Nystart av akvarium, hjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    #16
    Det som kan ha hänt är att termostaten i värmaren gått sönder. Det har jag råkat ut för - då fortsatte den att värma trots att temperaturen var 30 grader. Så håll koll på temperaturen framöver. Kanske läge att byta ut värmaren om du inte blir av med problemet. Och om det blir för varmt tillfälligt så är ett tips att byta ut lite av vattnet och tillsätta nytt kallt. Det tror jag är effektivare än att ha fönstret öppet

    Jo det kan gå snabbt för några hungriga vuxna att käka upp en kull yngel. Vill man få yngel att överleva kan man ha flytväxter som ynglen kan gömma sig i.

    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

    Kommentar

    • YPro
      • February 2009
      • 16

      #17
      Temperaturen ligger stadigt på 27C nu, förhoppningsvis minskar det lite till.

      Har planer på att köpa några äppelsnäckor som städare, och då har jag naturligtvis några frågor.
      Trivs samkönade snäckor tillsammans eller blir de ensamma?
      Äter de bara på gruset och glasrutorna?
      Har läst om att de kan kliva ut ur akvariet, jag har alltid "locket" på, räcker det?
      Hur många ska man ha i ett 54L?
      Hur mycket brukar de kosta?
      Mitt akvarie!

      Kommentar

      • Link_Mag
        • January 2009
        • 238

        #18
        Ursprungligen postat av YPro
        Temperaturen ligger stadigt på 27C nu, förhoppningsvis minskar det lite till.

        Har planer på att köpa några äppelsnäckor som städare, och då har jag naturligtvis några frågor.
        Trivs samkönade snäckor tillsammans eller blir de ensamma?
        Äter de bara på gruset och glasrutorna?
        Har läst om att de kan kliva ut ur akvariet, jag har alltid "locket" på, räcker det?
        Hur många ska man ha i ett 54L?
        Hur mycket brukar de kosta?
        inga problem att ha alla av samma kön. dom äter alger överallt på rutan, på blad m.m. om man har "lock" ir täckglas kan dom inte komma ut. hu kan ha hur många som helst men frågan är ju hur många som är snyggt att ha samt hur mycket mat det finns till dom. en snäcka brukar kosta 30kr i affär men om du köper av privatpersoner kanske 5-10kr styck. rekomenderar att köpa av privatpersoner då kan man även hitta lite olika roliga färgvarianter på skalen. om personen bor i en annan stad kan man skicka snäckorna på posten men då får du nog vänta till våren då det är lite för kalt nu
        Diskus och Växter FTW!

        Kommentar

        • YPro
          • February 2009
          • 16

          #19
          Gäller det samma regler (rekommendationer) för äppelsnäckor som för fiskar? Det har gått en vecka sen jag köpte de första fiskarna och märker nu alger lite här och var i akvariet. Kan jag köpa äppelsnäckorna tidigare, om man tänker på nitriten (jag hade behövt vänta ca 3 veckor med fiskar, annars?)?

          Och sen fick jag inte det svar jag hade tänkt mig att få. Jag menade mer, hur de kommer åt lite brantare ställen, tex stenar eller min båt (se bild) samt hur fasiken en snäcka kan ta sig till bladen?

          Är det för sent att klippa av de största bladen av den större växten så den växer snabbare?

          Hur många växter borde jag ha om jag vill slippa använda algskrapa/magnet eller liknande?



          Värmaren blev sån nästa morgon också. Så jag sänkte den till lägsta. Nu är det 24-25C på nätterna och 25-26C på dagarna.

          Jag har även märkt av att fiskarna jagar sina spegelbilder alltför oftare. Kanske investera i lite mer intressanta stenar så de får utforska lite?
          Mitt akvarie!

          Kommentar

          • YPro
            • February 2009
            • 16

            #20
            Bumpsidibumps!
            Mitt akvarie!

            Kommentar

            Arbetssätt...