Äter Lombardoi eller fembandsbarb upp en räka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasR
    • March 2005
    • 109

    Äter Lombardoi eller fembandsbarb upp en räka?

    Har fått igång akvariet ordentligt nu, var nere för två veckor sedan och köpte ett par Lombardoi samt en räka jag inte identifierat men dom kallade den för "mountain jätte räka" något sånt. Ca 5 cm stor.

    I karet fanns innan ett gäng fembandsbarber och en kampfisk.

    Nu är räkan helt borta, har vänt upp och ner på hela karet igår utan framsteg. Så jag undrar nästan, vem är boven? Inte sett räkan på en vecka innan dess.

    Ps. Lombardoi var ett dåligt köp, skulle ha kollat på zoopet först innan jag trodde på deras artbeskrivning...

    mvh Andreas
    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .
  • Naugthy
    • February 2008
    • 531

    #2
    Jag vet inte vad som kan ha hänt med din räka men du borde lämna tillbaka lombardoierna eftersom det är en malawi fisk och inte alls kommer trivas med dom fiskar du redan har.
    "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Barber och kampfisk är kanske inte den bästa av kombinationer heller
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • AndreasR
        • March 2005
        • 109

        #4
        Tråden rör räkan .

        Barberna och kampfisken funkar fint, jag hade annat kar redo för kampfisken ifall det skulle krisa.

        Lombardoierna som sagt, grovt felpekande information jag fick i affären, och nu vill de inte ta dom tillbaka. Typiskt fenomen va? Ivrigt och klantingt men men.

        Jag vill inte höra gnäll, jag behöver en förklaring på min käre räka
        Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Den kan ha krälat ut ur karet.
          Jag har såna liknande räkor här eller hade Nu e det bara en kvar och den har oxå rymt och försökt ta livet av sig.
          Antagligen nåt med vattnet.
          Att dom fiskarna du har skulle ha käkat upp den finner jag föga troligt
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            kampfisk äter räkor ja men inte större än 1cm. lika så barben äter räkor men inte i den storleken. har haft Amano med kampfisk utan problem.

            och drd skrev så kryper en del räkor väldigt lätt ut ur karet. men räkor är också bra på att gömma sig.

            skaffar du fler räkor så köp så du har en liten grupp av dom. dom vill vara i små grupper.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Du skriver inte hur stora dina lomardoi är - men om de är åtminstone 8-10 cm så kan det vara dom.
              Om de är mindre lutar jag mot att räkan klättrat ur som drd skriver
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • AndreasR
                • March 2005
                • 109

                #8
                Misstänker starkt att det är lombardoierna nu alltså. De är väl.. säg 6 cm stora. Men har inte hittat något uttorkat utanför akvariet.. Och jag vände verkligen ut och in på det igår!

                Det roliga är att räkan köptes samtidigt som dom. Ingen information till räkan. Inget varningens finger för fiskblandningen (kanske borde tänkt lite själv också).
                Har dessutom för mig att de skrivit ut zoopet information i den affären.. men jag undrar om dom inte hunnit sätta upp info kring just lombardoierna (de var nya) och att biträdet inte visste bättre.

                Well well, jag åker dit med fiskarna i varsin syltburk och ställer dom där, lutar det åt.. tyvärr.
                Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Jag har dock svårt att tänka mig att en 6 cm fisk skulle sätta i sig en 5 cm räka.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • AndreasR
                    • March 2005
                    • 109

                    #10
                    Räkan är borta och det är faktiskt den enda logiska förklaringen + att dom pickat på honom och redan där startade misstankarna.

                    Hursomhaver, man blir alltid klokare av att skriva här på zoopet.
                    Affärspersonalen var faktiskt mycket över förväntan. Jag fick lämna tillbaka fiskarna, få en ny räka och dessutom 3 platys gratis bara för jag ville fylla ut karet lite. Och det utan kvitto.
                    Mycket mycket beröm till en affär som numera är grym i mina ögon . Zooligiska, friska fiskar - shjysst personal.
                    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                    Kommentar

                    Arbetssätt...