tål malarna mer än andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bimmerboy
    • July 2008
    • 31

    tål malarna mer än andra fiskar?

    Har fortfarande inte sett mina praktbotior och vet nu att minst 1 dött.
    Malarna lever och frodas så jag undrar om det finns något gift som inte biter på malar? men som tar käl på praktbotior?

    Har inte gjort några mätningar på vattnet än då jag bor lite off och inte har ett zoo eller motsvarande i närheten.
  • PierreS24
    • January 2009
    • 80

    #2
    Vad är det för malar du har? Vet att du nämnt att det är små malar i en tidigare tråd men kan inte sätta fingret på om du menar t.ex. pansarmalar eller små ancistrus av något slag...

    Pansarmalar mår som bäst vid temperaturer runt 20-25°C medans Praktbotia föredrar temperaturer runt 25-30°C så hur är det med temperaturer i ditt akvarium?

    Båda arterna är mer eller mindre känsliga för vissa saker, du bör kolla värdena i vattnet så det inte beror på det snarast möjligt. Har du bytt vatten etc. Nyligen? Eller för mycket?

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Du har inte sett tillstymmelse till vita prickar på dina botior? Finns nämligen en sjukdom, vita prick, som praktbotior är väldigt känsliga mot.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Bimmerboy
        • July 2008
        • 31

        #4
        Ursprungligen postat av PierreS24
        Vad är det för malar du har? Vet att du nämnt att det är små malar i en tidigare tråd men kan inte sätta fingret på om du menar t.ex. pansarmalar eller små ancistrus av något slag...

        Pansarmalar mår som bäst vid temperaturer runt 20-25°C medans Praktbotia föredrar temperaturer runt 25-30°C så hur är det med temperaturer i ditt akvarium?

        Båda arterna är mer eller mindre känsliga för vissa saker, du bör kolla värdena i vattnet så det inte beror på det snarast möjligt. Har du bytt vatten etc. Nyligen? Eller för mycket?
        tror det är ancistrus jag har

        vattentemp 25 grader

        har gjort två vattenbyten sedan uppstart senast i söndags cirka 20% byttes då.

        JOjjen: jag har inte sett några prickar, har ju knappt sett fiskarna

        Kommentar

        • MeKaL
          • August 2008
          • 128

          #5
          När ja köpte mitt lass praktbotia så strök 4 med i vita pricken.. De sög rätt rejält
          Frågar man inget, får man ingenting veta.

          Kommentar

          • Jenny054
            • May 2007
            • 920

            #6
            Lustigt detta. I vissa fall så dör malarna först, i andra fall fiskarna först.
            Fick vitaprick en gång, stort sett ALLA fiskar i karet dog..
            Malarna? Ja, ingen av dom blev dåliga.
            The fish is jumping.....
            Bloggen:
            http://aquastyle.blogspot.com/
            Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

            Kommentar

            • Bimmerboy
              • July 2008
              • 31

              #7
              Ett kanske lite glädjande besked, fick äntligen syn på en levande praktbotia idag!
              max 30s sen var den borta, den var inte superaktiv men nosade runt lite i sanden.

              Den hade inga vita prickar vad jag kunde se. Tyckte färgerna var lite bleka men just nu är akvariet väldigt grumligt vilket gör det svårt att se hur fisken verkligen ser ut.

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Lys in i karet med en flicklampa på natten så skall du nog se skymten av dem igen, de är mer dagaktiva än de andra botierna men det är fortfarande nattaktiva fiskar
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • Bimmerboy
                  • July 2008
                  • 31

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sultanen
                  Lys in i karet med en flicklampa på natten så skall du nog se skymten av dem igen, de är mer dagaktiva än de andra botierna men det är fortfarande nattaktiva fiskar

                  Har min grymma pannlampa och lyser med men dom är tydligen väldigt duktiga på att gömma sig.

                  Kommentar

                  • Bimmerboy
                    • July 2008
                    • 31

                    #10
                    Ny dag, fick sen den senaste praktbotian igen, han håller sig i bakkant på samma ställe, där var trångt men jag tyckte han simmade lite på sniskan liksom? eller så inbillar jag mig bara. Kollade ordentligt och den hade definitivt inga vita prickar ialllafall.

                    Eller så är man helt enkelt en hönsmamma som ororar sig för mkt?

                    Kommentar

                    • michelin_guppy
                      • January 2009
                      • 10

                      #11
                      Malar kan bli 5-10 år,så det brukar va fiskarn som dör först.

                      Men det kan ju bli tvärt om konstigt nog.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...