Första akvarium - råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #61
    Inte för att vara respektlös men innebär det här att du woodo är homosexuell, har internet samt den bästa kunskapen beträffande fiskar eftersom det snart är 2010 och inte 1970?

    Jag tycker att du ska sluta upp med att bemöta Guy respektlöst, om du inte förstår det som Guy skriver så tycker jag att du ska fråga honom i stället, vad jag tror att han menar är att alla ska sluta upp med att racka ner och fördömma folk som i startgroparna av hobbyn ställer en (inte alltid så enkel)fråga, ge i stället ett bra, respektfullt och fullgott svar om du kan och sluta för jösse namn upp med att tro att just du besitter all kunskap inom hobbyn.

    Sen så heter fisken Corydoras aeneus och Hemiancistrus subviridis ska helst hållas i minst ett 350 liters akvarium med en bottenlängd av 160 cm eller mer, lev som du lär..

    Sen coolcool1, du ska ha i ett par startfiskar i samband med att du introducerar nitrivec eller liknande, räkna den första dagen du sätter i fisk som dag ett och ta det sen med ro den närmsta månaden medans bakteriekulturen i filtret etablerar sig, mata sparsamt, se till att hålla en god cirkulation i akvariet och välj små trevliga fiskar eller räkor, guldfiskar är för koifolket..



    Mvh //Gaffel
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #62
      Ursprungligen postat av woodo
      guy palm: för 40 år sedan var det olagligt att vara homosexuell, internet fanns inte och kunskapen om fiskar var inte den bästa. Förhoppningsvis har det gått framåt.
      Lägg av, vad vet du om akvariekunskap på 60-talet ? Visst det fanns inget internet, men det fanns böcker, akvarietidskrifter och inte minst livaktiga akvarieföreningar. Det var möten en gång i månaden då vi nybörjare kunde fråga de äldre akvaristerna om råd. Vi hade även tillgång till levande foder året om och då var inte vår natur så nedsmutsad utan vi kunde fånga det och mata våra fiskar utan risk för sjukdomar. Det som mest har gått framåt är teknikdelen och att det har tillkommit nya arter. Kunskapen bland de flesta har inte ökat. Det är bara att läsa på detta forumet.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • woodo
        • January 2007
        • 605

        #63
        Gaffel nej det betyder det inte. Jag tycker inte att jag behandlat någon respektlöst. Jag förstår även att folk kunde saker förr. Däremot tycker jag att saker har gått framåt till det positiva inom vissa områden. Har inte sagt att jag har någon större kunskap, skrev tidigare att jag är en mer eller mindre nybörjare. Vad beträffar L200:an så är skillnaden den att vi redan hade fisken, så valet var en plastback eller vårat nya kar då vi var tvungna att göra oss av med vårat 720L pga flytt. den är väldigt liten och ska flytta. Dessutom gör inte 2 fel 1 rätt eller?
        150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #64
          Du skriver "Dessutom gör inte 2 fel 1 rätt eller?" vilket är lite tokigt då det är du själv som står för dom två felaktigheterna och ingen annan.

          Varför du på detta sätt beskriver dig själv i negativ dager har jag ingen aning om utan antar i stället att det kanske inte var din ursprungliga idé.

          Vad jag menar är att jag uppfattade det som om du försökte skriva Guy på näsan vilket i det stora hela vore djupt olyckligt, en smula ironiskt för en kort stund men ungefär lika illa som om jag själv försökte förklara för Robin Hedström hur en kamera fungerar, eller kanske ta Lasse Forsberg åt sidan och förklara hur filtreringen i västerhavet på Universeum skulle skötas, fan när jag ändå är igång och begår självmord så kan jag ju lika så gott åka ut till Kjell Fohrman och tala om för honom hur man skriver en bok!
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #65
            Jag har lika mycket respekt för Guy som för någon annan, varken mer eller mindre. Jag vidhåller att jag tycker han har fel när han rekommenderar tetror till det karet. Tycker vidare inte att jag beskriver mig själv i "negativ dager". Förstår inte riktigt var du får det ifrån. Visst kanske en smått långsökt jämförelse men kan du ha en annan åsikt en exempelvis Mona Sahlin? Enligt ditt sätt att resonera borde du ej kunna ha det då hon jobbar med politik på heltid.
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #66
              Ursprungligen postat av woodo
              Tycker vidare inte att jag beskriver mig själv i "negativ dager". Förstår inte riktigt var du får det ifrån.
              När du som jag tidigare citerade skrev att "Dessutom gör inte 2 fel 1 rätt eller?" så poängterade jag att man normalt skriver att "två fel gör inte ett rätt" när någon annan gjort bort sig och kanske inte vanligtvis när man i beskriver sig själv annat än i ironiska ordalag.
              Ursprungligen postat av woodo
              Visst kanske en smått långsökt jämförelse men kan du ha en annan åsikt en exempelvis Mona Sahlin? Enligt ditt sätt att resonera borde du ej kunna ha det då hon jobbar med politik på heltid.
              Långsökt? Jag är tveksam till att vi ens talar samma språk, faktum är att jag efter dina senaste visdomsord nog förstår mina papegojor bättre än jag förstår dig!
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              Arbetssätt...