Akvarieköp på fredag!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Biaxial
    • January 2009
    • 20

    Akvarieköp på fredag!

    Hej hej!
    Nu är det äntligen bestämt, jag och min sambo ska bli med fiskar!
    Jag har lite frågor som jag inte riktigt har hittat nåt svar på..

    Vi ska köpa ett 54 liters "startakvarium" från Djurmagazinet.
    Då ingår pump, värmare och ljusramp.
    (Jag har läst på en del och fått höra att det är bäst att skaffa större akvarium, men vi har inte riktigt ekonomi för att köpa ett större.)

    Vi kollade runt och hittade lila sand, och jag läste lite om saker som kan förgifta fiskarna, och det vill jag ju verkligen inte!!
    Tyvärr var jag inte så smart att jag skrev upp fabrikatet, men de verkade ha många olika sorters av det fabrikatet vi hittade. (det var clownfiskar på påsen)
    Men borde man skölja av sanden en stund innan man häller det i akvariet, eller kan man bara ha i det på en gång och sen plantera växter och ha i vatten?

    Vi har tänkt att köpa och installera det på fredag och köpa några fiskar på söndag..
    Vi tänkte köpa 3-4 fiskar och några alg-ätande räkor.
    Tror ni att det skulle funka bra till en början?
    Jag är fortfarande lite osäker på exakt vilken "startfisk" det kommer att bli, jag var lite sugen på stimfisk, men de ska man (så vitt jag har förstått det) ha flera än bara 3-4 stycken..

    Jag har funderat lite på guppys, men om vi köper guppys, ska man bara köpa honor resp. hanar om man inte vill ha tusen bebisar direkt?

    Eller borde vi köpa någon annan fisk i början?

    Vi kommer nog köpa en hel del växter, en döskalle och stenar och gömställen till dem, men jag blev lite osäker på hur jag ska göra, ska jag koka allt "kokbart" innan jag lägger ner det i akvariet?
    Eller räcker det att diska det?

    Jag kommer säkert komma på lite fler frågor tills på fredag, och jag känner större tillit till er här än på djuaffären, jag vill inte bli pålurad en massa onödigheter!
    Tacksam för svar!

    Nya funderingar:
    Jag var till ännu en djuraffär idag, kollade lite mer på produkter som kan vara bra..
    Hittade bla ph-test och ett nitrintest.. Visst borde jag köpa båda?

    Nu funderar vi på att köpa 3-4 platys istället för guppy..
    Har fått höra att jag bara borde ha 1 fisk första veckan då mitt blivande akvarium räknas för "litet".. Beror väl på hur man ser det, men vad tycker ni?

    Om det är något annat tips ni har till uppstarten så skriv gärna, jag vill veta så mycket jag bara kan så att jag inte råkar göra en fatal miss i början!
    Om ni kommer på någon produkt som jag bara måste ha, skriv gärna det med!
    Senast redigerad av Biaxial; 20 January 2009, 18:17. Anledning: Mer funderingar!
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

    #2
    Ursprungligen postat av Biaxial
    Vi kollade runt och hittade lila sand, och jag läste lite om saker som kan förgifta fiskarna, och det vill jag ju verkligen inte!!
    Tyvärr var jag inte så smart att jag skrev upp fabrikatet, men de verkade ha många olika sorters av det fabrikatet vi hittade. (det var clownfiskar på påsen)
    Passa er för aluminiumsilikat!
    Påsen du beskriver är nog denna:



    Ursprungligen postat av Biaxial
    Men borde man skölja av sanden en stund innan man häller det i akvariet, eller kan man bara ha i det på en gång och sen plantera växter och ha i vatten?
    ALLTID skölja gruset innan!


    Ursprungligen postat av Biaxial
    Vi har tänkt att köpa och installera det på fredag och köpa några fiskar på söndag..
    Vi tänkte köpa 3-4 fiskar och några alg-ätande räkor.
    Tror ni att det skulle funka bra till en början?
    Jag skulle vänta med räkor tills karet är igång.
    Visserligen är Amanoräkan mycket tålig, men i början blir det mycket nitrit om du har otur och det finns inte mycket alger för räkan.

    Ursprungligen postat av Biaxial
    Jag har funderat lite på guppys, men om vi köper guppys, ska man bara köpa honor resp. hanar om man inte vill ha tusen bebisar direkt?
    Vill du inte ha yngel så är det samma kön som gäller, men du behöver nog inte vara orolig för miljoner yngel. Ofta sköter naturen det hela på egen hand.
    Sen enbart hanar kan bli lite för mycket revirtjafs.


    Ursprungligen postat av Biaxial
    Eller räcker det att diska det?
    Saker som är för akvarium ska inte vara fyllda med gifter, men man kan aldrig vara säker.
    Jag har diskat nya saker i VARMT vatten. Enbart vatten.
    Kokar man plastgrejer så är risken att det smälter sönder istället.


    Lycka till.
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

    Kommentar

    • Biaxial
      • January 2009
      • 20

      #3
      Ja, påsen var snarlik!
      Jag litar inte riktigt på försäljare, men jag kan ju höra med dem om sanden innan köp..

      Då blir det att vänta med räkorna! Hur länge ska man vänta innan man köper de?
      Vill inte att de ska dö.. =(

      Så du rekommenderar inte att diska med diskmedel? (Även om man är jätte, jättenoga med att skölja det?)

      Tack för svaren! =)

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Ursprungligen postat av Biaxial

        Så du rekommenderar inte att diska med diskmedel? (Även om man är jätte, jättenoga med att skölja det?)
        Använd aldrig diskmedel eller något annat rengöringsmedel.
        Är du osäker på om nån grej är smutsig så är det kokning som gäller (obs ej elektronik )
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Biaxial
          • January 2009
          • 20

          #5
          Okej, då vet jag!
          Hehe, jo el och plast i kokande vatten=dålig kombo.. Så de håller jag mig ifrån!
          Tack för svar!

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #6
            vart bor ni? fråga inte varför jag undrar
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • DJ_Metal
              • September 2008
              • 72

              #7
              bor ni nära Vänersborg / trollhättan kan jag tipsa om billiga gubbar

              Kommentar

              • Biaxial
                • January 2009
                • 20

                #8
                Västerås!

                Kommentar

                • Biaxial
                  • January 2009
                  • 20

                  #9
                  Nej, vi bor i Västerås..

                  Kommentar

                  • Karl-Gustaf
                    • January 2009
                    • 15

                    #10
                    Hundman (eller vad dom nu heter), mittemot biltema är trevliga och har ett stort utbud av fiskar och tillbehör. Dom verkar hålla på att bygga om nu, jag fick 50% rabatt på alla fiskar när jag var där i måndags.

                    /K-G

                    Kommentar

                    • joakim.anderberg

                      #11
                      Ursprungligen postat av Biaxial
                      Hej hej!
                      Hittade bla ph-test och ett nitrintest.. Visst borde jag köpa båda?

                      Nu funderar vi på att köpa 3-4 platys istället för guppy..
                      Har fått höra att jag bara borde ha 1 fisk första veckan då mitt blivande akvarium räknas för "litet".. Beror väl på hur man ser det, men vad tycker ni?
                      Skulle nog säga max 3 platys eller guppy. Du kan ju komplettera med fler efter ca 2 veckor.

                      pH-test måste du väl inte ha för dom fiskarna, det beror på hur seriös du vill vara. Köper man pH-test så bör man väl även ha koll på KH-värdet så då drar det iväg med ett test till . Nitrit test däremot kan vara bra att ha men är inte heller helt nödvändigt om gör delvattenbyten ofta (20%/vecka).

                      Tror även akvarieaffären kan hjälpa dej att testa vattnet om du tar med lite till dom. Bra tips om du har lite begränsat med pengar. Samt ta reda på vad du har för vatten i kranen, ska enligt uppgift gå att kolla hos kommunen.

                      Lycka till!

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        läs denna förträfliga tråd.

                        Då jag vid ett flertal tillfällen sett forumtrådar som handlar om hur man startar upp ett nytt akvarium tänkte jag försöka mig på en nybörjarguide. Kom gärna med åsikter och/eller rätta mina fel, jag tål kritik :) 1. Akvariumet Det viktigaste att tänka på när du skaffar ditt akvarium är vilka arter och hur många fiskar du



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Biaxial
                          • January 2009
                          • 20

                          #13
                          Ursprungligen postat av joakim.anderberg
                          pH-test måste du väl inte ha för dom fiskarna, det beror på hur seriös du vill vara. Köper man pH-test så bör man väl även ha koll på KH-värdet så då drar det iväg med ett test till . Nitrit test däremot kan vara bra att ha men är inte heller helt nödvändigt om gör delvattenbyten ofta (20%/vecka).
                          Okej! Men kan inte ph skifta ganska fort? Eller har jag jättefel?
                          Men då tar jag och köper nitrit-test, jag har tänkt att jag ska kolla upp vattnet innan vi åker till affären och köper fiskar på söndag, är de helt galet så väntar vi tills de har ordnat sig!
                          Om man har för högt värde, så ska man byta 50% av vattnet, och ju lägre värde, desto bättre?

                          Ber om ursäkt om detta är jättedumma frågor, men jag vill inte göra fel!

                          Kommentar

                          • joakim.anderberg

                            #14
                            Ursprungligen postat av Biaxial
                            Okej! Men kan inte ph skifta ganska fort? Eller har jag jättefel?
                            Men då tar jag och köper nitrit-test, jag har tänkt att jag ska kolla upp vattnet innan vi åker till affären och köper fiskar på söndag, är de helt galet så väntar vi tills de har ordnat sig!
                            Om man har för högt värde, så ska man byta 50% av vattnet, och ju lägre värde, desto bättre?

                            Ber om ursäkt om detta är jättedumma frågor, men jag vill inte göra fel!
                            Bor du i en kommun där kranvattnet har väldigt lågt KH (<2) så visst kan det skifta lite men det flesta akvarie fiskar klarar det. Det är inga stora skiftningar det handlar om.

                            Det stämmer att man vill ha så lågt nitrit och nitrat värde som möjligt. Är nitriten på väg upp kan man börja med att byta 20-30 procent. 50 procent byter man nog bara om man har större problem med nitrit vad jag vet ialla fall.

                            Vet inte om du menade att du ska kolla nitriten innan? För det behöver du inte göra. Nitrit uppstår först när man har fiskar i karet

                            Kommentar

                            • vesteola
                              • December 2008
                              • 8

                              #15
                              Bor du i Västerås så kan jag tipsa dig om en bra zoo affär i Bäckby vid JET macken som heter ZooHoo, han har mycket fina fiskar och bjuder på mycket kunskap och tips!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...