Passar Blå Gurami i mitt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alvakvarium
    • January 2009
    • 85

    Passar Blå Gurami i mitt akvarium?

    Hej! jag har ett 100 L akvarium som jag haft i ungefär ett år. Jag har en del små fiskar, men skulle vilja ha några större, altså två Blå guramis. Men efter att ha läst lite om den så börjar jag bli orolig om den inte passar i mitt akvarium! Jag har 3 neontetror, 1 kampfisk, 4 sorgmantlar, 1 "mal", 6 guppyhonor, 1 indisk glasmal. Akvariumet är väll inte det ordningsammaste direkt, och jag har inte mer gömställen än några stenar, lite växter och några stora rötter. Dessutom har jag lite alger. Så... tror ni att två Blå guramis passar?
    /Alvakvarium
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Hej, välkommen till zoopet!

    Tyvärr tror jag att kampfisken kan komma att få nit.

    Dessutom är det bättre att du utökar tetra stimmen, eftersom de vill va minst 8 stycken för att trivas.

    Om du gör dig av med kampfisken och tetrorna så är det nog fritt fram att skaffa guramis dock.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Alvakvarium
      • January 2009
      • 85

      #3
      Ajj då.. Jo, detdär med tetrorna.. De dör hela tiden, och jag försöker att utöka dem hela tiden. Men ska försöka fixa detdär med kampfisken.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Då är något fel i ditt akvarium, tetror är tåliga fiskar.

        Har du ett nitrit test? Annars skaffa det (Dropptest, inte sticktest). Testa sden värdena, och se om det är höga nitrit värden som dödar dina fiskar.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • PierreS24
          • January 2009
          • 80

          #5
          Indisk glasmal är även den en stimfisk som trivs i ett gäng på minst 5st.

          Du bör inte skaffa tå guramis i den uppsättningen du har nu, men gör du dig av med lite fisk och är redo att byta och böka så skulle det nog funka.

          Guramis är ju väldigt snälla fiskar som passar bra i sällskapsakvarium.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Just det ja, missade glasmalen. Har faktiskt hört att glasmal är en av de få fiskar som faktiskt itne överlever så jätte länge utan sitt stim.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Alvakvarium
              • January 2009
              • 85

              #7
              Den andra glasmalen dog. Sen dess har den andra klarat sig jättebra. Den är frisk och kry, och har levt ensam i typ ett halvår.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av Alvakvarium
                Den andra glasmalen dog. Sen dess har den andra klarat sig jättebra. Den är frisk och kry, och har levt ensam i typ ett halvår.
                Jaså.. Men rekommenderar ändå att du fyller på med mer stimfisk innan du köper guramis.

                Även om de äter, skiter, och simmar, så betyder det inte att de mår bra ensamma.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                Arbetssätt...