Byta fiskar i första karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Term
    • September 2008
    • 54

    Byta fiskar i första karet

    Startade mitt första akvarium någonsin i oktober. Har sedan dess allteftersom köpt på mig en uppsättning fiskar som är:

    • 2 Ancistrus
    • 9 Neontetror (en är försvunnen/uppäten sedan julen då jag inte matade på en vecka)
    • 7 Adolfos pansarmal
    • 2 Kakaduaciklid "super orange"

    Har fått lek på pansarmalarna tre gånger och på kakaduacikliderna två eller eventuellt tre gånger. Har dock endast kunnat rädda ägg nog för att idag ha 4 pansarmalsyngel och 7 ciklidyngel. Bovarna är tetrorna och ancistrus, båda har setts ätande på ägg.

    Nu har jag därför tänkt byta ut några av fiskarna, ni får gärna komma med åsikter. Här kommer besättingen jag tänkt mig:

    • Ett mindre stim otocinclus
    • 3-5 Kakaduor
    • 11 Adolfos pansarmal
    • 2 Blå ciklid
    • Ev någon icke romätande stimfisk, förslag?

    Tanken är att cikliderna ska kunna mota bort eventuella romrövare i någorlunda god utsträckning, detta klarade de ej med ancistrus. Sedan vill jag gärna ha någon mindre snabb stimfisk då det var svårt att hinna plocka bort pansarmalsäggen innan tetrorna varit där.

    Äter olika ciklider varandras ägg i någon större utsträckning? Funkar det ens att ha blå ciklid och kakadua ihop? Fungerar besättningen illa på något annat sätt?

    Edit: Kan tillägga att det är ett 180-liters med ganska mycket växter.

    Tacksam för hjälp!
Arbetssätt...