hur blir jag av med snäckorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lavli
    • June 2008
    • 38

    hur blir jag av med snäckorna?

    hej!

    jag har fått en snäckinvasion i mitt akvarium, jag plockar ut mellan 10 och 20 st varje dag men det kommer bara nya hela tiden.
    hur blir jag av med dem på ett snällt sätt? kollade på "snäckdödar"-medel och på dem stod det att sugmalar inte tål det och det är ju inte bra då jag har 2 malar. är inte så pigg på att använda gift heller.

    inget annat sätt? nån fisk som gillar att äta snäckor?
    de är små (mellan 1-5 mm), bruna och platta i skalet.

    tack på förhand!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur stort kar har du?
    Det absolut första du kan göra är att dra ner på matningen då dessa snäckor förökar sig explosionsartat om du matar för mycket.
    Sedan vilka metoder du kan använda ytterligare beor lite på vilken akvariestorlek du har.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lavli
      • June 2008
      • 38

      #3
      tack för svar!

      det är bara ett litet på 54 liter...jag matar nog för mycket men samtidigt vill jag ju att alla ska få mat...
      vad mer kan man göra då?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Med ett kar i din storlek är valen inte så många, men i ditt fall är nog några stycken snäckätande snäckor Anetome helena ett bra val.
        Men prova först att plocka upp så många snäckor du kan se, och även testa med en snäckfälla samt dra ner på matningen så kommer de snabbt att bli mycket färre. Skulle du fortfarande reta dig på dem så köp några snäckätare.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Henrik_von_Jyndevad
          • January 2006
          • 272

          #5
          Be dom snällt att inte föröka sig? Hehe
          Hade du haft större hade du kunnat stoppa i några botior. Finns även snäckfällor.
          MVH Henrik

          Kommentar

          • lavli
            • June 2008
            • 38

            #6
            men de är inte skadliga för växter och dyl?
            jag kanske kan lära mig att gilla dem

            jag har redan bett både dem och guppysarna att inte föröka sig mer men det verkar inte fungera så bra...

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              En del säger att de har problem med att de äter på växter, men de är bättre på att ta hand om överblivet organiskt material såsom mat, döda växtdelar mm.
              Blir det då mycket för dem att äta så förökar de sig duktigt, därav att inte mata för mycket om man vill minska på antalet.

              Du får nog be snällare!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • lavli
                • June 2008
                • 38

                #8
                det är svårt det här med matningen tycker jag, hur ofta och hur mycket...en hel vetenskap!

                jag ska genast gå och be dem mycket mycket snällt att sluta

                en annan fråga också, på tal om ingenting, när man köper växter hur länge kan de ligga kvar i påsen utan att skadas? killen i affären sa att de kan ligga i flera dagar...stämmer det?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jadå, bara de hålls lite fuktiga så är några dagar inga problem.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • lavli
                    • June 2008
                    • 38

                    #10
                    tack igen för hjälpen!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...