Hjälp - Misstag nystart akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #16
    Ursprungligen postat av Fuzzop
    det finns bra butiker oxå, men det är väl dom som inte påstår sig vara väldigt kunniga eller säger att du måste ha nåt utan frågar vad du kan tänkas behöva och varför, men vi är alla nybörjare nån gång och jag vart lurad att köpa vattenberedningsmedel oxå
    efter detta handlade iaf där då dom hade bäst priser på fisk så tror inte alla tappar så många kunder som dom förtjänar ibland.
    Nej det har säkert rätt i.

    Sorry för trådkapningen.

    Kommentar

    • woodo
      • January 2007
      • 605

      #17
      Fortsättning på mitt förra inlägg. Kanske vore en lösning att lämna tillbaks kampfiskarna och eventuellt skalarerna/tetrorna?
      150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #18
        Ursprungligen postat av woodo
        Inte för att det har något med din frågeställning att göra, men ändå, den där fiskuppsättningen låter inte som något som bör prövas. Skalarerna kommer käka tetrorna, skalarerna kommer mosa kampfisken. Även Guramina ligger i riskzonen.
        Nejdå, scalarerna kommer inte ta tetrorna, inte heller guramina, men kan tänka mig att kampfiskhanen kan åka på stryk om den moppsar upp sig, aldrig varit vidare förtjust i kampfiskar så ingen av dem har åkt i mina kar, men scalare har jag ett antal, med olika mindre fiskar, inga större problem.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • woodo
          • January 2007
          • 605

          #19
          Vuxna skalarer tar tetror tro mig, egen erfarenhet.
          150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #20
            När det gäller guramina syftade jag inte på att dom skulle bli käk. Mera på att deras känselspröt skulle naggas.
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #21
              Dessutom ska du vara uppmärksam på när nitriten börjar att bildas och mata så extremt snåls som bara är möjligt och då gärna med nånting som inte skitar ner för mycket, hälften av pytte lite var tredje dag max.

              När dropptestet du köper ger första utslag på att nitriten är på väg så tillsätter du vanligt salt i akvariet, 1 msk per 100 liter akvarievatten som du löser upp i nån liter vatten innan du tillsätter det i akvariet.

              Se till att du inte har för hög temperatur i vattnet, var noga med att se till att du har god ytvattencirkulation och om vissa fiskar blir mumsade på så kan du öka matningen pyttelite..

              Lasses DIY Nitriväck!
              Kramforskoi om salt..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Sluden
                • January 2009
                • 17

                #22
                Tack för alla svar jag fått som hjälpt en hel del.

                Ämnet spårade nog ut lite från min fråga, men vad gör det. bra att fler får hjälp


                Köpte medel på en lokal akvarie affär och pratade med honom.

                Skitschysst och duktig kille. Behövde inte köpa något test utan fick gärna ta med mig vatten upp till honom och testa och så skulle vi lösa problemen ihop.


                schysst och bra akvarie kille. härligt med såna som engagerar sig och bryr sig. det är så man får kunder och behåller dem

                tack för all hjälp.
                375 l Malawi

                Kommentar

                Arbetssätt...