hur är denna fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qungen
    • December 2007
    • 39

    hur är denna fisk

    hej jag är sugen på Melanochromis sp. ”maingano” cirka 6st. har nu 5 rödzebra 6 rödhongi 6 golden kan man ha maingano ihop med dessa fiskar. akvariet är på 250l. hur många fiskar ska man ha totalt i akvariet för att dom ska trivas? blir det för många med 23 fiskar totalt.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Mainganos är verkligt tuffa mot varandra. Framförallt hanarna kan strida om revir, och allt som oftast med till slut dödlig utgång. En revirhävdande hane kan också bli väldigt aggressiv mot fiskar med likartad teckning. Rödzebra och golden har inga linjer, och kommer därför nog inte att bli särskilt utsatt. Mainganon kommer troligen bara att markera att han inte gillar att de inkräktar, men inte ställa till med klappjakt, som de kan göra mot varandra. Hongin har dock svarta teckningar, och kan möjligen råka ut för detta.
    En fördel du ändå har, är att mainganos i ditt fall kommer in sist i akvariet, och blir "new kids on the block". Det är därför mycket svårare för dem att bli dominanta.

    Det är rätt svårt att skilja könen från varandra, och man kan inte vara säker på att man får varken hananr eller honor. Därför får man helt enkelt ofta köpa ett gäng på 5-6 st och sedan låta striderna ha sin gång. Bäst är nog att ha 1 hanne och 2-4 honor. Har man tur, så kan två hanar dela upp akvariet i varsin del.

    23 fiskar i ett 250 liters malawikar...tja, kanske lite i överkant, men inte särdeles överbefolkat. Jag hade kört på 15-20 fiskar i ett sådant.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • qungen
      • December 2007
      • 39

      #3
      är det så att jag ska strunta i maingano o ta en annan fisk istället? jag vill ha en blå fisk som passar med övriga invånare o det är ju nästan alltid så att honorna är tråkiga i färgen det kanske låter ego av mig men med begränsad volym i akvariet så vill jag att alla fiskar är färgranna
      får gärna vara radiga om det finns
      kom gärna med förslag

      Kommentar

      Arbetssätt...