tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sanric
    • May 2008
    • 19

    tips

    hej skulle vilja ha lite tips efter som det är "mitt" första akvarium och har fått tag på ett 8 kantigt akvarium på ca 70 cm högt. Skulle vilja ha lite tips på hur ja ska inreda det, och vilka fiskar ja skulle kunna ha och kan ja ha min kampfisk hona där efter som hanen dött, och hon inte tycker om dom andra fiskarna i min brors akvarium.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Hur många liter är det på?

    Problemet med 8 kantiga akvarium är att de är väldigt höga, men knappast nån längd. Detta gör att man inte kan ha någon fisk som blir lång eller som behöver mycket utrymme att simma på, för de ska inte behöva simma upp och ner.

    Om vi låtsas att ditt akvarium är 60 liter och 8 kantigt, så skulle jag säga att du får leta fisk som trivs i 30-40 eftersom 8 kantigt har så liten längd.

    Men tror definitivt att du kan ha kampfisk honan där, dock kommer hon nog inte gilla någon av invånarna som du köper heller (Kampfiskar, både honor och hanar, är väldigt kräsna med sitt sällskap), så det kommer bara föra problemet vidare till dig.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Sanric
      • May 2008
      • 19

      #3
      ja vet inte hur många liter det är på men ja vet att den e 40-50 cm bred och 70 hög.
      alltså ungefär 137 cm3. men vad har ni för tips på hur ja kan inreda den??

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #4
        jag tycker att i ett sånt akvarium är det snyggast och platsmässigt bäst att ha inredningen i mitten! tex en hög rot som man binder fast javaormbunke på lite här och var och lite klippsten runt om roten och några anubias på stenarna!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Sanric
          • May 2008
          • 19

          #5
          ok de låter jätte fint

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13126

            #6
            och så är det väldigt lättskötta växter som inte ställer några krav större på belysning och näringstillgång och växer långsamt, vilket jag uppskattar då man slipper ner och ansa i karet varje vecka
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Sanric
              • May 2008
              • 19

              #7
              ok men går dom växterna att få tag på lätt??

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13126

                #8
                Ett bild ex. du får tänka dig halva akvariet eftersom detta ett rektangulärt kar http://i32.photobucket.com/albums/d4...0710200602.jpg
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Sanric
                  • May 2008
                  • 19

                  #9
                  de var ju jätte fint^^ ska prova hos den lokala fiskhandlaren annars far ja till s-vall och kollar^^

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #10
                    Ungefär som åheim förelår har jag gjort i mitt 6-kantiga. Det ser ut så här:
                    (Nyligen uppstartat till vänster, dags att gallra bland hornsärven till höger)
                    Tycker man ska inreda lite på höjden i såna akvarium, så det inte blir alldeles tomt längst upp.
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Salta Katten; 18 January 2009, 01:02.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...