Makeover :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    Makeover :)

    Hej !
    Som endel kanske vet så fick jag mitt första akvarium för något år sedan, eller två. Ett 61L, och sedan jag fick akvariumet har jag bytt fiskar fram och tillbaka , men det har mest varit levandefödare eftersom jag älskar yngel . I måndags fick jag ett litet panikryck att göra om HELA akvariumet, och då menar jag verkligen HELA! Och jag ville testa någon slags ciklid eftersom jag aldrig har haft det förut, fats ändå ville jag ha någon fisk som får yngel hyfsat lätt , så jag tyckte paletter eller liknande. Tog med en kompis från skolan och vi började att tömma akvairumet medan vi hade alla fiskar i en hink, vilket medförde lite problem eftersom vi nyss har skaffat kattunge :S Haha, men iaf, när vi hade tömt akvariumet tog vi ur alla stenar och bytte det mot vanlig blästersand från JULA (vi tog det som hade blivit över från 310Litaren). Sen ner med alla fiskar i en påse och iväg till akvariekällaren och bytte mina fiskar mot två Palettciklider och en svärdplanta. Min tanke med det hela var väl ungefär : Stenigt med färgglada fiskar. Och typ så blev det ! Det är rätt mycket stenar i och så..

    Men jag har ett PROBLEM ! Paletterna är ganska små (4-5 cm) och det blir ganska tomt med bara dom.. Undrar om jag kan ha någon mer fisk med dom och isf vilken/vilka?? Tänkte på Khuliiål, men de är ju också bara på botten..
    HJÄLP ?

    Långt inlägg?!?
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    #2
    Skulle jag kunna ha gul fjärilsciklid med paletterna? Eller jag antar att det inte går, båda blir väl ganska agressiva / revirhävande när de parar sig?...
    men dom är ju SÅÅ fina :O
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      Vill du ha lek på platterna skulle jag rekommendera en kokosnöt. Min kompis har en kokosnöt till sina paletter och de tycker den är väldigt intressant, om rommen hamnar där i är det dessutom väldigt lätt för paletterna att vakta den. Paletterna blir aggresiva vid lek och/eller när de har rom/yngel att vakta, i alla fall min kompis paletter. Paletter och fjärilar skulle säkert funka men jag tycker de är vackrare var för sig faktiskt. Du kanske skulle skaffa guppys (igen?) som fyller upp ytan lite. Du behöver dessutom inte oroa dig för att akvariet ska bli överbefolkat med guppys

      Jag kanske har fel, så alla erfarna zoopetare, rätta mig isåfall

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Ja, paletter och fjärilar kan vara i samma kar, men nej, inte i ett 60L kar
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Alvakvarium
          • January 2009
          • 85

          #5
          Först skulle jag råda dig ett stim med tetror, neon eller kardinal.

          Kommentar

          • JohanFridsall
            • November 2008
            • 134

            #6
            skulle tagit någon stimfisk typ neon, kardinal eller sorgmantel tetror

            Kommentar

            • soffan96
              • February 2008
              • 495

              #7
              Ursprungligen postat av JohanFridsall
              skulle tagit någon stimfisk typ neon, kardinal eller sorgmantel tetror
              Blir de inte mat???
              BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
              61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
              Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                När paletterna sätter igång och leka så blir det nog liv i karet så det räcker, dessutom blir det nog fisk i det så det heter duga också
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Jag tror tetror kommer få fett med spö och bli allvarligt skadade.

                  Och om de inte blir det så kommer de käka dina paletters yngel, så det tipset sög runt ut sagt.

                  Däremot guppy som nån sa. Sen kanske inte ancistrus passar i dethär akvariumet eftersom den kommer käka rommen, och ta grottan som revir.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • JohanFridsall
                    • November 2008
                    • 134

                    #10
                    det blir inte skadade ... köp en 5-6 sorgmantel... paletterna behöver något att jaga, och någon som kan ta ett yngel då och då, för annars så har du ett akvarium med överdrivet många paletter snart.. och sorgmantel tar inte så mkt... mina paletter har klarat av det med sorgmantlar i, men antar att neon , kardinal måste vara lite storlek på om du ska ha det.. för annars blir de kanske lite problem

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Ursprungligen postat av JohanFridsall
                      det blir inte skadade ... köp en 5-6 sorgmantel... paletterna behöver något att jaga, och någon som kan ta ett yngel då och då, för annars så har du ett akvarium med överdrivet många paletter snart.. och sorgmantel tar inte så mkt... mina paletter har klarat av det med sorgmantlar i, men antar att neon , kardinal måste vara lite storlek på om du ska ha det.. för annars blir de kanske lite problem
                      Ja, om man ska ha tetror så är sorgmantel nog bästa tipset.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • soffan96
                        • February 2008
                        • 495

                        #12
                        Vad ska jag ha för mal om jag inte kan ha ancistrus? Om jag ska ha pansarmal måste jag köpa så många ju...
                        BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                        61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                        Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Anatar att du vill ha mal för att de ska käka alger? Det gör ju inte pansarmalar. Istället kan du köpa 5-6 otocinclus.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • soffan96
                            • February 2008
                            • 495

                            #14
                            Några fler fiskförslag? Det skulle vara kul med någon mer slags ciklid, men de flesta är väl mer eller mindre agressiva , eller ?
                            Men är det kanske tetror jag ska satsa på ? Typ fantom/sorgmanteltetra ...
                            Hmm..
                            BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                            61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                            Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Det finns många ciklider som är väldigt fredliga, dock kalrar ju inte dessa att vara med dina paletter. Dessutom så är det ju bara 60 liter, så 2 ciklid par skulle vara för mycket när de fixar revir.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...