Biofilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lozita
    • February 2009
    • 6

    Biofilter

    Jag har håller på att köra igång ett 250l juwel akvarium och har lite funderingar kring mitt filter. Mitt akvarium är begagnat och filtret har endast mekanisk filtrering i form av plastsvampar. Jag har nu hör att man bör ha sk biofilter. I affären sa de att jag borde lägga i detta i mitt inbygda filter men eftersom utsprutet är högst upp kommer det att hamna där. Detta gör att det kommer att tas ut varje gång jag tvättar filteret. Detta borde ju vara långt ifrån optimalt. Måste jag ha ett extra filter?
    Jag tänkte att börja med lite scalarer och annat bös för att sedan testa på discus...
    Är jag helt ute och cyklar????
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    asså de grova filtersvamparna erbjuder också en bra biologisk rening så att igentligen räcker det med dem, men visst kan du lägga i 1L biobollar! jag skulle göra som så att ta bort nån av de översta svamparna och ha biobollar där och sen en 2-3cm tjock grov filtersvamp ovanpå som grovrenar vattnet innan det kommer till biobollarna! att du måste ta ur bollarna vid rengöring är bara av godo om du lägger dem i en hink med akvarievatten under tiden för rengöring, de mår bara bra av att luftas litegrann sen om det finns plats i utrymmet där utblåsröret går kan du ha biobollar där också! biobollar är så tacksamma att hålla på med i den typen av filter eftersom de flyter, så man behöver inte ner och gräva när man ska ta upp dem (viktigt att du köper de små biobollarna typ 2,5cm i diameter)
    Senast redigerad av åheim; 05 February 2009, 20:07.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...