Diskus i sällskaps akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dyGGz
    • January 2009
    • 12

    Diskus i sällskaps akvarium

    Hej börjar med o tala om att jag är på jakt efter ett 720 kar,
    Och undrar om denna kombinationen fisk fungerar bra?
    Tänkt ha runt 4 diskus (vuxna), 2 scalarer (vuxna), blandade malar, ett stim om ca 30-40 tetror såpass stora att scalare'na inte käkar upp dom, ett 10 tal Tigerbarber, lite kongotetror, samt ett par fjärilsciklid + ett par palett ciklider.. möjligtvis något par ungfödare med.

    Vad bör jag tänka på? undvika?

    Fungerar det helt enkelt?

    Mvh // Christian
    720 lit
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Tigerbarberna är nog inte att rekommedera ihop med skalar och discus, käkar väl på deras fenor. Jag skulle satsa på discus, skalar och tetror, skipa resten, med andra ord fler discus och skalar. Bör nog vara fler än du räknat upp. Sedan är det olika uppfattningar om discus och skalar, beträffande tetrorna säger många att det skall i från början så de växer upp tillsammans med de som skulle kunna käka upp dem (discus/skalar)

    Kommentar

    • Link_Mag
      • January 2009
      • 238

      #3
      tigerbarb och kongotetror är kanske inte den bästa ideén. vilka tetror hade du tänkt? men har själv haft både skalarer,fjärill,palett,corydoras,ancistrus och tetror med diskus
      Diskus och Växter FTW!

      Kommentar

      • dyGGz
        • January 2009
        • 12

        #4
        vet inte vilka tetror rikitigt, vill mest fylla ut akvariumet lite bara, varför går inte kongotetror ihop då? mvh
        720 lit

        Kommentar

        • Link_Mag
          • January 2009
          • 238

          #5
          tycker dom är lite agressiva och biter i fenor hackar på andra fiskar m.m. ingen art jag skulle rekomendera att ha ihop med diskus. ett tips på tetror är rödmunstetra. dom e snygga och stimmar bra
          Diskus och Växter FTW!

          Kommentar

          • dyGGz
            • January 2009
            • 12

            #6
            Ok! tackar för svar.. mvh
            720 lit

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Som flera skriver så skippa tigerbarberna med den kombon fisk och satsa istället på antingen 2-4 diskus till (dyrare) och eller 4-6 skalarer till.
              Sen tycker jag personligen att man kan ha ett 50-60 tal sjyssta citrontetror eller rödmunstetror tillsammans med dom och kanske ett lika stort stim med kardinaltetror.
              Får skalarerna och tetrorna växa upp ihop så är risken mindre att dom blir mat direkt.
              Skulle kunna ha black molly som hela tiden föder levande käk till skalar/diskus och kanske tetrorna me eller nåt rött som svärdbärare tillsammans i karet oxå.
              Några malar, ancistrus enkla och billiga för att så småningom köpa några snygga andra dyrare l-malar som L177,L200,L333,L66 eller kanske L260 som oxå är mycket vacker.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...