Nytt 54l akvarie.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madicken
    • January 2009
    • 26

    Nytt 54l akvarie.

    Hej, vi har nyss satt igång ett 54 l akvarie, juldagen. Jag har fått så olika och fel info från zooaffärerna här omkring så jag tänkte att jag ville ha ett par kommentarer på "besättningen" från detta trevliga forum... vi har i akvariet:

    3 Guppy, (1 hanne 2 honor)
    3 Platy, (1 hane 2 honor)
    10 Neontetra
    2 Pakistanbotia (sades vara ensamlevande och algätare)
    3 Pandapansarmalar
    3 Otosinclusar
    3 Amanoräkor

    Växter vid ytan och planterade samt lite sten och gömställen.
    Hur mycket mat ska de få?

    Jag har hört om 1cm fisk per liter, hur stämmer det?

    Akvariet är tänkt som ett enkelt sällskapsakvarium.

    Är det ok med fisk?

    Tacksam för svar
  • Madicken
    • January 2009
    • 26

    #2
    Filter

    Jo, glömde fråga, när man gör vattenbyten (-1/3 en ggr i veckan ok?) Ska man då inte göra rent filtret? När gör man det?

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      jag hade haft dessa fiskar istället

      3 Guppy
      3 Platy
      4-5 Pandapansarmalar(eller annan art)
      5 Otosinclusar
      3 Amanoräkor

      Pakistanbotian blir för stor för karet plus vill den vara i stim av minst 5st och den är inte algätande (om den inte är svältande!).

      1cm fisk per liter får du ta som en nypa med salt. har du en fisk som blir stor och aktiv måste du ha större (du får du alltså lägga till fler liter per cm)

      är det en fisk som blir stor men är stilla och inte aktiv då kan den regeln funka. sedan är det ju också hur mycket den skiter ner m.m.

      du får mata sparsamt.
      Senast redigerad av Flaxss; 13 January 2009, 22:34.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Om du bortser från Pakistanbotiorna så tycker jag det är ok. Lite i överkant med fisk men eftersom de håller sig i sin del av akvariet så kommer det inte se för mycket ut. Några yngel kommer inte heller överbefolka akvariet eftersom du har tetror så det är ju bra.
        Du har min välsignelse iaf

        Mata bör du göra MYCKET sparsamt nu till en början. Och var väldigt noga med vattenvärdena så du inte får nitrit. Man brukar börja med ett par fiskar i ett så pass litet kar men har du inte märkt något än så kan du ju hoppas att du slipper nitritspikar.
        Mata max varannan dag och med varierad kost.
        Guppyna och Platyna behöver mat som innehåller spirulina (grönt).
        Neonerna äter det mesta men tänk på att de kan svälja luft om du inte släpper maten under ytan, så den sjunker.
        Pandorna behöver kött, så antingen om du köper tabletter speciellt för pansarmalar och andra köttätande bottenfisk eller om du ger fryst tex. cyklops eller artamia.
        Otocinclusarna kan vara lite knepiga att mata, men våra älskar gurka. Algtabletter funkar oxå om de äter dem.
        Amanoräkor äter vad som bjuds av ovanstående. Matrester som hamnar på botten och alger. Även Ottosar äter alger.

        Hoppas du fått lite hum om vad de olika arterna föredrar
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Madicken
          Jo, glömde fråga, när man gör vattenbyten (-1/3 en ggr i veckan ok?) Ska man då inte göra rent filtret? När gör man det?
          Filtret skall endast rengöras när flödet på pumpen minskar. Alltså när det blir igensatt.
          Det är i filtret som de goda bakterierna sitter så de vill du inte tvätta bort.
          Skölj endast av filtret och spara lite gojs kvar. Alltså inte rengöra det kliniskt.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Madicken
            • January 2009
            • 26

            #6
            Pakistanierna

            Ok, tack för tips, det är inte för mycket på botten då?

            Jo, jag vet - nu, men när vi köpte de första fiskarna så tipsade tjejen i zooaffären om att en eller två Pakistanbotior funkade som alg/bottenätare, när jag läste på så stod det ju stimfisk och snäckätare. Jag köpte en till - som dessvärre är "borta" nu :-(

            Kommentar

            • Madicken
              • January 2009
              • 26

              #7
              Pakistaniern igen...

              Så ska jag ge bort den pakistanbotian till någon med större akvarie, eller behålla den? Den ser pigg ut...
              Helst skulle jag vilja köpa ett större akvarie :-)

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                köper du ett större så kan du ha kvar den. den klara sig ensam i karet ett tag. sedan när du köpt större så köper du till fler. ska du inte köpa ett större så är det kanske bättre att ge bort den.

                Kommentar

                Arbetssätt...