Ska precis starta ett 180 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sarahh
    • January 2009
    • 19

    Ska precis starta ett 180 liter

    Hej jag är ny här på zoopet så att alla vet,,iallafall igår köpte jag ett 180liter akvarium jag har haft ett 50l akvaruim innan men tröttnade.Jag vet inte hur jag vill ha riktigt typ vilken sand och så så jag skulle vilja ha lite tips.Och så vet jag inte vilka fiskar jag ska men jag är lite inne på nån slags ciklid. Jag vill ha en ciklid som är enkel och får rom lätt för jag gillar att saker händer i ett akvarium annars blir det lite lång tråkigt. Så snälla ge lite förslag .
  • Alvakvarium
    • January 2009
    • 85

    #2
    Oj, från 50 L till 180 L... stor skillnad Jag skulle räckommendera någon slags sand med rätt så stora stenar i, blir lättare att tvätta o.s.v. Du kan ju börja med några malar, kanske något stim tetror. Ciklider är inte så lättskötta, möjligtvis Fjärilscikliden då, fast den är inte så stor. Men om du vill ha mycket yngel kan jag verkligen rekommendera guppy, platy och svärdbärare, speciellt svärdbärare. Lycka till

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      De flesta cikliderna är inte alls svårskötta. Och köp inga tetror om du vill ha yngel, det enda som du kommer få se i det akvariumet är isåfall "Rom" "Nu åt tetrorna upp den" "Ny rom" "Nu åt tetrorna upp den igen"

      Kan rekommendera:

      Palettciklid - Temperament, och kan bli ganska aggressiv vid lek, välj noggrant vilka de ska dela akvarium med.

      Blå ciklid - Härlig yngelvård, vacker fisk. Mycket vackrare i verkligheten än på artbeskrivningen på zoopet

      Eldbuks ciklid - Häftig yngelvård, men ganska aggressiv och stor, du får planera resten av fiskuppsättningen väl.


      Men en fiskuppsättning som jag tror kan passa bättre och bli roligare egentligen:

      3 (1 hane, 2 honor) Apistogramma viejita
      2 (En hane, en hona) Apistogramma panduro
      7-8 Corydoras panda
      4 Ancistrus
      7-8 guppys (2 hanar, 5-6 honor). Ger bra levande käk, och snyggt högt upp i akvariumet. De andra fiskarna är ju lite mer bottenorinterade.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Sarahh
        • January 2009
        • 19

        #4
        Jag hade svärdbärare förut och vill testa nåt annat det behöver inte vara en ciklid bara den får rom rätt så lätt men tack för tipset

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Tänk på med cikliderna att ha rötter osv som gärna ligger i mitten av akvariumet för att göra en tydlig revirgräns, annars kan det i början bli lite fighter om var gränsen ska gå.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Sarahh
            • January 2009
            • 19

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            De flesta cikliderna är inte alls svårskötta. Och köp inga tetror om du vill ha yngel, det enda som du kommer få se i det akvariumet är isåfall "Rom" "Nu åt tetrorna upp den" "Ny rom" "Nu åt tetrorna upp den igen"

            Kan rekommendera:

            Palettciklid - Temperament, och kan bli ganska aggressiv vid lek, välj noggrant vilka de ska dela akvarium med.

            Blå ciklid - Härlig yngelvård, vacker fisk. Mycket vackrare i verkligheten än på artbeskrivningen på zoopet

            Eldbuks ciklid - Häftig yngelvård, men ganska aggressiv och stor, du får planera resten av fiskuppsättningen väl.


            Men en fiskuppsättning som jag tror kan passa bättre och bli roligare egentligen:

            3 (1 hane, 2 honor) Apistogramma viejita
            2 (En hane, en hona) Apistogramma panduro
            7-8 Corydoras panda
            4 Ancistrus
            7-8 guppys (2 hanar, 5-6 honor). Ger bra levande käk, och snyggt högt upp i akvariumet. De andra fiskarna är ju lite mer bottenorinterade.
            är Apistogramma panduro lätt att få rom med eller den andra cikliden???

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ursprungligen postat av Sarahh
              är Apistogramma panduro lätt att få rom med eller den andra cikliden???
              Relativt lätta.

              Det är ju inte roligt om det inte blir en liten utmaning, men det är bara tålamod och bra vattenvärden som krävs. Och fina är dom.

              Däremot ancistrusen är svår att få att INTE lägga rom.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                #8
                Men jojje käkar inte ancistrusen och guppysarna ynglena från apistosarna??

                Och äter inte cikliderna ancistrusarnas ungar?

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Just det ja, glöm inte att bygga massa grottor med stenar och rötter till cikliderna och ancistrusarna.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bowman
                    Men jojje käkar inte ancistrusen och guppysarna ynglena från apistosarna??
                    Ancistrusen kan få för sig att käka rommen, men är 100% säker på att cikliderna kan spöa guppyna om de försöker nåt.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Sarahh
                      • January 2009
                      • 19

                      #11
                      okej vad är Apistogramma panduros handels namn?? kan du kopiera zoopet artbeskrivning till mig för jag är inte goldmedlem

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sarahh
                        okej vad är Apistogramma panduros handels namn?? kan du kopiera zoopet artbeskrivning till mig för jag är inte goldmedlem
                        Tyvärr är inte det tillåtet, men sök på google.

                        Azurblå Dvärgciklid är tydligen handelsnamnet, men brukar stå Apistogramma panduro.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Sarahh
                          • January 2009
                          • 19

                          #13
                          jag hittar ingen bra fakta där det står hur varmt det vill ha, hur stora det blir och svårighets grad/för jag vill inte ha svåra fiskar typ 3 i svårighetsgrat högst
                          Senast redigerad av Sarahh; 13 January 2009, 20:18.

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Kan avslöja att de max blir 7 cm, lätta i svårghetsgrad, och runt 26 grader.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • Joppan4ever
                              • December 2008
                              • 277

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sarahh
                              Hej jag är ny här på zoopet så att alla vet,,iallafall igår köpte jag ett 180liter akvarium jag har haft ett 50l akvaruim innan men tröttnade.Jag vet inte hur jag vill ha riktigt typ vilken sand och så så jag skulle vilja ha lite tips.Och så vet jag inte vilka fiskar jag ska men jag är lite inne på nån slags ciklid. Jag vill ha en ciklid som är enkel och får rom lätt för jag gillar att saker händer i ett akvarium annars blir det lite lång tråkigt. Så snälla ge lite förslag .

                              Ett bra förslag på fisk kan vara röd hongi hört att dem är lätta att få yngel på själv har just nu min hongi hona sina yngel i munnen bara det att hannen har varit lite agresiv mot mina golden senaste tiden
                              // Joppan

                              Akvarium: 220L dvärgciklider
                              40-50L Tomt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...