bästa sättet att starta om man har tiden??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Hur tror du att de olika odlingsformerna kommit till annars.
    Då vet jag inte vad mina fick för sig. ^^
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #17
      Ursprungligen postat av berraåsnobben
      tvätta även växterna för de är ofta besprutade också
      har aldrig tvättat av växterna och har inte haft problem efter åt.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #18
        Ursprungligen postat av JojjeN
        men leker de verkligen då? Det är ju min egen erfarenhet att de inte gör.
        mina korsar sig utan problem.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #19
          Ursprungligen postat av Utter
          varför ska dom väck?

          är det inte bra med för mycket korsningar??

          men känner dom sig som en trio när det är olika arter...

          vill gärna att min son på 3 år ska ha lite koll på fiskarna så dom blir lite personligare i alla fall mollyn eftersom vi inte kan ha så många av varje sort kommer ju bara ha ett litet akvarium.....

          Halloj Utter!

          Vet inte om du kollat i en av mina trådar "Scalarer i 600-liter" - men det är i det karet en liten samling av Molly och Platy går. Det är helt enkelt så att jag har tröttnat på att se dessa, i och för sig mycket vackra och trevliga fiskar, simmandes omkring och - liksom bara äta mat. Svårt att förklara, men jag känner att de är i vägen bara...

          Om du har lite olika färgvarianter på t.ex. Molly och dom parar sig med varandra - så är det ju ingen direkt korsning utan mer en blandning av gener inom samma art.

          Det där med trio vet jag inte... Du kan iallafall ha Guppy, Platy, Molly o.s.v. gåendes i karet och dom söker upp varandra för att para sig och det blir bra hur dom än gör.
          Jag tror att vi måste tänka bort det "mänskliga" i fiskars beteende - får de bara rätt förutsättningar, bra vatten, mat, plats o.s.v. så "tänker" de inte på varandra - de simmar omkring och har det bra - och parar sig med den partner som passar, även om det givetvis förekommer korsningar olika grupper emellan. Skulle det nu bli en korsning av något slag är det kanske bara intressant att se vad det blir...?

          Om du visar din son de olika fiskarna - berättar att; det där en en fisk som kallas Molly - och den pojken vill "leka" tillsammans med dom två tjejerna som simmar där. Det där är Platy... o.s.v. är jag övertygad om att han snart får ett intresse av att följa, kolla utvecklingen hos fiskarna och deras beteende - speciellt när ynglen börjar dyka upp!

          Lycka till med karet och fiskarna - samt uppdrillningen till fullfjädrad akvarist av treåringen. Det här är en hobby som kan bli livslång!

          Kommentar

          • Utter
            • January 2009
            • 166

            #20
            ja det känns redan som en oändlig hobby jag har inget kar än och tar redan en massa tid... men det känns riktigt nyttigt att läsa på en massa först. det är inte så enkelt med akvarium som man tror (inte till en början i alla fall)
            93 l 3 guppy hanar
            3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
            4 yngel eller mer och
            1 dvärgklogroda

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #21
              Hoppas den varar i några år till för mig iaf, för om 2-4 år när min syster flyttar iväg så kommer jag få hennes rum, och då kommer jag få plats med mitt 200 liters, och ett 60 liters vid var sida om det. Så nice.

              Dessutom där hon har skrivbord nu kan jag säkert pressa in nån 20 liters iaf på delen där det inte är fönster. Och jag har mindre säng, så jag kan säkert klämma in 50 liter där.

              På tal om något helt annat.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #22
                Ursprungligen postat av Utter
                ja det känns redan som en oändlig hobby jag har inget kar än och tar redan en massa tid... men det känns riktigt nyttigt att läsa på en massa först. det är inte så enkelt med akvarium som man tror (inte till en början i alla fall)
                Helt rätt inställning, att läsa på lite först och kolla upp saker och ting innan du drar igång. Förr fick man ju läsa i böcker (vilket fortfarande går bra) men nu finns ju även Zoopet där man kan få snabba svar på sina frågor.
                Det är bara att fråga på om grejer du känner dig osäker på - så brukar det snabbt vara någon kunnig som kan guida dig rätt och ge adekvata svar!
                Välkommen till Zoopet!

                Kommentar

                • JonasN
                  • September 2008
                  • 357

                  #23
                  Ursprungligen postat av Utter
                  ja det känns redan som en oändlig hobby jag har inget kar än och tar redan en massa tid... men det känns riktigt nyttigt att läsa på en massa först. det är inte så enkelt med akvarium som man tror (inte till en början i alla fall)
                  Givetvis är det nyttigt att läsa på innan, men efter att ha surfat en hel del på zoopet har jag märkt att många gärna ger en bild att saker är svårare än det är.

                  Har man någorlunda sunt förnuft så klarar man det oftast galant. Det är inte "rocket sience". Finns givetvis många goda råda att få men ta inte alla för absoluta sanningar. Var lite källkritisk (förutom när det gäller det jag skrivit ).

                  Det som jag gillar är att man kan lägga hobbyn på den nivån man vill.

                  Välkommen till Zoopet!

                  Kommentar

                  • Utter
                    • January 2009
                    • 166

                    #24
                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Helt rätt inställning, att läsa på lite först och kolla upp saker och ting innan du drar igång. Förr fick man ju läsa i böcker (vilket fortfarande går bra) men nu finns ju även Zoopet där man kan få snabba svar på sina frågor.
                    Det är bara att fråga på om grejer du känner dig osäker på - så brukar det snabbt vara någon kunnig som kan guida dig rätt och ge adekvata svar!
                    Välkommen till Zoopet!

                    ja det är ju en jätte bra sida detta en bok kan ju inte svara på personliga frågor tack så mycket för välkomnandet
                    93 l 3 guppy hanar
                    3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
                    4 yngel eller mer och
                    1 dvärgklogroda

                    Kommentar

                    Arbetssätt...