Algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madicken
    • January 2009
    • 26

    Algätare?

    Hej, har ett 54 l akvarium som gått i drygt 1 mån, har haft problem med ammoniak som nu löst sig. Hade 3 st ottosar som ju var fantastiska på att "putsa rutorna" tyvärr bara 1 kvar som verkar hängig (ingen ammoniak kvar), de andra fiskarna (gyppy, platy, amanoräkor, pandapansarmal) verkar ok, pigga och ynglar av sig.
    Jag har läst att ottosarna är känsliga, finns det någon annan jag kan köpa (om ett tag) som äter alger på rutorna?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Äppelsnäckor, Parotocinclus (Pitbull pleco) eller Amanoräkor, kanske?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Milbot
      • November 2005
      • 188

      #3
      Jag skulle nog kört på äppelsnäckor också. Fast den allra bästa försäkringen mot alger är såklart välmående växter

      //Christian


      Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Se också över hur länge du har ljuset på varje dag, och hur mycket du matar. 9-10 timmar ljus per dag (med timer), samt sparsam matning, brukar minska algerna.

        Och som sagt, mycket snabbväxande växter, som tar upp mycket näring. Då minskar algerna snabbt.

        Ett akvarium som endast varit igång lite mer än en månad räknas som nystartat, och då får man räkna med att det kommer lite mer alger än vad det gör senare, när alla växter rotat sig och börjat växa ordentligt.

        Men att ha mycket växter (läs: mer än 60% av botten täckt av växter) är att rekommendera!
        / Ebba

        Kommentar

        • Madicken
          • January 2009
          • 26

          #5
          Ursprungligen postat av toccata
          Se också över hur länge du har ljuset på varje dag, och hur mycket du matar. 9-10 timmar ljus per dag (med timer), samt sparsam matning, brukar minska algerna.

          Och som sagt, mycket snabbväxande växter, som tar upp mycket näring. Då minskar algerna snabbt.

          Ett akvarium som endast varit igång lite mer än en månad räknas som nystartat, och då får man räkna med att det kommer lite mer alger än vad det gör senare, när alla växter rotat sig och börjat växa ordentligt.

          Men att ha mycket växter (läs: mer än 60% av botten täckt av växter) är att rekommendera!
          Ok, jag har vattenpest, javaormbunke, flamemossa(tror jag), och 4 till sorter som jag inte vet namnet på. Finns det nån växt som är bättre på alger än andra?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2875

            #6
            Ottosar eller Siamensis är de bästa algätare jag haft. Fördelen med Ottosar är ju att den är liten. Men ingen algätare kan mata sig med Siamensis vad gäller att konsumera även tuffare alger. Dock kommer man nog aldrig ifrån att göra rent rutorna då och då om man vill att dom skall vara riktigt rena. Men det är ju inget större jobb.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Ottosar eller Siamensis är de bästa algätare jag haft. Fördelen med Ottosar är ju att den är liten. Men ingen algätare kan mata sig med Siamensis vad gäller att konsumera även tuffare alger. Dock kommer man nog aldrig ifrån att göra rent rutorna då och då om man vill att dom skall vara riktigt rena. Men det är ju inget större jobb.

              joho....har inte skrapat rutorna i mina kar på snart 1 år.
              i det ena karet (240 liter) så har jag knappt några plantor alls.
              mata mindre, strikt regim på vattenbyten, samt någon trevlig
              algätare, i små kar så är det bra med äppelsnäckor, räkor, ottosar
              och de levandefödare som tuggar alger, exempelvis mina mollys,
              de ser för jävliga ut, men riktigt duktiga på att putsa plantor,
              rötter, stenar, rutor.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2875

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                joho....har inte skrapat rutorna i mina kar på snart 1 år.
                i det ena karet (240 liter) så har jag knappt några plantor alls.
                mata mindre, strikt regim på vattenbyten, samt någon trevlig
                algätare, i små kar så är det bra med äppelsnäckor, räkor, ottosar
                och de levandefödare som tuggar alger, exempelvis mina mollys,
                de ser för jävliga ut, men riktigt duktiga på att putsa plantor,
                rötter, stenar, rutor.
                Det beror ju naturligtvis mycket på vad för typ av akvarie man har. Ett akvarie med lite belysning och som inte nås av dagsljus via fönster etc. Eller ett växtakvarie med mycket ljus och växter och med tillsatt växtnäring. Skillnanden kan bli väldigt stor vad gäller förekomst av alger på rutorna i olika fall. Men rent generellt tror jag att man då och då får svabba av rutorna i de flesta akvarier. Sen hänger det ju lite på vad man anser vara "rent". Har själv både Ottosar, Siamensis och Black Molly men får ta ett tag på rutorna vid vattenbyte.

                Kommentar

                • Madicken
                  • January 2009
                  • 26

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Äppelsnäckor, Parotocinclus (Pitbull pleco) eller Amanoräkor, kanske?
                  Skulle en pitbull pleco trivas i ett så litet akvarie? Vill inte de vara fler? eller finns det en mindre pleco? De är ju fina.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13109

                    #10
                    Ursprungligen postat av Madicken
                    Hej, har ett 54 l akvarium som gått i drygt 1 mån, har haft problem med ammoniak som nu löst sig. Hade 3 st ottosar som ju var fantastiska på att "putsa rutorna" tyvärr bara 1 kvar som verkar hängig (ingen ammoniak kvar), de andra fiskarna (gyppy, platy, amanoräkor, pandapansarmal) verkar ok, pigga och ynglar av sig.
                    Jag har läst att ottosarna är känsliga, finns det någon annan jag kan köpa (om ett tag) som äter alger på rutorna?
                    det som passar bäst till att rengöra dina rutor i ditt 54 liters är en "algius magneticus" (Algmagnet)
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      Är osäker på hur stora pitbull pleco blir, tyvärr säljs många algätande malar under FEL namn i affärerna. Det kan till exempel stå bara "Pleco" vilket kan vara fiskar som blir 30 cm....

                      Siamesisk algätare (vill vara många) blir för stora för ett 54-litersakvarium, egentligen även en Ancistrus... (blir 12 cm, vill ha flera mörka grottor). Otocinclus går att ha, men ottosar är som sagt känsliga.

                      Därför kanske snäckor eller räkor är ett bättre alternativ.

                      Och passar inte detta får du som sagt göra allt för att minska algerna på annat sätt (se över belysning, växter, matning, filtrering (tillräckligt stor filteryta för akvariet), osv)

                      Hoppas det ordnar sig!
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • Madicken
                        • January 2009
                        • 26

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        det som passar bäst till att rengöra dina rutor i ditt 54 liters är en "algius magneticus" (Algmagnet)
                        Haha...

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          är inte räkor lite överskattat som algätare?

                          hade för ett bra tag sen såkallade algätande räkor i ett kar (som dock var moget) men ändå hade problem med alger, jag hade litet kar så jag köpte då räkor. inte rörde dom algerna.

                          när jag sedan köpte ''ottosar'' så på 2dagar var karet rent på alger.

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #14
                            Jag tror att de är bra algätare men passar bäst i riktigt små akvarier där man kan anpassa filtret för dem (eftersom de annars lätt sugs in i filtret).

                            Jag vill slå ett slag för ancistrus, som jag tycker är en bra algätare. Det stämmer att otocinclus verkligen gör "rent" i akvariet men de är känsliga och kräver en mycket bra vattenkvalitet, så vill man ha en tålig fisk som kan vara med i många år, så är Ancistrus ett bra alternativ.
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              så räkor rensar endast alger i mycket små akvarium?

                              vilket betyder att man då måste ha typ 100räkor för att rensa större kar?

                              mina jag hade åt inte alger och det var ändå i ett litet kar.

                              visst är otocinclus känsligare än ancistrus, jag har dock haft tur med mina och dom har flyttat runt i olika kar och har haft dom ett bra tag nu. och gör än ett bra jobb.

                              annars så är ancistrus att rekommendera om man har kar som räcker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...