Temperatursvaj och malmatning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bec@home.se
    • April 2008
    • 38

    Temperatursvaj och malmatning

    Håller på att starta upp mitt första akvarium, är inne på tredje veckan nu. Det är ett 540l, med 16 små Malawi och två små Ancistrus i. Har två funderingar:

    1. Har noterat att tempen stiger under dagen med ca 2 grader. Doppvärmaren håller tempen på 25 grader nattetid, men under dagen kan den stiga nästan ända upp till 27 grader. Det är väl antagligen ljuset, två 80w T5, i en heltäckande ramp som bidrar gissar jag? Hur tusan löser man det, eller är det inte ett problem?

    2. Matar sparsamt, vilket inneburit att all mat ätits upp av cikliderna på mindre än 10s. Vad käkar då malarna? Provade slänga i en maltablett men det blev ju bara matparty för cikliderna. Nu har jag testat räkmix, den "skräpar" ju ner lite mer, i förhoppningen att det skall bli lite över som de (malarna) kan käka. Är det en risk att de svälter ihjäl? Hu löser man detta innan det hunnit bildas alger de kan käka?

    Som alltid tacksam för svar!!
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    1. Tempen ska inte vara nåt problem

    2. Mata malarna med tabletter 1-2 timmar efter att det varit släckt i akvariumet, och gärna släckt i hela rummet där akvariumet står. Då är bara malarna vakna-
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • JonasN
      • September 2008
      • 357

      #3
      Mitt tips är att prova utan doppvärmare. Eller byta storlek till en mindre. Lite temperaturdiff är inget problem.
      Angående malarna så gör som Jojje föreslog, samt så kan du även boosta med några gröna ärtor (ciklider brukar inte vara så väldigt sugna på dessa) eller annan grönföda.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Glöm inte att skala ärtorna först bara.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • JonasN
          • September 2008
          • 357

          #5
          Varför?

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Vet inte, men har hört det.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Kan tänka mig att de blir mumsigare för de små sugmunnarna då. Man förväller dem, sen pressar man bara ut dem ur skalet, så är det ju mjukt och mysigt att gnaga på?

              Kommentar

              • JonasN
                • September 2008
                • 357

                #8
                Jag stoppar bara i hela ärtor oförvälda, efter 1 dag så är de mjuka nog att suga på. Så man får ha i åtanke att maten blir ltie fördröjd. Vill man påskynda kan man givetvis förvälla och skala osv.
                Försöker själv hålla mig till det enkla.

                Kommentar

                Arbetssätt...