Lyset på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ojkooj
    • December 2008
    • 65

    Lyset på?

    Undrar hur länge lyset skall stå på. Är det viktigt att det är mycket regelbunden tändning / släckning.

    Tänkt skaffa timer men gillar att det första jag gör när jag vaknar gå upp och sätta på akvariet. Det blir då dock gärna lite oregelbundet med tanke på skillnaden i vakningstider mellan t ex en vardag och helg.

    Läste någonstans att fiskarna brydde sig mindre men att växterna gillade mer regelbundenhet.

    Hur gör ni?

    Jag har guppy, zebrafisk, black molly pansarmal och ancistrus
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ca 10-12 timmar, mina kar går på omkring kl 12 och släcks runt 23.
    Att det är släckt på förmiddagen ser jag inte som något problem, det är roligare i mina ögon att titta på karen på kvällarna när man har bättre tid.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Alvakvarium
      • January 2009
      • 85

      #3
      11-13 timmar om dagen. Och timer är verkligen jättebra, för då vet man alltid att akvariumet går på och släcks rätt tid

      Kommentar

      • Henrik_von_Jyndevad
        • January 2006
        • 272

        #4
        max 12h per dag! det är så länge växterna håller på med fotosyntes varje dygn.. mer än 12h och du bara göder algerna.. gör därför som jag.. anpassa ljuset efter årstid.. om jag har ett akvarium i ett ljust rum som tänder 12, har akvariet redan varit utsatt för ljus sen tidig morgon och därmed överskrider ljustiden 12h.. du kan även välja att täcka över akvariet..
        MVH Henrik

        Kommentar

        Arbetssätt...