Akutfråga: nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Violator
    • January 2009
    • 65

    Akutfråga: nytt akvarium

    Jag köpte för ett par dagar sedan på mig ett akvarium, som jag igår startade igång med vattenberedning etc. "Problemet" är att det i köpet gick med ca 20 malawi ciklider. Den enda plats där jag mycket temporärt har kunnat inhysa dessa stackare är i mitt 70 liters akvarium .

    En fisk dog under natten efter transporten hem. Ytterligare en dog idag. Naturligtvis mår de pyton - jag försöker göra vad jag kan i form av 50% vattenbyte dagligen, samt två rejäla pumpar som syresätter karet.

    Nu till min fråga - hur snart efter det nya karets igångstartande skulle ni flytta över cikliderna dit? En vecka är väl tillråderligt, men det känns inte som ett alternativ att husera dem i det lilla kar de nu befinner sig i under en vecka.

    Helt idiotiskt, jag vet, men vad är bästa alternativet under omständigheterna?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Om ditt 70L också är nystartat så är den ännu värre att ha dem där än i stora karet, även om det är inkört så kan det knappast klara den belastningen ändå...! Jag skulle nog föredra det stora karet och smått överdosera nitrivec i 3-4 veckor och mata otroligt lite och hoppas att det går vägen och inte göra stora vattenbyten utan endast små om de visar tecken på obehag samt alltid använda vattenberdningsmedel vid delvattenbytena!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Violator
      • January 2009
      • 65

      #3
      Tack för snabbt svar. Får börja flyttprojektet imorgon bitti...

      Kommentar

      • qungen
        • December 2007
        • 39

        #4
        Ursprungligen postat av Violator
        Jag köpte för ett par dagar sedan på mig ett akvarium, som jag igår startade igång med vattenberedning etc. "Problemet" är att det i köpet gick med ca 20 malawi ciklider. Den enda plats där jag mycket temporärt har kunnat inhysa dessa stackare är i mitt 70 liters akvarium .

        En fisk dog under natten efter transporten hem. Ytterligare en dog idag. Naturligtvis mår de pyton - jag försöker göra vad jag kan i form av 50% vattenbyte dagligen, samt två rejäla pumpar som syresätter karet.

        Nu till min fråga - hur snart efter det nya karets igångstartande skulle ni flytta över cikliderna dit? En vecka är väl tillråderligt, men det känns inte som ett alternativ att husera dem i det lilla kar de nu befinner sig i under en vecka.

        Helt idiotiskt, jag vet, men vad är bästa alternativet under omständigheterna?
        jag startade ett nytt 240l stoppade i 9 malawi dagen efter jag körde med baktozym för att få igång bakteriefloran efter yttligare 2 veckor stoppade jag i 10 till jag har inte haft nitrit i vattnet en enda gång har mätt med droppar en gång i veckan i 5 veckor
        så vore jag dej skulle jag stoppa i dem o byta 30% vatten i veckan o köra med ett dropptest för nitrit för att ha koll på det o givetvis skaffa något medel för bakteriefloran

        lycka till

        Kommentar

        • Violator
          • January 2009
          • 65

          #5
          Jag har köpt Nutrivec och karet har varit igång ett par dagar nu, har ingen Nitrit och fiskarna verkar pigga och glada. Jag tänker mig att jag mäter av Nitrit ett par gånger i veckan de kommande 2-3 veckorna och verkar det "stabilt" går jag över till att mäta en gång i veckan.

          Jag har dock inte användt någon Nutrivec ännu, bör jag verkligen göra det förebyggande???

          Kommentar

          • Emmma
            • January 2007
            • 340

            #6
            Ja, det skulle jag ha gjort. Och/eller tagit filtergegga från andra akvariet om det varit igång ett tag. Höga nitrit värden kommer, om inte förr, som regel när akvariet varit igång ca två veckor...

            Kommentar

            Arbetssätt...