Bukvattensot...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mika777
    • September 2008
    • 40

    Bukvattensot...

    Okej... nu är jag här igen... mitt akvarium är återigen drabbat av bukvattensot...

    Min fråga är:
    När jag ringde djuraffären rekommenderade dom mig en medicin som är för "hole in the head" sjukan... kan detta verkligen hjälpa mot bukvattensot också??? Är det parasit som parasit eller???

    Peace out!
  • Mika777
    • September 2008
    • 40

    #2
    Ok...

    ...eftersom jag inte fått något svar har jag inlett behandling... Octozin är tydligen det verksamma ämnet i "hole in the head" medicinen...

    Jag håller tummarna!

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #3
      den bör hjälpa om det inte är för sent för fisken
      det är bakterier som orsakar sjukdomen
      bästa är att plocka upp fisken till annat kar och behandla där då medicinen dödar även de bra bakterier som behövs för nitrifikation

      du kan läsa mer

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #4
        Jag har med fördel använt den medicinen för sympton för bukvattensot. Den är även bra för neonsjukan. Bra att ha hemma, men ser himla läskig ut!
        Hoppas det går bra för de drabbade fiskarna. Det ända är att sjukdomsförloppet inte skall ha gått för långt, då är inälvorna redan förstörda. Men prova alltid, du förlorar inget på att försöka rädda dem.

        Kommentar

        • Mika777
          • September 2008
          • 40

          #5
          Jag har bara en fisk som visar symptom just nu.... och den är dessvärre rund som en val! Jag har jättesvårt att se några symptom innan dom blir runda så därför har jag valt att behandla hela akvariet... Frågan ä r bara om fisken är sjuk eller väntar yngel... jag har för dålig erfarenhet av dräktiga fiskar (heter det så?) Det enda som egentligen talar emot att hon är dräktig är det faktum att hon inköptes för två veckor sedan och under den tiden mognat ganska rejält den senaste veckan... (Det är en guppie) För dom fiskar man inhandlar brukar väl vara ganska "nyfödda själva eller???? Skulle gissa på att det är tre veckor sedan djurhandlaren fick dom från uppfödaren...

          Kommentar

          • Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

            #6
            Ursprungligen postat av Mika777
            Frågan är bara om fisken är sjuk eller väntar yngel...
            Det vare bra om du kunde ta foto, det inte bra att ta till mediciner i onödan. När har du startat med detta akvarium?

            Det är inte ovanligt att levandefödare bl.a. guppy, får yngel kort efter att man har köpt de. Går de i blandade grupper så brukar det komma ganska fort.
            Jag tror att handlarna säljer fiskar som är könsmogna, annars är de nog för små för att klara sig...

            Kommentar

            • Mika777
              • September 2008
              • 40

              #7
              Jag startade detta för en och en halv månad sedan. Guppyn köptes för två veckor sedan. Fram tills dess var det ett friskt akvarium... men tre guppies har dött och dom har slutat som uppsvullna och "mathostande" och fjällen sår rakt ut... jag har för mig att samma sak hände med mitt förra akvarium efter det att ajg köpt guppies från samma ställe... funderar på om det egentliga problemet ligger hos uppfödaren som bistår affären... Som sagt inne på dag två i medicineringen....

              Kommentar

              • Anna_mvb
                • September 2007
                • 436

                #8
                Det låter inte bra
                symptomen du beskriver...typiskt bukvatensot, tyvärr

                Men tänk på de bra bakterier som behövs i akvarium. Kontrollera nitrit varje dag sa att du kan snabb åtgärda vid behov.

                Har tänk på en sak, kan det vara så illa att dina fiskar har fisktuberkolos?
                Fiskar kan ha sjukdomen i sig och den kan bryta ut vid t.ex. stress (flytt till nytt akvarium?)

                Håller tummarna
                Anna

                Kommentar

                Arbetssätt...