Växterna samtidigt som fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glasstrut
    • February 2009
    • 6

    Växterna samtidigt som fiskarna?

    Tjena!
    Köpte mitt akvarium i onsdags och har låtit det gå utan växter och fiskar, bara grus, sten och nu också rot. I affären sa de att man skulle köpa växterna samtidigt som fiskarna. Men överallt där jag har läst står det att växterna ska va med från början.

    Ska jag låta akvarium gå tomt till på onsdag som de sa, eller ska jag försöka köpa växter imorgon? Känns lite konstigt att det ska gå tomt kan jag tycka.
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Det spelar ingen roll hur du gör. Du kan plantera växterna innan eller samma dag som fiskarna kommer i. Men jag kan inte se några BRA skäl till att köpa fiskarna samma dag som växterna. Bättre är väl att plantera växterna 1-2 dagar innan fiskarna köps, eftersom man ofta vill "flytta runt" växterna litegrann och se hur man ska ha det.

    Men allra bäst är väl iallafall att göra det litegrann innan, därför att fiskarna är stressade när man just har köpt dem. De ska ligga i sina plastpåsar i akvariet så att temperaturen utjämnas, sen ska man byta ut vattnet i påsen långsamt, någon deciliter i taget under några timmar. Då är det ju inte bra om man håller på att plantera växter samtidigt

    Ett akvarium som inte har några fiskar i sig och "går tomt", med pumpen på, händer det ingenting med. De bakterier som lever i filtret och bryter ner farliga ämnen börjar bildas och föröka sig först när det finns MAT till alla bakterier. Maten är fiskarnas bajs och avfallsämnen. Alltså börjar själva biologiska processen i ett akvarium först när man haft i fiskarna.

    Det är också därför det är viktigt att ha endast några få fiskar i början: Annars hinner inte bakterierna i filtret med att bildas, då kan de inte bryta ner all "skit" och giftiga ämnen bildas i akvariet. Börja alltså med 4-5 fiskar den första månaden och låt filtret vara

    Växterna behöver också näring (ämnen fiskarnas bajs omvandlas till näring) för att trivas, det är väl därför som man säger att man inte ska låta akvariet stå utan fiskar för länge.

    Lycka till!
    / Ebba

    Kommentar

    • Glasstrut
      • February 2009
      • 6

      #3
      Tack för ditt svar. Det var ungefär samma som jag hade förstått det. Så om det finns tid imorgon blir det nog till att köpa lite växter så att jag besparar fiskarna lite stress

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Att ha fiskarna i sina transportpåsar med små vattenbyten under några timmar låter oerhört länge.

        När jag planterat nya invånare i akvariet alla gånger jag gjort det, har det handlat om max 20 minuter totalt och de har mått gott allihop.
        Gör som du säger och byter någon deciliter i taget så sakterliga.

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Ju längre, desto skonsammare för fisken. Men självklart kan det gå bra även med kortare tid. Det viktigaste är att man tar lite av det nya vattnet och "spär ut" vattnet i påsen, successivt.

          Sen brukar jag INTE vilja ha djuraffärens vatten ner i mitt akvarievatten, så jag håvar upp fiskarna försiktigt när det är dags, och lägger över dem i nya akvariet. Tömmer alltså inte ut vattnet i akvariet.

          Men alla gör olika.
          / Ebba

          Kommentar

          • Glasstrut
            • February 2009
            • 6

            #6
            Nu har jag iallafall lite fiskar i mitt akvarium De kom ditt samtidigt som växterna då jag inte orkade åka mer än nödvändigt till djurbutiken. 6 st platy blev det btw

            Kommentar

            Arbetssätt...