uppgradering från 35l till 200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jossanna
    • January 2008
    • 43

    uppgradering från 35l till 200

    Som många förutspådde när jag startade upp mitt 35 liters förra året så skulle jag snabbt tröttna på det lilla och vilja ha större det har jag gjort, och nu har jag skaffat ett större
    Det är rätt stor skillnad på 35 liter och 200 liter.

    Som det ser ut nu så har jag två molly, 1 platy, 1 ansicstrus (stavning?) ett litet stim neonisar och 4 körsbärsräkor

    Det vill säga det är väldigt tomt i det stora karet.
    Nu tänkte jag be och få lite tips om vilka fiskar jag kan tillföra till detta. Jag vet att jag inte ska sätta i för många på en gång utan bara några åt gången.
    Tankar jag har är att sätta i 2 platyhonor till min hane.
    ett stim av någon sorts tetra
    sen är jag lite sugen på nån lite större fisk men vet inte vilken. ideer tas gärna emot, kan vara kul att ha nåt lite större i karet.

    Eventuellt är jag sugen på en öronål, jag tycker dom är jättefräcka.
    sen måste jag skaffa nån mer algätare nu i det stora karet.

    Tar gärna emot tips på flera fiskar.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Utöka stimmet du har till ett rejälare antal, då det kan se lite konstigt ut om du blandar två stim i ett såpass litet kar.
    Sedan kanske ett par dvärgciklider/mindre ciklider skulle passa in, likaså en grupp pansarmalar och ev. några gurami som håller till i det övre skiktet i karet.
    Öronålen skulle jag nog personligen hoppa över.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • jossanna
      • January 2008
      • 43

      #3
      Anders, ska kolla på ciklider

      varför inte öronålen?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Dels för att jag inte tycker de är så kul i längden, och sedan är det just längden: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=380&SOK=1
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          köp till så du har 1Platy hane och 3-6honor. ev kan du köpa till ett par av Mollyn.

          köpa så du har minst 10Neoner. och på botten som ansjo skrev kan det vara trevligt med Pansarmalar av någon sort dom vill vara minst 5st. och så om du vill ha någon Ciklid som ansjo skrev.

          Kommentar

          • Uddaveka
            • June 2007
            • 431

            #6
            Håller med ansjo om att utöka stimmer till 20-30 st. och som lite större fisk någon form av gurami t.ex marmor, guld, månsken eller rubin (röd honungsgurami). och flera platy och ev. molly.
            Dvärg ciklider (apistogramma - arterna)är väldigt fina och håller till främst i nedre delan av akvariummet. Dock vet jag inte hur de fungera r med gurami. Men guramisar håller till i övre delen av akvariummet...
            ~Love animals~
            Kramar Sofia
            160l, 100l, 54l, 40l

            Kommentar

            • jossanna
              • January 2008
              • 43

              #7
              tack för svar
              jag ska åka iväg och handla lite nya växter och eventuellt nån ny fisk i eftermiddag.

              det låter lite i allmänhet som man ska satsa på de arter man redan har och inte satsa på för mycket nya så jag kommer nog utöka neonstimmet lite istället för att satsa på ett stim till.

              några platysar till vill jag nog också ha.

              däremot är jag inte alls sugen på fler mollys. de två som är kvar får gå kvar, men inte stor lust på flera. Jag hade fler tidigare med de var aggresiva, glupska, käkade på varandra och åt upp alla yngel.. så fler vill jag inte ha. har två honor kvar så blir inga fler heller.

              ska hitta nåt alternativ, ska kolla ciklider och gurami

              pansarmalar har jag kollat lite på så det blir nog 5 st sånna av någon form.
              äter de även alger eller måste jag komplettera med mer algätare?




              andra förslag?

              Kommentar

              • jossanna
                • January 2008
                • 43

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Dels för att jag inte tycker de är så kul i längden, och sedan är det just längden: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=380&SOK=1

                oj blir de så stora, min kompis har en i sitt 200 liters och hon sa att det inte var några problem, hennes var förvisso inte s stor, cirka 15 cm.
                Men blir de så stora så går det ju inte så bra i längden..
                tack!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av jossanna
                  tack för svar
                  jag ska åka iväg och handla lite nya växter och eventuellt nån ny fisk i eftermiddag.

                  det låter lite i allmänhet som man ska satsa på de arter man redan har och inte satsa på för mycket nya så jag kommer nog utöka neonstimmet lite istället för att satsa på ett stim till.

                  några platysar till vill jag nog också ha.

                  däremot är jag inte alls sugen på fler mollys. de två som är kvar får gå kvar, men inte stor lust på flera. Jag hade fler tidigare med de var aggresiva, glupska, käkade på varandra och åt upp alla yngel.. så fler vill jag inte ha. har två honor kvar så blir inga fler heller.

                  ska hitta nåt alternativ, ska kolla ciklider och gurami

                  pansarmalar har jag kollat lite på så det blir nog 5 st sånna av någon form.
                  äter de även alger eller måste jag komplettera med mer algätare?




                  andra förslag?
                  Jag tycker det låter som en bra plan, men tänk på att inte utöka beståndet för fort om karet är relativt nystartat.
                  Du har redan en algätande Ancistrus, och kanske du ska köpa en till fast i det motsatta könet, så kanske du har tillökning om ett tag om du har tur. Pansarmalarna äter inga alger, däremot tar de överbliven mat och det kan vara bra ibland.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    Ursprungligen postat av jossanna
                    tack för svar
                    jag ska åka iväg och handla lite nya växter och eventuellt nån ny fisk i eftermiddag.

                    det låter lite i allmänhet som man ska satsa på de arter man redan har och inte satsa på för mycket nya så jag kommer nog utöka neonstimmet lite istället för att satsa på ett stim till.

                    några platysar till vill jag nog också ha.

                    däremot är jag inte alls sugen på fler mollys. de två som är kvar får gå kvar, men inte stor lust på flera. Jag hade fler tidigare med de var aggresiva, glupska, käkade på varandra och åt upp alla yngel.. så fler vill jag inte ha. har två honor kvar så blir inga fler heller.

                    ska hitta nåt alternativ, ska kolla ciklider och gurami

                    pansarmalar har jag kollat lite på så det blir nog 5 st sånna av någon form.
                    äter de även alger eller måste jag komplettera med mer algätare?




                    andra förslag?
                    Pansarmalar äter inte alger. och Gurami trivs inte med livliga stimfiskar så den hade jag nog skippat.

                    men det är nog bättre att utöka fiskarna du har än skaffa fler d¨å blir det lätt rörigt.

                    Kommentar

                    • jossanna
                      • January 2008
                      • 43

                      #11
                      tackar för svar
                      tar gärna emot fler tips om någon kommer på nåt.
                      idag blir det nog bara lite fler växter och eventuellt pansarmalar.

                      Kommentar

                      • JonasN
                        • September 2008
                        • 357

                        #12
                        En pansar mal som jag tycker är lite häftig och om man är sugen på en svart fisk (som ej är Black Molly)
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av JonasN
                          En pansar mal som jag tycker är lite häftig och om man är sugen på en svart fisk (som ej är Black Molly)
                          Sluta lägg in sådana foton!
                          Jag vill ha...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Ursprungligen postat av JonasN
                            En pansar mal som jag tycker är lite häftig och om man är sugen på en svart fisk (som ej är Black Molly)
                            Oj, det var en svart en. Vad är det för art?
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Venezuela black, men om det är C.aeneus eller någon annan art tvistar de lärde...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...