Hjälp - Misstag nystart akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sluden
    • January 2009
    • 17

    Hjälp - Misstag nystart akvarium

    Hej.

    otroligt dum som man är så lyssnade jag på kompisar istället för att läsa här innan jag startade mitt akvarium.

    Läste idag en hel del här på forumet angående nystartande av akvarium.

    Jag har gjort värsta misstaget. dvs inte väntat med att lägga i så många fiskar.

    Finns det något sätt att rädda fisken.

    Har ett kar på 400l.

    Dag1 gjorde stod bara vattnet.

    Dag2 lade jag in 11 kardinal tetror

    Dag3 lade jag in 4 scalarer, 4 gurami och tre malar.

    Dag4 5 kampfiskar varav en hane.

    Nu är det dag fem och har lite smått med panik känslor. vad jag förstår här på forumet så kan man lägga i medel som sänker nitrat halten. Har ett gammalt filter i pumpen som inte är jätte rengjort, förstår att det kan hjälpa lite med. har även en gammal trästock som legat i ett annat akvarium, hjälper det eller kanske motsatsen.


    snälla hjälp

    tack på förhand
    375 l Malawi
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Tyvärr så kommer pumpens skit inte hjälpa till om den har stått utan att vara igång i mer än 12-24 timmar ungefär. Då är allt redan dött i pumpen.

    Men tror inte du behöver ha någon panik, jag har vrålstartat mina kar, visst det är en viss risk, men det har gått bra hittills.

    Tips på hur du kan göra:

    1. Be någon av dina vänner med akvarium att de ska tvätta innehållet i pumpen ner i ditt akvarium. Då kommer mycket bra bakterier in i pumpen, och några timmar senare så kan du slamsuga upp det som hamnade på bottnen istället för i pumpen.

    2. Köp dropptest mot NITRIT (Nitrat är en helt annan sak, och nitrat är iinget farligt). Titta sedan testet varje dag i nån månad nu, och om det blir mer än 1 mg/l så köp Seras Nitrivec och häll i efter dosering.

    3. Om du får nitrit, så byt 40% av vattnet, och sedan 10-15% varje dag tills nitriten är väck.

    Stocken kommer tyvärr inte hjälpa, men inte heller förstöra.

    Lycka till!
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • ZZulan
      • December 2008
      • 144

      #3
      Hej!

      Nu är jag själv nybörjare med bara någon månads erfarenhet, men här är vad jag lärt mig. Köp Sera Aquatan kvickt som fanken och häll i akvariumet. Köp ett nitrit test så du kan hålla koll på nititen som är ett gift som kommer från fiskarnas avföring. I början har inte akvariumet några bakterier att bryta ner nitriten, det är denna bakteriekultur sera Aquatan ska hjälpa dig att få. Som tur är har du ett gammalt filter, det kan nog hjälpa ganska mycket. Det hjälpte iallfall mig, jag har inte fått några mätbara nitrithalter på ca en månad nu.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ursprungligen postat av ZZulan
        Hej!

        Nu är jag själv nybörjare med bara någon månads erfarenhet, men här är vad jag lärt mig. Köp Sera Aquatan kvickt som fanken och häll i akvariumet. Köp ett nitrit test så du kan hålla koll på nititen som är ett gift som kommer från fiskarnas avföring. I början har inte akvariumet några bakterier att bryta ner nitriten, det är denna bakteriekultur sera Aquatan ska hjälpa dig att få. Som tur är har du ett gammalt filter, det kan nog hjälpa ganska mycket. Det hjälpte iallfall mig, jag har inte fått några mätbara nitrithalter på ca en månad nu.
        nejnejnejnej, Aquatan är ett vattenberedningsmedel som hjälper mot klor osv i vattnet, inte mot nitrit!
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Precis sera aquatan är för dom flesta totalt onödigt, däremot finns det nåt du bör göra som underlättar mycket, gå ut i en skogsbacke och gräv upp en stor näve jord som du sen löser upp ordentligt i en liter vatten, filtrera sen bort jorden med ett kaffefilter och häll i en halv deciliter om dagen (vattnet förvaras i kylskåp) så får du massor av bakterier gratis.
          Nästa sak som ingen sagt mata fiskarna så lite som bara möjligt, om det är vanligt flingfoder så kan man kolla så att INGET foder når botten utan allt blir uppätet under vägen och mata max en gång per dag och gör gärna ett litet vattenbyte ett par timmar efter matningen.

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #6
            Senast jag var i en butik sa dom att man MÅSTE ha i aquatan vid alla vattenbyten.
            Lite tråkigt att dom säger sånt när det inte stämmer.

            Kommentar

            • Sluden
              • January 2009
              • 17

              #7
              Tack så jätte mycket för de otroligt snabba svaren.

              det där med att plocka jord i skogen har jag varken hört eller läst någonstans innan men låter intressant. ska köpa mätsticka idag och ev medel och hoppas att det löser sig.

              Har även en kompis som jag nog ska kunna övertala till att tvätta sitt filter i mitt akvarium...

              tack så mycket för svaren
              375 l Malawi

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Ursprungligen postat av Bowman
                Senast jag var i en butik sa dom att man MÅSTE ha i aquatan vid alla vattenbyten.
                Lite tråkigt att dom säger sånt när det inte stämmer.
                Dom kanske har i kloramin i vattnet där du bor, detta är ganska ovanligt men skulle det va så måste du nog ha vattenberedningsmedel, kolla med din kommun (vattenverket) så kan dom klargöra detta

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fuzzop
                  Dom kanske har i kloramin i vattnet där du bor, detta är ganska ovanligt men skulle det va så måste du nog ha vattenberedningsmedel, kolla med din kommun (vattenverket) så kan dom klargöra detta
                  Dom visste inte vart jag bodde, frågade inte heller.

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sluden
                    Tack så jätte mycket för de otroligt snabba svaren.

                    det där med att plocka jord i skogen har jag varken hört eller läst någonstans innan men låter intressant. ska köpa mätsticka idag och ev medel och hoppas att det löser sig.

                    Har även en kompis som jag nog ska kunna övertala till att tvätta sitt filter i mitt akvarium...

                    tack så mycket för svaren
                    det med jorden funkar som en gratis variant av bakteriekultur så kör du på den behöver du nog inte köpa nåt annat än testerna för att kolla så det funkar, det är ganska nyligen det börjat skrivas om den metoden här på zoopet men kollar du lite finns det nog med lite info nånstans
                    är det översta jordlagret du vill åt, typ lyft på mossan och ta en näve

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bowman
                      Dom visste inte vart jag bodde, frågade inte heller.
                      typiskt för butiker som tjänar pengar på nybörjare att rekomendera nåt som man troligtvis inte behöver, eller så vet dom hur just deras vatten är och antog att du bodde i närheten.
                      fast har man egen brunn så kan det ibland finnas behov av sånna medel men ganska sällan även där

                      Kommentar

                      • Bowman
                        • December 2008
                        • 1318

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fuzzop
                        typiskt för butiker som tjänar pengar på nybörjare att rekomendera nåt som man troligtvis inte behöver, eller så vet dom hur just deras vatten är och antog att du bodde i närheten.
                        fast har man egen brunn så kan det ibland finnas behov av sånna medel men ganska sällan även där
                        Där ser man.
                        Om det var så som alla "ut ifall att" som du säger så hade dom ju frågat mig om mina vattenförhållanden, eftersom dom sa att dom minsann var extremt välutbildade jämfört med andra zoobutiker.. Således ljög dom, och ville bara sälja grejer.

                        Jag är ju såklart nybörjare, men är ödmjuk inför att lära mig.
                        Jag blir förbannad när i princip alla butiker man vart i ljuger en rätt upp i ansiktet.

                        Skrämmande att dom är så kortsiktiga i kundrelationerna..

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          det finns bra butiker oxå, men det är väl dom som inte påstår sig vara väldigt kunniga eller säger att du måste ha nåt utan frågar vad du kan tänkas behöva och varför, men vi är alla nybörjare nån gång och jag vart lurad att köpa vattenberedningsmedel oxå
                          efter detta handlade iaf där då dom hade bäst priser på fisk så tror inte alla tappar så många kunder som dom förtjänar ibland.

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bowman
                            Senast jag var i en butik sa dom att man MÅSTE ha i aquatan vid alla vattenbyten.
                            Lite tråkigt att dom säger sånt när det inte stämmer.
                            måste inte ha det men det är ju bra att använda. det är ju åtminstone inte något negativt att använda det även om det alltid inte behövs.
                            .

                            sedan är alla inte ''dåliga'' även om det finns många som är det. jag själv vet ju vad jag behöver och vill ha i mitt kar så jag frågar ju aldrig personalen utan går in och köper och kanske aldrig uppfattar att en del ger dåliga råd.

                            en annan rolig sak är att vet personalen i butiken att man ''kan'' nåt, då blir man helt plötsligt behandlat på ett annat vis, för en del butiker är kunniga men dom utnyttjar att man är nybörjare.

                            Kommentar

                            • woodo
                              • January 2007
                              • 605

                              #15
                              Inte för att det har något med din frågeställning att göra, men ändå, den där fiskuppsättningen låter inte som något som bör prövas. Skalarerna kommer käka tetrorna, skalarerna kommer mosa kampfisken. Även Guramina ligger i riskzonen.
                              150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                              Kommentar

                              Arbetssätt...