock äter dom som grisar :P

                    Kommentar

                    • Nilsrolf
                      • November 2006
                      • 549

                      #11
                      Ursprungligen postat av GRIZZLY
                      Jag kan också rekommendera Guldbarb. Mina hur grymma som helst. Tokvackra och tål allt. Dock äter dom som grisar :P
                      Ja, kan bara hålla med, trevliga. Kan vara lite skygga, men när de väl är hemmastadda är de jätteroliga och fina.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...