vilka fiskar ska jag börja med av dessa??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Utter
    • January 2009
    • 166

    vilka fiskar ska jag börja med av dessa??

    jag har bestämt mig för att ha

    1 black molly
    1 silver molly
    1 prickig molly
    (1 hane och 2 honor av dessa)

    ca 10 koppartetra (blandat honor och hanar)

    antingen
    3 platy musse pigg ( 1 hane och 2 honor)

    eller

    guppy tycker ju hanarna är finast kan man ha bara hanar eller blir dom olyckliga då??

    och sen någon mal som jag inte kommit på än....

    vilka ska jag börja med att köpa vid en uppstart och i vilken ordning ska jag köpa resten

    akvariet blir emellan 80- 105 l någonstans
    93 l 3 guppy hanar
    3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
    4 yngel eller mer och
    1 dvärgklogroda
  • Myzan___
    • January 2009
    • 156

    #2
    tetror ä ju lätt skötta så de skulle nog jag börja med.. men alla fickar du valt är relativt enkla =) tips på mal är helt klart vanlig ancistrus.. de ä lätt skötta klarar sej själva. men vänta några dagar och ha akvariet igång med pump grus/sand och växter innan du köper fiskar.. lycka till / Myzan___
    // Myzan___

    frågar man inget får man heller inget veta

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Ska du ha Platy tycker jag du ska börja med dessa. De är de härdigaste bland de du nämnt
      Väljer du däremot Guppy så hade jag väntat med dem och börjat med Molly..
      Du kan ha bara Guppyhanar utan honor men eftersom du ska ha dem ihop med Molly kommer de förmodligen ge sig på Mollyhonorna istället. Därför bör du inte ha för många hanar så Mollyhonorna blir stressade. Molly och Guppy kan få yngel ihop men den risken är väldigt liten och ynglen blir sterila så du behöver inte oroa dig för att du ska få någon konstig mix-stam efter ett tag

      När du kört in karet med dina första fiskar kan du stoppa i tetror och mal.. Ancistrus är att rekommendera. En mycket tålig och effektiv mal.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Utter
        • January 2009
        • 166

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        Du kan ha bara Guppyhanar utan honor men eftersom du ska ha dem ihop med Molly kommer de förmodligen ge sig på Mollyhonorna istället. Därför bör du inte ha för många hanar så Mollyhonorna blir stressade. Molly och Guppy kan få yngel ihop men den risken är väldigt liten och ynglen blir sterila så du behöver inte oroa dig för att du ska få någon konstig mix-stam efter ett tag
        jaså då ger dom sig på mollyn i stället ja det är ju bra att veta

        kan man ha guppy utöver mollyn och platyn eller blir det en massa ugnar då??
        för det är svårt och välja om jag ska ha guppy eller platy?? eller kanske hur många guppy kan jag ha om jag struntar i platyn hanar resp. honor??
        93 l 3 guppy hanar
        3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
        4 yngel eller mer och
        1 dvärgklogroda

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Tycker det är oschysst att ha guppy hanar utan honor, de ser så olyckliga ut, och min hane kände sig så ensam att han gick på fjärilsciklid honan efter ett tag. Och henne stressade han ihjäl.

          Ser roligt ut, men man känner ju hur han lider. Så nu har min hane fått en hona, och han ser mycket gladare ut med livet.

          men bara mina åsikter.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Utter
            • January 2009
            • 166

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Tycker det är oschysst att ha guppy hanar utan honor, de ser så olyckliga ut, och min hane kände sig så ensam att han gick på fjärilsciklid honan efter ett tag. Och henne stressade han ihjäl.

            Ser roligt ut, men man känner ju hur han lider. Så nu har min hane fått en hona, och han ser mycket gladare ut med livet.

            men bara mina åsikter.
            nej men det är självklart att jag inte ska ha honom utan honor om han blir olycklig och går på andra det va ju därför jag frågade
            93 l 3 guppy hanar
            3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
            4 yngel eller mer och
            1 dvärgklogroda

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ursprungligen postat av Utter
              nej men det är självklart att jag inte ska ha honom utan honor om han blir olycklig och går på andra det va ju därför jag frågade
              jaja, alltså jag menade inte att jag trodde att du skulle ha dom ensamma ändå.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Myzan___
                • January 2009
                • 156

                #8
                men ska du ha guppysar så räkna me minst 2 honor till varje hane.. hanarna/hanen kan lätt jaga ihjäl en ensam hona..
                // Myzan___

                frågar man inget får man heller inget veta

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Jojjen, utbildad fiskpsykolog?

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johanski
                    Jojjen, utbildad fiskpsykolog?
                    Haha, ja precis
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Utter
                      • January 2009
                      • 166

                      #11
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      jaja, alltså jag menade inte att jag trodde att du skulle ha dom ensamma ändå.
                      ok då missförstod jag dig
                      93 l 3 guppy hanar
                      3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
                      4 yngel eller mer och
                      1 dvärgklogroda

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av Utter
                        jaså då ger dom sig på mollyn i stället ja det är ju bra att veta

                        kan man ha guppy utöver mollyn och platyn eller blir det en massa ugnar då??
                        för det är svårt och välja om jag ska ha guppy eller platy?? eller kanske hur många guppy kan jag ha om jag struntar i platyn hanar resp. honor??
                        om jag förstod dig rätt så vill du ev skippa Platyn helt ? (både honor och hanar) och ha Molly och Guppy enbart? (även hanar och honor)

                        annars kan du ha både Guppy,Platy,Molly tillsammans bara du har plats för det. annars blir det ju också snyggt att enbart ha en art om du gillar det.

                        men du bör alltid ha 1hane och 2honor som minst(gäller Guppy,Platy,Molly)

                        Kommentar

                        • Utter
                          • January 2009
                          • 166

                          #13
                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          om jag förstod dig rätt så vill du ev skippa Platyn helt ? (både honor och hanar) och ha Molly och Guppy enbart? (även hanar och honor)

                          annars kan du ha både Guppy,Platy,Molly tillsammans bara du har plats för det. annars blir det ju också snyggt att enbart ha en art om du gillar det.

                          men du bör alltid ha 1hane och 2honor som minst(gäller Guppy,Platy,Molly)
                          jag ska räkna lite på det och se vad jag får plats med om det kommer lite bebisar vill jag ju gärna ha plats för dom också.....
                          93 l 3 guppy hanar
                          3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
                          4 yngel eller mer och
                          1 dvärgklogroda

                          Kommentar

                          • Utter
                            • January 2009
                            • 166

                            #14
                            kan jag ha ett par (hona och hane) palettciklid till dessa tycket dom är riktigt fina ska ju givervis ha en grotta eller liknande som är deras
                            93 l 3 guppy hanar
                            3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
                            4 yngel eller mer och
                            1 dvärgklogroda

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av Utter
                              kan jag ha ett par (hona och hane) palettciklid till dessa tycket dom är riktigt fina ska ju givervis ha en grotta eller liknande som är deras
                              Paletter bör du inte ha ihop med levandefödare..
                              Skaffa ett eget kar på ca. 80-100L där du har Paletter och någon mal.
                              De kommer jaga allt som närmar sig deras revir och levandefödare kommer göra samma misstag gång på gång och tillslut bli ihjälbitna.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...