Mitt första akvarium (Tips/Ideer/Kommentarer?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Meswe
    • January 2009
    • 44

    #16
    Sådär, blev lite javamossa och några grönväxter..

    Byggde även upp en grotta av sten och en liten pelare av sten också, vart faktiskt fint och bra nu.. ska väl kanske inhandla mer javamossa och nån mer växt så är det väl klart kanske för stunden.. man kommer väl alltid på ngt att göra =)

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #17
      Självklart får man ha kul med sitt akvarium Alla har ju olika smak.

      Lägg gärna upp någon ny bild på hur det ser ut nu.
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #18
        Ursprungligen postat av Meswe
        Tack för lite svar.

        Växter ska vi fylla upp med nu i dagarna. Det borde väl gå att stoppa ner dem samtidigt som fiskarna är i?

        Grottan hur ska jag bygga den?

        Ang ankaret som kommer det att stanna i akvariumet. Lite kul kan man väl få ha med sitt första akvarium. Vill jag att det ska se helt helt naturligt ut så åker jag utomlands och dyker istället. Tänk på att de är första akvariumet och jag ska inte ha några super fiskar i den heller. Iallafall inte fiskar som är så smarta att dom kan tänka tanken om himmel/helvete..
        Härligt med ett nytt kar!
        Inga problem att rota runt med fiskar i. Lite stressade blir dom förstås en stund men farligt är det ju inte direkt.
        Jag har själv haft funderingar på att göra ett "skojakvarium" men jag är för fast i det där naturliga tänket så än har jag inte lyckats...
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Meswe
          • January 2009
          • 44

          #19
          Slutligen så här blev akvariumet..

          Nåväl, så här blev det till slut..



          Allt är inte med på bilderna men totalt nu så är det:

          4 Molly
          6 Platy
          11 tetror
          1 Ancistrus
          3 Amanoräkor
          2 Blå Gurami
          + lite växter och stenar så klart..

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            #20
            Jag är absolut ingen expert men jag tycker att det verkar vara ganska mycket fisk på kort tid så håll koll på nitriten.

            Akvariet ser färgglatt och härligt ut
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • Meswe
              • January 2009
              • 44

              #21
              Nitrivec står för den biten
              Har följt anvisningar från akv. butiken ang. fiskarna så hoppas det ska gå bra..

              Dom verkar trivas iaf

              Dock ser jag inte räkorna nånstans sen de kom hem igår, gömmer de sig dagtid? Eller uppätna?

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #22
                Mina räkor brukar gömma sig ibland och även när dom inte har gömt sig kan dom vara kluriga att på syn på

                Hur ofta har du i nitrivec?
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • Meswe
                  • January 2009
                  • 44

                  #23
                  Ursprungligen postat av ToveTott
                  Mina räkor brukar gömma sig ibland och även när dom inte har gömt sig kan dom vara kluriga att på syn på

                  Hittade dem gömda i javamossan =) haha.. Dom sitter där o tuggar i sig gott ser det ut som

                  Hur ofta har du i nitrivec?
                  Vid uppstarten och numera vid vattenbyten enligt bruksanvisningen.

                  Gör jag fel?

                  Kommentar

                  • ToveTott
                    • July 2007
                    • 558

                    #24
                    Skadar aldrig att ha i lite extra nitrivec, det kan i princip inte bli för mycket. Jag skulle nog köpa ett nitrittest för säkerhets skull. Nitrit brukar tydligen inte bli ett problem förrän efter ett par veckor så faran är långt ifrån över. Tyvärr kan man inte alltid lita på vad dom säger i affären.
                    Biolog men inte allvetande

                    102L
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                    Kommentar

                    • Meswe
                      • January 2009
                      • 44

                      #25
                      Har inte köpt test än, kostar runt 250-300kr på de felsta ställen jag sett det på? Är dom verkligen så dyra?

                      Nitrivec är ju inte det billigaste heller iofs, men har i lite extra gång till gång vid vattenbytet. 20ml till 100l vatten står det, brukar ha i precis eller nån ml över 5ml(msk) vid varje vattenbyte, då jag byter fjärdeldelsvatten dvs. Då följer jag trots allt anvisningarna.

                      Är nitrivec eller nitrittest och andra akv. prylar billigare på webben? nån som kan tipsa om en bra internetbutik isf?

                      Tacksam för svar

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        #26
                        Ursprungligen postat av Meswe
                        Har inte köpt test än, kostar runt 250-300kr på de felsta ställen jag sett det på? Är dom verkligen så dyra?

                        Nitrivec är ju inte det billigaste heller iofs, men har i lite extra gång till gång vid vattenbytet. 20ml till 100l vatten står det, brukar ha i precis eller nån ml över 5ml(msk) vid varje vattenbyte, då jag byter fjärdeldelsvatten dvs. Då följer jag trots allt anvisningarna.

                        Är nitrivec eller nitrittest och andra akv. prylar billigare på webben? nån som kan tipsa om en bra internetbutik isf?

                        Tacksam för svar
                        Har tyvärr ingen koll på internetbutiker. 250-300 är väldigt dyrt, mitt test kostade 120.
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        Arbetssätt...