Mitt första akvarium på 20år

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #31
    Ursprungligen postat av Belog
    Då var det snart dags att inhandla kar det blir nästa helg för jag ska ner till Tyskland i veckan och jobba men kommer hem på fredag. Då till frågan hur mycket grus ska man ha till ett kar på 180L resp 240L. Ca 5cm i framkant eller liknande med en sluttning bakåt till ca 8cm?
    180L resp 240L? Vart det 2 akvarium helt plötsligt?

    5cm till 8cm låter bra, det är ungefär vad jag har i mitt 180L Juwel. (uppskattningsvis) en säck med 20-25kg sand/grus bör räcka.

    Angående växterna du frågade om tidigare så kan det vara bra att starta upp med snabbväxande växter så som Vattenpest,Indisk Hygrophila,Hornsäv,Paniculatus-svärdsplanta m.m

    Anubias växer långsamt men är enligt mig en tålig och lätt växt så några såna kan följa med från start också.

    Och som du nämnde tidigare ,priset under 3000kr med bänk tycker jag är riktigt billigt. Jag köpte mitt för c:a 2900kr och då var det halva priset här i Västerås.
    Men jag har sett billigare som det inte var 50% rabatt på.

    Ett ställe här i Västerås säljer ett för 4400kr, as we speak.

    Då pratar vi kompletta Juwel Rio 180L..

    Lycka till med uppstarten!
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Belog
      • January 2009
      • 22

      #32
      Ursprungligen postat av Markus1984
      180L resp 240L? Vart det 2 akvarium helt plötsligt?
      Jag kanske få för mig att inte rådfråga sambon i denna fråga . När jag var och såg dessa kar live så blev jag mer frälst i 240L och det är inte så mycket dyrare heller för den delen 3500:- Det är som blir problemet är att vi måste flytta runt halva huset när jag kommer hem med denna storlek.
      Fast utan en massa extra jobb så borde det bli 180L karet. Men så dum man är så vill man ju ha större.

      Förslaget på plantor låter bra ska ta några av dessa till att börja med så att allt kommer igång enligt alla konstens regler. Jag kommer köpa några guppys 5 st till att starta med sen vänta några veckor för att se hur det utvecklar sig. Jag återkommer väl med mer frågor framöver misstänker jag.

      Sen måste jag säga att alla som finns i detta forum är super eftersom alla verkligen tänker på fiskarnas bästa och inte dom som har inhandlat dom som vill se.

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #33
        Ursprungligen postat av Belog
        Jag kanske få för mig att inte rådfråga sambon i denna fråga . När jag var och såg dessa kar live så blev jag mer frälst i 240L och det är inte så mycket dyrare heller för den delen 3500:- Det är som blir problemet är att vi måste flytta runt halva huset när jag kommer hem med denna storlek.
        Fast utan en massa extra jobb så borde det bli 180L karet. Men så dum man är så vill man ju ha större.

        Förslaget på plantor låter bra ska ta några av dessa till att börja med så att allt kommer igång enligt alla konstens regler. Jag kommer köpa några guppys 5 st till att starta med sen vänta några veckor för att se hur det utvecklar sig. Jag återkommer väl med mer frågor framöver misstänker jag.

        Sen måste jag säga att alla som finns i detta forum är super eftersom alla verkligen tänker på fiskarnas bästa och inte dom som har inhandlat dom som vill se.
        Ja ett riktigt trevligt forum är det här...många kunniga människor samlade på ett ställe, och det finns några som inte rädda för att lära ut sina knep heller!

        Om frugan inte blir allt för sur skulle jag nog satsa på 240L direkt..3500kr låter ju inte alls farligt..

        Hursom helst får du lycka till och berätta hur det går med uppstart m.m

        /Markus
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Belog
          • January 2009
          • 22

          #34
          Ja absolut kommer jag skriva lite sen hur det gått.

          Kommentar

          • Belog
            • January 2009
            • 22

            #35
            Så då står det nya karet hemma, Blev ett 240L. Nu ska det tvättas lite sten mm, ska iväg och köpa sand eftersom jag inte hittade det jag var ute efter. Ska se efter lite växter också samt så insaffa några tester. Är ute efter någon mörkare sand men inte svart finns det någon bra som någon av er vet om?

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #36
              Va kul att du är på G! Kan nog ingen sand i huvet som är mitt i mellan...antingen ljus eller svart
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #37
                I mina ögon är den Engelska sjösanden 2-3 mm den snyggaste, den är brunaktig och hyffsat mörk.
                Det smidigaste är att åka till zoobutiken och kolla i deras akvarium och köp den som du gillar. Det går åt ca 2 säckar á 25 kg till ditt kar.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #38
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  I mina ögon är den Engelska sjösanden 2-3 mm den snyggaste, den är brunaktig och hyffsat mörk.
                  Det smidigaste är att åka till zoobutiken och kolla i deras akvarium och köp den som du gillar. Det går åt ca 2 säckar á 25 kg till ditt kar.
                  Jag kör med liknande även om jag tycker det är 2-5mm, tycker växterna verkar trivas i det.
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • Belog
                    • January 2009
                    • 22

                    #39
                    Ja jag kommer åka i helgen och se men jag vill ha någon mörk rödbrun färg. Ska till södermalms och akvarie källaren iaf.

                    Tycker engelsk sjö. är för ljus i färgen vad jag har sett. Men det är väl som vanligt smaken som baken.

                    Kommentar

                    • Galne-Gurra
                      • April 2008
                      • 1080

                      #40
                      Kanske Råda sand är något för dej???
                      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                      Kommentar

                      • Belog
                        • January 2009
                        • 22

                        #41
                        Så nu är akvariet igång, men jag behöver lite tips på hur och med vad jag ska inreda detta med!





                        Detta är under uppstart därav några av växterna som kanske kommer att flyttas bort senare. Har någon av er förslag på vad jag kan göra bättre för att det ska bli snyggare?

                        Det går 5 guppys i detta kar just nu sedan 1,5 vecka. Kommer att vänta några veckor till innan något stimm ca 20-30st av tetror flyttar in. Har varit säker på glödbandstetra men har blivit sugen på rödmun kanske.
                        Ska inskaffa 1 eller 2 ancistrus också.
                        Ska inskaffa något rot eller ska jag hoppa detta?

                        Är öppen och tacksam för alla förslag.

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #42
                          Häftigt! Riktigt snyggt stenröse där till vänster! Jag tycker absolut inte att du ska hoppa över nån rot, bland annat så vill dina ancistrus ligga och suga på rötterna för att få i sig lite cellulosa från trä:t.. tror det blir snyggt där på högersidan någonstans...få lite mer upphöjt med rötter/rot så blir det lite mer djup i akvariet.

                          Annars tycker jag du lyckats väldigt bra!! Kommer bli kanon när det växt till sig.
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • Aleks
                            • February 2009
                            • 145

                            #43
                            Ser kanonfint ut! Är det engelsk sjösten du bestämde dig för till sist?
                            60L Projekt Växt
                            102L Sällskap + Växt.
                            240L Ombyggnad till ciklid

                            Kommentar

                            • Belog
                              • January 2009
                              • 22

                              #44
                              Ursprungligen postat av Aleks
                              Ser kanonfint ut! Är det engelsk sjösten du bestämde dig för till sist?
                              Nej det blev Rådasand.

                              Ja en rot kommer till lite längre fram och tanken är att den ska hamna på högra halvan.

                              Stenröset är ett försök till att det ska vara ett röse och inte dit satta men jag tycker det är svårt att få till detta men jag tror att det blev någorlunda iaf.

                              En fråga till är när jag ska göra vatten byte för första gången? En del säger 1 vecka en del 1 gång efter första månaden och en del säger efter 14 dagar. Just nu ser det ut att ha bra värden men man vet aldrig vad som kan hända. där av så är det bara några få fiskar i just nu och kommer vänta några veckor till innan nästa kommer i. Hur mycket ska man byta är jag lite osäker på också i detta skede?

                              Tacksam för assistans med detta nystartade akvarium.
                              Och tack för era synpunkter.
                              Senast redigerad av Belog; 16 March 2009, 22:33.

                              Kommentar

                              • prisoner
                                • December 2008
                                • 78

                                #45
                                Jag hade köpt 3-4 Ancistrus som algätare. Alternativt "Ottosar"

                                Ursprungligen postat av Limmet
                                Välkommen.

                                Jag hade valt en sorts tetror. Det blir helt enkelt vackrare så även om de går att blanda.

                                Fisksammansättningen verkar genomtänkt. Jag hade köpt 3-4 Ancistrus som algätare. Alternativt "Ottosar"
                                Ancistrus rekomenderar jag då rakt inte då dessa äter på växterna.
                                Välj då hellre Panda stenalgätare, Siamesisk trådalgätare eller otocinclus .

                                Kommentar

                                Arbetssätt...