Vad ska jag göra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emma_1980
    • September 2008
    • 59

    Vad ska jag göra!

    Hej!
    Jag har haft mitt akvarie sedan i augusti/september och nu de senaste veckorna har jag haft många fiskar som har dött typ en eller två i veckan och idag hittade jag min algeätare död. Har kontrollerat mina värden i akvariet och de ligger normalt. Men jag har ganska mycket alge i akvariet på glaset och några av växterna ser inte ut att må så bra. Vad ska jag göra för att få igång akvariet och slippa fler döda fiskar?
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    #2
    Man skulle behöva veta lite mer för att kunna avgöra...
    Storlek på akvariet och hur mycket fisk?
    Hur ofta och hur mycket matar du?
    Hur ofta byter du vatten (och hur mycket)?

    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

    Kommentar

    • Kep
      • February 2009
      • 29

      #3
      50% vattenbyte, till 20% vattenbyte i några dagar. I med en hink vattenberedningsmedel och lite bikarbonat. Kan kanske slänga i lite medicin och efter 14 dagar lägga lite aktivkol i filtret.

      jag är ingen expert men det hade jag prövat
      325L Tropiskt-Sällskap
      220L Under renovering
      60L Växt/Yngel

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Ursprungligen postat av Kep
        Kan kanske slänga i lite medicin

        jag är ingen expert men det hade jag prövat
        va hade du tänkt för medicin då?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #5
          Ursprungligen postat av Emma_1980
          Hej!
          Jag har haft mitt akvarie sedan i augusti/september och nu de senaste veckorna har jag haft många fiskar som har dött typ en eller två i veckan och idag hittade jag min algeätare död. Har kontrollerat mina värden i akvariet och de ligger normalt. Men jag har ganska mycket alge i akvariet på glaset och några av växterna ser inte ut att må så bra. Vad ska jag göra för att få igång akvariet och slippa fler döda fiskar?
          har du verkligen ett filter som klarar av den biologiska reningen?! hur många fiskar har du och vilken filtermodell?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Emma_1980
            • September 2008
            • 59

            #6
            Mitt akvarie är 54L med en Aquael FanFilter 1 som har krånglat ganska mycket och jag fått rengöra den ganska ofta då den är ofta igen geggad med smuts. Jag hade för många fisk när jag startade och några dog men sen har det varit lugnt ett tag och då hade jag 1 vuxen guppy hane, 4 guppy yngel och 3 pansarmalar och en algätare. Idag har jag 2 guppy yngel och 3 pansarmalar. Har matat fiskarna en gång om dagen eller ibland varanan dag och gjort delvatten byten varje vecka (någon gång kanske jag har glömt eller inte haft tid)

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Det låter bra att du gör delvattenbyte varje vecka och matar varannan dag. Mata pyttelite åt gången bara, särskilt nu när fiskarna inte mår bra.

              Jag tror att din fanfilter 1 är för litet för ditt akvarium, om det blir smutsigt snabbt trots att du har så få fiskar. Troligen har de fiskar som dött gjort det på grund av för höga halter av något ämne, kanske nitrit.

              Du bör alltså köpa ett större filter. MEN du kan inte bara byta ut filtren, eftersom du då för bort alla nyttiga bakterier som sitter i det gamla filtret. Bäst är att köra båda filtren på en gång i en månad, sen kan du ta bort det gamla.

              Större filter, regelbundet 25% vattenbyte en gång i veckan, sparsam matning, så blir det nog bra!

              Var också noga med att endast ha ljuset på i 9-10 timmar per dag (använd timer). För mycket ljus kan också leda till att algerna kommer.

              Börja inte hälla i medicin eller annat förrän du vet vad som är fel. Bättre att avvakta och sköta akvariet perfekt (delvattenbyten), samt investera i ett större filter.

              Lycka till!
              / Ebba

              Kommentar

              • Emma_1980
                • September 2008
                • 59

                #8
                Mina vatten värden var okej när jag kollade för två dagar sen, ingen nitrit, för det hade jag problem med i början men det kan vara ljuset som är på för många timmar jag har timer på den nu men på 12 timmar så jag ska ställa om den till 9 timmar. Jag har funderat på att skaffa ny filter länge för denna har krånglat ganska mycket med att stänga av sig och inte alltid fungerar.
                Hur ska jag göra innan jag skaffar ny filter: göra en ordentlig rengöring med att rengöra glas från alger och även ta bort de drabbade växterna som har alger och göra ett delvattens byte eller ska jag skaffa ny filter innan jag rengör?

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  12 timmar låter bra, 9 timmar skulle jag säga är lite för lite.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Sätt på 10 timmar då, så får du ett bra mellanläge.

                    Algerna kommer att försvinna av sig själv när det blir en sämre miljö för dem!

                    Jag skulle ha gjort såhär:
                    - Köp en ny pump med större filter, så stort som möjligt! Sätt i denna i akvariet men ha kvar den gamla pumpen, låt båda vara i akvariet i en månad. Det kommer se trångt ut men det gör inget! Viktigt att nya bakterier kan få bildas i nya pumpen.

                    - Stäng av pumparna en kort stund så att vattnet blir stilla. Skrapa bort alger från rutorna och sug upp det som lossnar med en sughävert (hoppas du har en sådan), så att algresterna inte ligger på botten av akvariet. Kör runt med sughäverten lite i botten av akvariet så att du suger upp löst skräp och avfall. Rensa växterna på fula/halvvissna blad försiktigt, nyp av bladen eller klipp med sax.

                    Det går alltså att suga upp skräp på botten + gamla alger, men rätt så fort så att endast 20%-30% av vattnet kommer ut i hinken. Detta kan du göra varje gång du gör delvattenbyte, en gång i veckan.

                    - Sätt på pumparna igen. De ska alltid vara på! Men just när man suger upp alger så är det inte så kul om alla alger sugs in i filtret.

                    Detta är den enda rengöring du behöver göra, för mycket rengöring kommer bara störa balansen i akvariet.

                    Jag skulle tro att större filteryta + 10 timmars belysning + sparsam matning + 20-30% vattenbyte en gång i veckan kommer att göra att du märker skillnad, men det kanske tar 1-3 månader innan det märks. Men med större filter-yta kommer vattenkvaliteten att påverkas och förhoppningsvis mår fiskarna bättre rätt så fort!

                    Köp inga fler fiskar de närmaste 1-3 månaderna innan du ser att de du har nu mår bättre.

                    Detta är bara mina personliga tips över hur jag skulle ha gjort, andra kan ju ha andra åsikter.
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • Emma_1980
                      • September 2008
                      • 59

                      #11
                      Tack Toccata för alla dina bra tips! Jag ska åka och köpa en ny filter så till helgen och sätta dit den och sedan "städa" lite i akvariet och sughävert har jag en så den kan jag använda. Har du eller andra som läser bra tips på en bra filter till mitt akvarie på 54L? Just nu har jag en Aquael FanFilter 1.

                      Kommentar

                      • Naugthy
                        • February 2008
                        • 531

                        #12
                        Aquael FanFilter 2?
                        "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                        "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                        Kommentar

                        • Milbot
                          • November 2005
                          • 188

                          #13
                          Jag rekommenderar Fluvals filter. Är nöjd med både deras ytterfilter och innerfilter. Så ett Fluval 2+ kanske kan passa till ditt 54-liters...

                          //Christian


                          Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #14
                            Fluval 3+ tycker jag du ska satsa på. Jag har ett sånt till mitt 42-liters och det är bra sprutt på det! Däremot tycker jag inte att det har så mycket filter-yta (själva svampen som sitter där inne), så hittar du ett som har mer filteryta är det ännu bättre!
                            / Ebba

                            Kommentar

                            Arbetssätt...