Mitt 2:a akvarie.. :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaugustine
    • January 2009
    • 11

    Mitt 2:a akvarie.. :-)

    Vi har precis satt igång ett 115 L akvarie med lite fiskar. För ca 10 år sedan hade vi ett 50 L som inte fungerade så bra men nu dj---ar.

    Vi har fixat inredningen hyfsat (i är nöjda) men saknar lite växter som ska införskaffas på sikt. Akvariet stod halvfullt i knappt en vecka med lite växter och värme. Vi behöll vattnet när vid flyttade akvariet till sin rätta plats och fyllde på med nytt vatten samt Amtra clean.
    Efter drygt ett dygn satte vi i fler växter samt lite fiskar.
    3 Rubin Gurami
    4 Prakt Botia
    2 Kampfiskhonor
    1 Tigersnäcka

    Nu har det gått 2 dagar och alla fiskarna har lugnat ner sig. Kamphonorna var rikigt försiktiga i början men den ena har tuffat till sig, dock är den lite bitchig mot den andra som gärna gömmer sig fortfarande även om den visar sig mer och mer.

    Nu är frågan hur vi går vidare.Tänkte som sagt skaffa lite fler växter, både höga och låga samt såklart fler fiskar.
    Planen är 1 Kamphane och 1 kamphona till, ett stim neontetror samt en mal eller annan algätare. Räcker det i ett 115 L eller kan man ha fler?
    Är lite sugen på silvermolly också samt att sonen vll ha några silverhajar.

    Jag undrar också hur många sorters mat man behöver, vilka vattentest grejer man behöver och om man behöver gödning till växterna ?

    Bild (fungerar tyvärr inte att länka, kör ctrl+c,ctrl+v):
    http://jaugustine.co.cc/Akvarium/slides/DSC_4735.JPG

    /Jonas
    Senast redigerad av jaugustine; 25 January 2009, 14:34.
  • Naugthy
    • February 2008
    • 531

    #2
    Du kommer nog inte att kunna ha prakt botierna så länge då dom kan bli ca. 30 cm

    "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Du började med lite väl mycket fiskar, mata extremt sparsamt varannan/var tredje dag nu och håll koll på nitriten. Inga fler fiskar föränn om någon månad. Skippa praktbotiorna också, de trivs inte i små kar och de vill ha bra fart på vattnet, vilket inte kampfiskarna vill.

      När ni köper mal, se till att ni får en som inte blir en halvmeter stor, vilket många av de vanliga malarna blir. En ancistrus hade ex. varit ett bra val till ditt kar.

      Skippa även silverhajar, blir på tok för stora.

      Läs även igenom här:



      Är det något annat är det bara fråga.

      MVH Johan

      Kommentar

      • jaugustine
        • January 2009
        • 11

        #4
        Tack för tipsen. Tyvärr får man inte så mycket info i zoo-affärerna. De säger bara att allt fungerar och alla fiskar fungerar ihop (endast temperatur som begränsar)
        Får väl göra av med Praktbotia när de blir för stora, eller skaffa större kar
        Är redan sugen på det men har inte plats (går ju alltid möblera om ) samt att jag vill vänta och se hur det fungerar med detta först.
        Blir kanske ett stort med Praktbotia och Silverhaj i....

        /Jonas

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #5
          Tyvärr låter det lite somm att du är på samma kollosionskurs som för 10 år sedan, men ta och läsa allt som står om akvarieskötsel under rubriken "artiklar" så får du mycket bra info
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • jaugustine
            • January 2009
            • 11

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Tyvärr låter det lite somm att du är på samma kollosionskurs som för 10 år sedan, men ta och läsa allt som står om akvarieskötsel under rubriken "artiklar" så får du mycket bra info
            De var ju uppmuntrande ord......not!

            Sååå himmla fel kan det väl inte vara eller ?

            Får väl tex göra av med Botiorna när de blir för stora..

            /Jonas

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av jaugustine
              3 Rubin Gurami
              4 Prakt Botia
              2 Kampfiskhonor
              1 Tigersnäcka

              Nu har det gått 2 dagar och alla fiskarna har lugnat ner sig. Kamphonorna var rikigt försiktiga i början men den ena har tuffat till sig, dock är den lite bitchig mot den andra som gärna gömmer sig fortfarande även om den visar sig mer och mer.

              Nu är frågan hur vi går vidare.Tänkte som sagt skaffa lite fler växter, både höga och låga samt såklart fler fiskar.
              Planen är 1 Kamphane och 1 kamphona till, ett stim neontetror samt en mal eller annan algätare. Räcker det i ett 115 L eller kan man ha fler?
              Är lite sugen på silvermolly också samt att sonen vll ha några silverhajar.

              Jag undrar också hur många sorters mat man behöver, vilka vattentest grejer man behöver och om man behöver gödning till växterna ?



              /Jonas
              problemet är att du har skaffat för många fiskar så tidigt efter uppstart. vilket kan leda till att du får en ökning av gifter som gör att flera av dina fiskar kan dö. tar du det lugnt och börjar med tåliga fiskar och sedan tillsätter fler efter 1månad så får du stabila värden och det går sakta men säkert. utan berg-och-dal-bana.

              Praktbotian blir som skrivits väldigt stor (mellan 25-30cm) maximal längd 40cm om dom verkligen trivs och har utrymme. och behöver minst 200-300L helst runt 500-1000L. du kan dock ha dom i 100L kar i ett par år utan problem men sedan bör du skaffa större.

              det finns andra arter av Botia som passar ditt kar mycket bättre.

              du bör hålla stenkoll på vatten värdena nu. och mata försiktigt.
              du ska ge dina fiskar så varierande mat som möjligt.

              jag hade inte skaffat fler fiskar i det karet. tycker du ha en bra mix (förutom Botian). ev du skaffar någon robust stimfisk senare. men Molly ska du nog inte ha i det sällskapet och ej heller silverhaj.

              Kommentar

              • jaugustine
                • January 2009
                • 11

                #8
                Tack !

                /Jonas

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #9
                  Som sagt hade du i för många fiskar i början. Problemen som blir är att de goda bakterierna som kommer växa fram i ditt filter bla. inte har bildats många av ännu. Dessa bryter ner alla "gifter" som bildas av fiskarnas bajs, maten m.m. innan gifterna hinner göra någon skada. När det inte finns några goda bakterier, men många fiskar som bajsar och du som matar, kommer nitrit uppstå efter ca 2 veckor. Alltså märks inte problemet ännu. Skaffa Nitrivec som påskyndar bildandet av goda bakterier.

                  Praktbotian går inte heller att ha i ditt kar som tidigre sagts. Det svåra är att när de kommer i för små kar, anpassar de sig till det karet och ser aldrig för stor ut egentligen. Men de inre organen fortsätter växa och det blir inte så bra...Det bästa vore kanske att ge tillbaka den till affären, eller ge bort den till någon med större kar. Eller skaffa ett större kar inom snar framtid

                  Silverhaj, absolut inte. Det är dessutom en stimmfisk som det ska vara minst 6-8 st, och varje fisk blir ca 25 cm.

                  Kommentar

                  • jaugustine
                    • January 2009
                    • 11

                    #10
                    Man lär så länge man lever. Det mest trista är att vi varit inne i flera affärer och ingen frågar om vilken storlek man har på sitt kar och tipsar om vilka fiskar som passar.

                    Ang Nitrit, spelar det någon roll att karet varit i drift precis innan jag köpte det och att stenar och växter följde med ?

                    /Jonas

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av jaugustine
                      Man lär så länge man lever. Det mest trista är att vi varit inne i flera affärer och ingen frågar om vilken storlek man har på sitt kar och tipsar om vilka fiskar som passar.

                      Ang Nitrit, spelar det någon roll att karet varit i drift precis innan jag köpte det och att stenar och växter följde med ?

                      /Jonas
                      Det är verkligen hemskt att affärerna bara är ute efter att sälja och på så sätt lurar många. Därför kollar jag alltid här först om det är något jag undrar, och lägger inte så mkt vikt på vad de säger i affären.

                      Det spelar igen roll, om du inte satte i ett filter med redan goda bakterier (gojs) i, levande sådana, och hade i vatten från ett annat akvarium. Satte du i ett nytt, helt rent filter och nytt vatten finns det inga goda bakterier.
                      Eller mener du på något annat sätt?

                      Kommentar

                      • jaugustine
                        • January 2009
                        • 11

                        #12
                        Det var gammalt filter, gamla stenar, gamla växter. Lite lite vatten i botten.
                        Fyllde sen på nytt vatten så karet var halvt och så stod det i knappt en vecka.
                        När jag sen fyllde på mer nytt vatten slog jag i ett medel enligt ovan.

                        Vi får se vad som händer. Ska mata väldigt lite och ta vattenprov.

                        /Jonas

                        Kommentar

                        • Charlottis
                          • December 2007
                          • 579

                          #13
                          Ursprungligen postat av jaugustine
                          Det var gammalt filter, gamla stenar, gamla växter. Lite lite vatten i botten.
                          Fyllde sen på nytt vatten så karet var halvt och så stod det i knappt en vecka.
                          När jag sen fyllde på mer nytt vatten slog jag i ett medel enligt ovan.

                          Vi får se vad som händer. Ska mata väldigt lite och ta vattenprov.

                          /Jonas
                          Hade filtret vart uppe ur vattnet då? Är det uppe ur vattnet eller i vatten utan syre, dör bakterierna inom några timmar. Då måste man rengöra det innan man sätter igång det igen, annars åker ju allt dött ut i vattnet.

                          Gör så

                          Kommentar

                          • jaugustine
                            • January 2009
                            • 11

                            #14
                            Bara som information så köpte jag idag enkla grejer att testa vattnet och det visade inget nitrit och ytterst lite nitrat.
                            Fiskarna verkar må ypperligt så imorgon blir det vattenbyte och inköp av kampfiskhane och nån mal eller annan algätare i veckan eller så. Ska bara hitta en fin fisk...

                            /jonas

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Fyfan vad trist när djuraffärerna lurar på en fisk som kommer må dåligt!

                              Tex. så tror jag inte du skulle köpt botiorna om du hade vetat att deras kroppar kommer bli miss formade av att vara i ett för litet akvarium en längre tid. Det kommer göra att kroppen slutar växa (Så du/folk tror att de kan fortsätta ha fisken) men inälvorna fortsätter växa, och kommer eventuellt kväva fisken till en hemsk död. Även om den inte dör innan du flyttar den till ett större akvarium så kommer den ändå ha men för livet och aldrig kunna växa och leva som en normal botia sen.

                              Men du gör som du vill med botiorna.

                              Lycka till med akvariet, dock håller jag tyvärr med Åheim att det låter lite kollisions kurs. Läs gärna zoopets artbeskrivningar om fiskar (Skriv in namnet på fisken du vill läsa om):'

                              www.zoopet.se/fiskar


                              Jag har inga mer råd att komma med som de andra inte redan nämnt, därför har jag nog inget positivt att tillföra just nu.


                              Fast jag tycker det är jävligt nonchalant att trots allt de andra sagt ändå bestämma sig för att köpa ännu mer fisk inom snar framtid! Nitriten kommer om någon vecka, och då, hur mycket du än förnekar det, så kommer det bli en likadan kollision som för 10 år sen.

                              Men bara du är berädd på mass död bland fiskarna (Och beredd på att inte komma kunna tillbaka med en tråd "Varför dog fiskarna?") så fine.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...