Guppysar dör en efter en, böjda kroppar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    Guppysar dör en efter en, böjda kroppar?

    Jag har ett akvarium som har varit igång i snart 3 månader. Jag började med 6 guppysar. Allt gick jättebra med fiskarna i början men efter ca 1½ månad dog den första fisken. Nu är sammanlagt 4 fiskar döda. Innan de dör blir de jätteböjda i ryggraden som pekar mot bottnen.

    Vad kan det bero på?
    Akvariet är på 60 liter och invånarna är Guppysar + 4 Otocinclus

  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det råder delade meningar om det där. En av orsakerna kan vara inavel. Andra teorier säger att det är ett resultat av enformig mat och/eller brist på vitaminer och andra födoämnen, medan andra säger att det kan bero på föroreningar i vattnet.

    Inavel är ju lätt att fixa - man byter några hanar.
    Födobristerna kan man komma till rätta med genom att variera maten mera, tillsätta vitaminer (Sera Fishtamin är bra), men också enligt vad några säger, tillsätta kobolt i vattnet. Tropicals Kobaltosan är det enda preparat jag vet som innehåller kobolt. Men kobolt skall uppenbarligen hjälpa fiskar, fr a levandefödare med näringsupptaget.
    Föroreningar i vattnet, som t ex koppar, kan vara svåra att snoka reda på. Men det kan hjälpa med att man tar de tester man kan, och i övrigt använder vattenberedningsmedel.

    Som jag sa, är det bara teorier. Du får själv söka vidare info om dem och se ifall någon av dem kan stämma.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • dancehall
      • May 2007
      • 306

      #3
      Hm, inavel vet jag ju inte om det kan vara. Jag köpte de här fiskarna från zoo affären som vuxna så de är inte uppfödda i akvariet.

      Varierande mat får dom, vet dock inte om det är tillräckligt eller om de får i sig alla ämnen de behöver. Matar med vanligt flingfoder, ärtor, vita mygglarver, gurka m.m.

      Det jag upplever med akvariet är att det blir skitigt och fullt med fiskbajs så otroligt snabbt. Det här är verkligen fiskar som skitar ner Jag har ingen chans att hinna med att häva upp all skiten innan det är lika mycket igen. Och det känns som att jag kommer rubba hela akvariet om jag gör vattenbyten för ofta.
      Kan fiskarnas död bero på att det är för smutsigt i vattnet kanske?

      Kommentar

      • zoolander
        • August 2008
        • 271

        #4
        Har du tagit ut kolet ur filtret? Det kan orsaka ganska mkt skit efter 1-2 månader, det gjorde det hos mig. Blev betydligt bättre efter att jag ersatt det med en extra filterduk.

        Kommentar

        • dancehall
          • May 2007
          • 306

          #5
          Är kolet svampen som sitter i filtret?

          Kommentar

          • gizmogirl
            • August 2006
            • 2214

            #6
            Även om de inte är födda hos dig kan det vara inavel då man sällan vet vilka fiskar som kommer från samma familj när man köper de.

            Kommentar

            Arbetssätt...