Lite följdfrågor - 6 veckor senare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • willeling
    • December 2008
    • 24

    Lite följdfrågor - 6 veckor senare

    hej,

    Tack vare goda råd härifrån så har jag nu ett (i mitt tycke) trevligt akvarium på 110l. Vattnet är klart och fint, nitrithalten är väldigt låg och alla firrarna ser ut att må bra.
    Akvariumet har varit igång i ca 6 veckor och några följdfrågor har dykt upp i mitt huvud.
    Here I go
    1) När ni gör delvattenbyte, är i då nere på botten och plockar skräp osv. varje gång (1 ggr/vecka) - jag tycker det virvlar upp massa som gör vattnet smutsigt, sen dröjer det ett par dagar innan det lagt sig, sen är det ju bara 5 dagar kvar innan nästa gång. Förstår ni vad jag menar? (jag kanske byter för ofta?)
    2) Jag har läst olika svar så här kommer frågan igen, när är det dags att regöra filtret första gången, och hur ofta därefter?
    3) Jag har idag 5st Molly, 10st neontetror och 2st små malar som jag glömt namnet på. Är detta lagom i 110L eller kan jag tillföra något? Om så är fallet, vad skulle kunna passa in, gärna någon fisk med attityd eller unikt utseende.
    4) Jag har 2st Black Molly, 2st Vita och 1 guld. Borde jag skaffa en guld till eftersom jag ser att de ofta simmar runt i par, förutom den guldfärgade då..
    5) När vi släckt akvariet för kvällen händer det då och då att min son (4år) går och tänder för att kolla läget. Har det någon betydelse för fiskarnas välmående, om de gått ner i varv eller så?

    Tackar ödmjukast!
  • Naugthy
    • February 2008
    • 531

    #2
    1) Delvattenbyte kan du göra 1-2 ggr/månad. Det är normalt att det kommer upp en massa grums från botten, men om du har ett bra filter då försvinner grumset fortare ur vattnet.
    2) Du kan göra rent filtret när du ser att flödet har minskat märkbart. Om du inte har gjort rent filtret på 6 veckor så bör du nog göra rent det nu.
    3) Jag tycker att det värkar bra. Du kan ju kolla runt i art beskrivningarna och se om du hittar nått intresant. Kanske en dvärgciklid eller nån apistogamma *stavning*.
    4) Kan jag tyvärr inte svara på. Har aldrig haft mollys.
    5) Fiskarna störs inte. Det kan vara kul och sitta och titta på akvariet när det är nedsläckt eftersom det är då dom flesta malar är framme då dom är nattaktiva.
    "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

    Kommentar

    • Guest

      #3
      1. Jag brukar slamma runt växterna o ta bort partiklar o döda växtdelar, sanden rör jag nästan aldrig.
      2. Du gör rent filtret när pumpen börjar avta i effekt. Det kan vara allt från varannan vecka till 3 månader i intervall så det är svårt att säga nåt exaktare.
      5. Undvik detta, sätt belysningen på timer så att akvariet är tänt när ni är hemma i stället. Typ 14-24.

      Kommentar

      • JonasN
        • September 2008
        • 357

        #4
        Kul att det går bra för dig!

        1) Själv så ansluter jag en sandtvätt/slamsug (som man antingen kan göra själv av en avsågad petflaska eller köpa färdig). På så sätt undvik mycket grums vid vattenbyten + mycket smuts avlägsnas
        2) En tumregel när det gäller filter är att rengöra så sällan du kan. Du får låta flödet avgöra. Är flödet ok, låt filtret vara. Är det nedsatt, skölj snabbt av det i lite akvarievatten ( i en hink vid sidan om, annars blir vattnet mycket grumligt )
        3) Känner mig inte så kreativ, så överlämnar denna fråga till någon mer manad.
        4) Tror inte det spelar så stor roll.
        5) Verkar mycket otroligt att någon tändning då och då skulle spela så stor roll.

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Tycker du skall fortsätta göra vattenbyte varje vecka, det är mycket bättre.

          Kommentar

          • Naugthy
            • February 2008
            • 531

            #6
            Jaha jag såg inte att det stog att din son tände lampan.
            "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
            "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Vissa säger ju att fiskarna behöver en dygns rytm likväl som människor, tex. människor skulle ju inte må bra om solen började lysa starkt helt plötsligt en timme efter man lagt sig. Då får man ju ett chock vaknande och måste varva ner igen.

              Tycker det är bättre om han tittar på det medans det är tänt istället för att springa och tända efter att det släckts.

              Och om han är 4 år så borde han ju gå och sova ganska tidigt, så ni kan ju ha akvariet tänt tills han gått och lagt sig.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              Arbetssätt...