Råd, snabbt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    För att det är antagligen det som det handlar om i den här diskussionen!

    jag har odlat kampfisk ett bra tag nu och är väl insatt i detta med att skilja hanarna åt. man har ju smått panik när man efter varje kull har hanar som börjar slåss.
    ....Du sa tidigare att du hade hanar tillsammans utan problem så varför skiljer du dem helt plötsligt åt då?[/quote]

    nej jag menade att kampfiskar trivs med att vara 1hane och 3-4honor. alltså kampfisk är ju namnet på dom. inte att en kampfisk hane trivs med en hane och 3-4honor. kan vara att jag är trött och formulerar mig konstigt.

    plus kan jag skilja arterna åt så jag vet att jag inte har fredligkampfisk.

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #17
      Efter att ha hört de andra åsikter så kan du nog med andra ord göra som du vill, men de kommer inte må bättre, och inte trivas bättre, av att ha honor. Och det är av egen erfarenhet.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Alvakvarium
        • January 2009
        • 85

        #18
        Okej.. Nu blire svårt..
        Men tror ni allvarligt talat att kampfisken kommer dö om jag släpper i en Gurihanne?

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #19
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Efter att ha hört de andra åsikter så kan du nog med andra ord göra som du vill, men de kommer inte må bättre, och inte trivas bättre, av att ha honor. Och det är av egen erfarenhet.
          min erfarenhet säger att en hane trivs med att ha honor omkring sig.

          dom gånger jag haft/har en hane själv så är den mest i ett hörn och glor och inte simmar så mycket. även med andra fiskar.

          släpper man i honor eller har honor till den så piggnar dom till och simmar mycket mer och är mycket mer rörligare och aktiva. och verkar se gladare ut.

          men vilket som så klara den sig utan men också med honor. och jag vet inte om den säkert trivs med honor eller ej och det vet nog inte du heller.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #20
            Ursprungligen postat av Alvakvarium
            Okej.. Nu blire svårt..
            Men tror ni allvarligt talat att kampfisken kommer dö om jag släpper i en Gurihanne?
            Gurami i 30 liter är inget som jag skulle rekommendera.

            Kampfisk + gurami i ditt 100 liters kan funka, ingen har sagt att kamphanen kommer dö, dock kan det hända att han får det lite hett om öronen.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Alvakvarium
              • January 2009
              • 85

              #21
              ahm, jag menade 100 L ^^,

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #22
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Gurami i 30 liter är inget som jag skulle rekommendera.

                Kampfisk + gurami i ditt 100 liters kan funka, ingen har sagt att kamphanen kommer dö, dock kan det hända att han får det lite hett om öronen.
                min Dvärggurami hane slaktade en av mina kampfiskhanar(200l)

                hos mig har det funkat innan en gång utan problem med att ha kampfisk och gurami ihop. men denna gången inte. så det kan nog vara olika från fisk till fisk. .

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #23
                  Ursprungligen postat av Flaxss
                  min Dvärggurami hane slaktade en av mina kampfiskhanar(200l)

                  hos mig har det funkat innan en gång utan problem med att ha kampfisk och gurami ihop. men denna gången inte. så det kan nog vara olika från fisk till fisk. .
                  Ungefär så jag menar. Att även om kampfisken kanske inte dör, så kan han nog få det ganska hett.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #24
                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Ungefär så jag menar. Att även om kampfisken kanske inte dör, så kan han nog få det ganska hett.
                    fast min blev slaktad. släppte i hanen på morgonen, morgonen där efter låg han på botten utan fenor och gälarna ut spända och stendöd.

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #25
                      Ursprungligen postat av Flaxss
                      fast min blev slaktad. släppte i hanen på morgonen, morgonen där efter låg han på botten utan fenor och gälarna ut spända och stendöd.
                      fyfan.

                      Ungefär som kampfisk hanen slaktade min guppy hane. Men det var ju av naturliga orsaker.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Alvakvarium
                        • January 2009
                        • 85

                        #26
                        ah, har hänt mig med! Fattade inte att det var kampfisken innan jag hunnit döda två fina guppyhanar /: det var hämskt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...