Råd, snabbt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alvakvarium
    • January 2009
    • 85

    Råd, snabbt!

    Snart tänkte jag köpa två Blå guramis till mitt 100 L. Men jag har läst och hört att kampfisken kan få det svårt då. Såå.. Jag vill inte göra mig av med kampfisken. Så nu tänkte jag att jag kanske ska starta upp mitt gamla, 30,40 L akvarium igen med lite växter och så, och där i ha kampfisken + två honor till den. Hur låter det? Jag har hört att kampfiskar gillar svå akvarium!
  • Myzan___
    • January 2009
    • 156

    #2
    min kille hade kampfisk i ett 28 liters å de gick utmärkt så de går säkert jätebra =) lycka till / Myzan___
    ps kolla gärna så inte tempen stiger för högt, lätt i mindre akvarier.ds
    // Myzan___

    frågar man inget får man heller inget veta

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Tycker du ska hoppa över honorna, honorna kommer få fett med spö av hanen, och i ett så litet kar så kan de inte gömma sig.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Tycker du ska hoppa över honorna, honorna kommer få fett med spö av hanen, och i ett så litet kar så kan de inte gömma sig.
        Har man två honor så är det inga problem. Plantera tät med växter så har honorna någonstans att gömma sig.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Har man två honor så är det inga problem. Plantera tät med växter så har honorna någonstans att gömma sig.
          Jag trodde det var rekommenderat 3-4 honor per hane för att slippa att de stressas? Och så många honor kan man ju inte ha i 30 liter.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Jag trodde det var rekommenderat 3-4 honor per hane för att slippa att de stressas? Och så många honor kan man ju inte ha i 30 liter.
            Och var har du fått den uppgiften ifrån ? Egen erfarenhet eller hörsägen ? Om du inte säkert vet svar på frågan så är det bättre att inte svara.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ursprungligen postat av Guy Palm
              Och var har du fått den uppgiften ifrån ? Egen erfarenhet eller hörsägen ? Om du inte säkert vet svar på frågan så är det bättre att inte svara.
              Har hört från en erfaren kille med kampfisk.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Alvakvarium
                • January 2009
                • 85

                #8
                Kan kampfiskhanen leva själv då? Bör jag kanske flytta ner neontetrorna till honom?

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Ursprungligen postat av Alvakvarium
                  Kan kampfiskhanen leva själv då? Bör jag kanske flytta ner neontetrorna till honom?
                  Jodå!

                  Nej, neontetror kommer inte trivas i 30 liter.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Alvakvarium
                    • January 2009
                    • 85

                    #10
                    Okej. Fast det känns lite taskigt att låta honom leva själv .. :S

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Ursprungligen postat av Alvakvarium
                      Kan kampfiskhanen leva själv då? Bör jag kanske flytta ner neontetrorna till honom?
                      Det är varken en parfisk eller stimfisk och lever i naturen för sig sjäv så det går utmärkt att ha den själv, du till och med BÖR ha den själv eftersom karet är så pass litet
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        1hane och 3-6honor blir en bra mix och det funkar i ett 40L kar. jag har alltid haft hanar och honor tillsammans utan problem. dom bråkar enbart vid lek övriga tiden så simmar dom bara tillsammans ev att honorna i mellan små bråkar men inget allvarligt eller att dom små bårkar vid matning. mycket växter och gömställen så kan honorna komma undan om så behövs.

                        Har ändrat texten så det inte blir mer missförstånd
                        Senast redigerad av Flaxss; 13 January 2009, 22:15.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          #13
                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          kampfisk trivs med 1hane och 3-6honor och det funkar i ett 40L kar. jag har alltid haft hanar och honor tillsammans utan problem. dom bråkar enbart vid lek övriga tiden så simmar dom bara tillsammans ev att honorna i mellan små bråkar men inget allvarligt eller att dom små bårkar vid matning. mycket växter och gömställen så kan honorna komma undan om så behövs.
                          Isåfall har du fredlig kampfisk "imbellis"! betta splendens kommer obönhörligen bekämpa en annan hane in i döden! Man måste skilja på dessa 2 arter!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Isåfall har du fredlig kampfisk "imbellis"! betta splendens kommer obönhörligen bekämpa en annan hane in i döden! Man måste skilja på dessa 2 arter!
                            ?????

                            vad?

                            jag har såpass stor kunskap om kampfisk att jag inte har hanar tillsammans av splendens. vad fick dig att tro att jag har det?

                            jag har odlat kampfisk ett bra tag nu och är väl insatt i detta med att skilja hanarna åt. man har ju smått panik när man efter varje kull har hanar som börjar slåss.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13123

                              #15
                              Ursprungligen postat av Flaxss
                              ?????

                              vad?

                              jag har såpass stor kunskap om kampfisk att jag inte har hanar tillsammans av splendens. vad fick dig att tro att jag har det? .
                              För att det är antagligen det som det handlar om i den här diskussionen!
                              Ursprungligen postat av Flaxss
                              jag har odlat kampfisk ett bra tag nu och är väl insatt i detta med att skilja hanarna åt. man har ju smått panik när man efter varje kull har hanar som börjar slåss.
                              ....Du sa tidigare att du hade hanar tillsammans utan problem så varför skiljer du dem helt plötsligt åt då?
                              Senast redigerad av åheim; 13 January 2009, 22:06.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...