Nystartat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Biaxial
    • January 2009
    • 20

    Nystartat!

    Nu har vi fått hem tre stycken platys till vårat nya akvarium.
    De är väldigt pigga och glada!

    Vi funderade på att antingen köpa två platys till nästa helg..
    Jag är bra sugen på att köpa några räkor istället för en mal..

    Ska man köpa två platys till i helgen och helgen efter det några räkor?
    Eller kan man köpa några räkor samtidigt som man köper platy?

    Hur många räkor är lagom att ha till ett 54 liters?
    Jag funderar på fem stycken, men är det för många?
    Senast redigerad av Biaxial; 25 January 2009, 14:01.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vänta ett tag innan du skaffar mer invånare i karet så det får börja komma i balans först. Mata försiktigt i början och håll koll på nitriten, sedan kan du börja fundera på att uytöka beståndet, om de inte redan har fixat till det själva.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Biaxial
      • January 2009
      • 20

      #3
      Hur länge bör jag vänta på att köpa fler?

      Ursprungligen postat av ansjo
      Vänta ett tag innan du skaffar mer invånare i karet så det får börja komma i balans först. Mata försiktigt i början och håll koll på nitriten, sedan kan du börja fundera på att uytöka beståndet, om de inte redan har fixat till det själva.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag skulle nog väntat minst 10 dagar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Den första månaden bör du inte ha fler än de 3 platy du har eftersom kvävecyceln inte är etablerad ännu och fisken riskerar då att förgiftat av det avfall som bildas! räkor smutsar inte ner så mycket så du kan ha ganska många, om du vill, men du bör ha minst 6-7st eftersom de trivs i grupp! http://www.bestfish.com/newtank3.html
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Biaxial
            • January 2009
            • 20

            #6
            Okej! Men då gör vi så! Vill ju inte att det ska bli massa fel nu i början, så då väntar vi!

            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag skulle nog väntat minst 10 dagar.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Köp även ett nitrittest så du kan hålla en koll på karet under tiden och som sagt mata sparsamt.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Biaxial
                • January 2009
                • 20

                #8
                Okej! Men vi ska nog vänta i 1½-2 veckor tills vi köper fler..
                Men när kan man köpa räkorna?
                Ska man köpa de nästa gång vi ska köpa nya invånare eller ska man köpa platys först, vänta i 10 dagar och sen köpa räkor?

                Ursprungligen postat av åheim
                Den första månaden bör du inte ha fler än de 3 platy du har eftersom kvävecyceln inte är etablerad ännu och fisken riskerar då att förgiftat av det avfall som bildas! räkor smutsar inte ner så mycket så du kan ha ganska många, om du vill, men du bör ha minst 6-7st eftersom de trivs i grupp! http://www.bestfish.com/newtank3.html

                Kommentar

                • Biaxial
                  • January 2009
                  • 20

                  #9
                  Vi köpte API 5 in 1 test.. Har kollat värdena idag och hittills ingen nitrit, men de tar nog några dagar..
                  De fick ytterst lite mat idag..

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Köp även ett nitrittest så du kan hålla en koll på karet under tiden och som sagt mata sparsamt.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Biaxial
                    Okej! Men vi ska nog vänta i 1½-2 veckor tills vi köper fler..
                    Men när kan man köpa räkorna?
                    Ska man köpa de nästa gång vi ska köpa nya invånare eller ska man köpa platys först, vänta i 10 dagar och sen köpa räkor?
                    Räkor bör du inte introducera innan karet har varit igång ett bra tag då de är lite känsligare än de flesta vanliga fiskarna.
                    Om du ska utöka antalet fiskar skulle jag kollat på Endlers guppy, de är robusta och är väldigt fina samt duktiga på att föröka sig.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Biaxial
                      • January 2009
                      • 20

                      #11
                      Okej! Jag borde nog klara mig från alger, hoppas jag..
                      Vi köpte fyra plantor av vattenpest och två andra växter jag inte har någon aning om vilka det är..
                      Men då väntar vi med räkorna!

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Räkor bör du inte introducera innan karet har varit igång ett bra tag då de är lite känsligare än de flesta vanliga fiskarna.
                      Om du ska utöka antalet fiskar skulle jag kollat på Endlers guppy, de är robusta och är väldigt fina samt duktiga på att föröka sig.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av Biaxial
                        Nu har vi fått hem tre stycken platys till vårat nya akvarium.
                        De är väldigt pigga och glada!

                        Vi funderade på att antingen köpa två platys till nästa helg..
                        Jag är bra sugen på att köpa några räkor istället för en mal..

                        Ska man köpa två mollys till i helgen och helgen efter det några räkor?
                        Eller kan man köpa några räkor samtidigt som man köper platy?

                        Hur många räkor är lagom att ha till ett 54 liters?
                        Jag funderar på fem stycken, men är det för många?
                        Köp inte några Mollys alls i ett 54L dom vill ha minst 70-80L helst runt 100L.

                        jag tycker det räcker med 5Platy (1hane och 4honor) i det karet som ända fisk. ev 5pansarmalar av någon liten art.

                        Räkor kan du släppa i där ca om 1månad efter uppstart om allt funkar och vattnet är bra. du kan börja med 5-10räkor.

                        Kommentar

                        • Biaxial
                          • January 2009
                          • 20

                          #13
                          Oj, jag skrev fel, jag menade platy, inte molly..
                          Jag har inte tänkt att köpa molly.. Bara platys..

                          Jag vill inte ha malar, iallafall inte nu..
                          Utan då blir det räkor som algätare..

                          Det blir nog 5-7 räkor.. Beror på hur mycket de kostar..

                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          Köp inte några Mollys alls i ett 54L dom vill ha minst 70-80L helst runt 100L.

                          jag tycker det räcker med 5Platy (1hane och 4honor) i det karet som ända fisk. ev 5pansarmalar av någon liten art.

                          Räkor kan du släppa i där ca om 1månad efter uppstart om allt funkar och vattnet är bra. du kan börja med 5-10räkor.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            ...och jag skulle nog väntat ännu längre innan jag köpte räkor. Köper du tex Körsbärsräkor så kan du nog inte räkna med att du får så många räklingar då dina Platy kommer att käka upp dessa.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Biaxial
                              • January 2009
                              • 20

                              #15
                              Jasså, det visste jag inte!
                              Men jag tänkte inte köpa körsbär utan en sort som är genomskinlig..
                              Kommer dock inte ihåg namnet, men nästa gång jag ska köpa fiskar blir det på Royal Zoo, som typ är de enda som har de räkorna, kan kolla upp då vad de heter!

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              ...och jag skulle nog väntat ännu längre innan jag köpte räkor. Köper du tex Körsbärsräkor så kan du nog inte räkna med att du får så många räklingar då dina Platy kommer att käka upp dessa.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...