Mitt första akvarium på 20år

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belog
    • January 2009
    • 22

    Mitt första akvarium på 20år

    Hej på er

    Jag har nu suttit i flera daga och läst på detta underbara forum och hittat mycket matnyttigt som jag kommer att kontrollera vid en uppstart. Jag har pga utrymmes skäl bestämt mig för ett Juwel Rio, Vision 180 L. Har bara plats för 1 meter stort. Sen modellen vet jag inte ännu vad som är snyggast rak eller välvd ruta ännu.

    Jag har bestämt mig för att ha Gyppys (3 hanar och 7honor), (neon,kardinal ca 20-25st) eller glödbands tetror (ca 20-25st) samt någon alg ätare (1-3) som jag inte vet ännu, eller kan man ha dessa sorters tetror med varandra? Läst på olika art sidor men hittar inget vettigt ur dessa ännu, kanske med er hjälp få en klarare syn på detta.

    Det jag är ute efter är att ha stimm i mitt kar och naturligtvis en del växter. Där kommer den stor frågan vad ska man ha för växter till dessa sorter? Långa växter bak,mellan & fram partier eller kanske även flyt växter? Ska man ha lava stenar eller bara en eller flera rötter till dessa sorter?

    Sen är det något mer man behöver inskaffa till akvariumet Juwel när man köper ett nytt eller ingår allt? Vore tacksam för förslag på ovan ställda frågor.

    Från en gammal nybörjare som växte upp med akvarium men slutade för 20 år sedan men vill ha en rofylld vardag igen.
  • Limmet
    • December 2003
    • 217

    #2
    Välkommen.

    Jag hade valt en sorts tetror. Det blir helt enkelt vackrare så även om de går att blanda.

    Fisksammansättningen verkar genomtänkt. Jag hade köpt 3-4 Ancistrus som algätare. Alternativt "Ottosar"
    Mitt Tanganyika-projekt
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Det man ska ha i åtanke om man tänker skaffa guppy är att de ganska snart kommer föröka sig explosionsartat och har man ingen art som äter upp alla dessa yngel så blir det lätt en invasion i karet! Likadant om man har flera ancistrus, därför råder jag till att bara ha en (ancistrus)!

      Juwelkar kommer komplett med ett bra innerfilter med stor filteryta så det enda du behöver göra är att starta lugnt med ett par få fiskar som du matar väldigt sparsamt den första månaden, därefter kan du öka antalet fiskar och efter ytterliggare ett par veckor öka matningen till "normalt" Använd också helst uppstartsbakterier som tex nitrivec, som du tillsätter varje dag i 3 veckor(första dosen ca 24tim före du har i de första fiskarna), som hjälper igång kvävecyceln
      Senast redigerad av åheim; 12 January 2009, 22:52.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Limmet
        • December 2003
        • 217

        #4
        Tetrorna brukar ju hålla efter guppys hyfsat och även guppyna själva äter ju sin egna avkomma. Är väl bara roligt om man får några yngel som klarar sig Halva tjusningen med akvarium tycker jag...

        Och så lättlekta är inte ancistrus att man ska jämföra dem med guppys

        I vilket fall som helst brukar akvarieaffärer mer än gärna ta emot båda dessa arter och kanske ge lite foder i utbyte. Ett i-landsproblem alltså
        Mitt Tanganyika-projekt
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

        Kommentar

        • Belog
          • January 2009
          • 22

          #5
          Tack för era synpunkter ska ta med dessa har ni något förslag på en lgätare som passar?

          Kommentar

          • Coplins
            • October 2008
            • 73

            #6
            Allt ingick i mitt Juwel Rio 240. Men hjälp vilken prisskillnad det var på den med och den utan väld ruta! Jag köpte utan eftersom jag själv tycker det är snyggast. För en gångs skull hade inte plånboken med det att göra trots att jag valde det billigare alternativet. Filtret surrar lite. Inte så farligt högt, men jämför man med mitt ytterfilter jag hade till förra akvariet (även i det här) så var ytterfiltret knäpptyst. Det är inte det fastlimmade innerfiltret från juwel tyvärr. Men inget som stör om det inte skulle stå i sovrummet där minsta surrande kan vara irriterande.
            Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
            240 l

            Kommentar

            • Coplins
              • October 2008
              • 73

              #7
              Ancistrus tycker jag själv. Och du behöver inte oroa dig för yngelexplosion. Antingen kan du ju ha två av samma kön, eller plocka bort rommen de lägger om de skulle leka.

              Men det finns massor av fina algätare. Så välj efter egen smak.

              Sniglar är oxå bra städare tycker jag. Jag har bara de små som vissa klassar som ohyra. För mig är de guld värda! Fick med dem av "misstag" när jag köpte flytväxter.
              Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
              240 l

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av Limmet

                Och så lättlekta är inte ancistrus att man ska jämföra dem med guppys
                inte riktigt kanske men får de en kull så kan du helt plötsligt få 200 ancistrusyngel på ett bräde!

                Ursprungligen postat av Limmet
                I vilket fall som helst brukar akvarieaffärer mer än gärna ta emot båda dessa arter och kanske ge lite foder i utbyte. Ett i-landsproblem alltså
                Tja det ska man nog inte räkna med...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Belog
                  • January 2009
                  • 22

                  #9
                  Ja sniglar brukar dyka upp om jag kommer ihåg rätt vare sig man vill eller inte. Ancistrus ser ok ut kan nog bli 2 sådana

                  Kommentar

                  • aneta
                    • September 2008
                    • 261

                    #10
                    Bra val av tetror: Kardinaler med Glödbands! Har precis denna kombination och tycker att det är lyckat. Ibland bildar de varsin stim i olika delar av akvariet eller så stimmar de tillsammans. Det gör inget att de har liknande kroppsform det är dem olika glödfärger som gör det spännande
                    325L

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #11
                      Smyckestetran tycker jag är en väldigt fin tetra, även svart fantomtetra. Jag skulle dock hålla mig till ett stim tetror.

                      Jag har själv ett Juwel Rio 180. Välvd ruta skulle varit läckert...alltså Vision.

                      Det jag vill rekomendera är att skaffa ett 240L Juwel Vision.

                      Lycka till!
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • Belog
                        • January 2009
                        • 22

                        #12
                        Ursprungligen postat av Markus1984
                        Det jag vill rekomendera är att skaffa ett 240L Juwel Vision.
                        Ja om det fanns utrymme skulle jag ta ett större kar men nu är mitt utrymme begränsat och då får jag ta den storleken som passar bäst in. Tyvärr så kan jag inte få in ett större kar om jag inte ställer det precis brevid TV och då hamnar det i ett fönster ingen bra placering för ett kar av vad man kan läsa i andra trådar. Så det får bli ett 180L sen framöver kommer man nog vilja ha ett större och då får väl flytta till en större bostad. Någon som har några bra växt förslag till dessa fiskar och med olika placeringar på dem?

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Även jag har ett 180 liters Juwel (Utan välvd ruta) och det är perfekt!

                          Pumpen som följer med låter ingenting, och jag har den i sovrummet utan att störas.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Bowman
                            • December 2008
                            • 1318

                            #14
                            Och lilla jag har ett vision 180L, himla trevligt kar, och jag kan sälla mig till kören, pumpen är i princip ljudlös. Lät lite i början, men den "snurrade in sig" efter ett tag verkar det som.

                            Himla coolt med välvd ruta, man blir lite åksjuk i bland i vissa vinklar, men det är det värt!

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av Limmet
                              Tetrorna brukar ju hålla efter guppys hyfsat och även guppyna själva äter ju sin egna avkomma. Är väl bara roligt om man får några yngel som klarar sig Halva tjusningen med akvarium tycker jag...

                              Och så lättlekta är inte ancistrus att man ska jämföra dem med guppys

                              I vilket fall som helst brukar akvarieaffärer mer än gärna ta emot båda dessa arter och kanske ge lite foder i utbyte. Ett i-landsproblem alltså

                              det där är en saning med modifikation.
                              "vanliga" guppies kan ibland ta sina yngel, men inte alltid.
                              Endlers guppy tar inga yngel alls (inte mina iaf)
                              kommer fortfarande ihåg när jag håvade upp 250 st småttingar
                              ur mitt 60 liters.........

                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...