50 l - vad??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    50 l - vad??

    Hejsan!!
    Jag har för tillfället 4 akvarium, och ett av dom är ett 50 liters som för närvarande står tomt. Jag har tänkt starta det igen. Men vilka fiskar? jag hade tänkt någon form av biotop eller art akvarium då mina andra är sällskap. Kanske levandefödande? Eller kampisar? Det vore roligt att ha 1 kampis hane och 3-4 honor och hoppas på ägg eller är karet för litet för det?
    Alla tips osv mottages tacksamt!

    MVH //Sofia
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    i ett 50L kar om du vill kan du ha en hane och ca 5honor.

    ska du ha kampfisk så är det viktigt att ha områden med tätplanterade växter och några områden som dom kan simma på. ha gärna mycket ytväxter. dom vill ha ca +25c +30c i karet.

    annars finns det ju många andra fiskar som funkar i 50L kar. vad gilalr du för nåt?

    Kommentar

    • Uddaveka
      • June 2007
      • 431

      #3
      Ok Jag kör nog på kamfiskar då. Är dom svåra att få yngel på? Är det något med man bör tanka på en det du redan har nämnt, Flaxss?
      ~Love animals~
      Kramar Sofia
      160l, 100l, 54l, 40l

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Jag tycker kampfiskar har en tendens att bli väldigt tråkiga.

        Jag skulle prova på något lite mer annorlund som tex : ett kar med Killis i. Finns massor med fina killis.

        Eller kanske bräckvatten med några Humlafiskar i, dom vill ha c:a 50 L.

        Eller kanske någon Brevis?
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          förutom att det finns vackra färger på kampfiskar och att dom har ett roligt och personligt beteende. annars så finns där ju som sagt mer man kan ha i 50L.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av Uddaveka
            Ok Jag kör nog på kamfiskar då. Är dom svåra att få yngel på? Är det något med man bör tanka på en det du redan har nämnt, Flaxss?
            dom är lätta att få yngel på men du måste ju separera varje hane när dom börjar att slås så man kan behöva mycket utrymme/boxar. det finns billiga boxar att köpa på exmepel IKEA,Jysk som passar till hanarna.

            så här skrev jag i en annan tråd om odling


            ''skaffa ett odlings kar på 20-40L med 10-20cm högt vatten. i det karet har du mycket flytväxter och en temp på ca 25-27c, ingen sand! bara vatten och flytväxter. göda upp hanen och honan innan. flytta över hanen till ''odlingskaret'' och låt han bygga ett bra skumbo sedan flyttar du över honan. är allt rätt så kommer dom snart börja leka, och det går till så att honan kommer fram till hanen och ''vänder'' på hon och så kommer rommen ut och så släpper han honan och tar upp äggen och tar in dom i skumboet. detta pågår under en tid på 3tim till en dag. när dom har lekt klart så tar du veck honan. sedan tar det 24tim till 3dagar innan ynglen kläcks. sedan tar du veck hanen ur karet när ynglen kläcks,för han börjar sedan att äta upp dom annars. du matar ynglen med infusorier,toffeldjur finns att köpa här http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=975&page=1 eller annat som är gjort för väldigt små yngel.

            när ynlgen blir större kan du ge dom nykläckt artemia eller ner smulat flingerfoder eller annat smått. håll rent hos ynglen och sedan ser du hur dom blir större. längre fram får du separera hanarna och ge dom större kar.''

            Kommentar

            • JagBaraMal
              • November 2008
              • 79

              #7
              Försök få tag i en dragon i någon variant. Klart en av dom finaste kampfiskarna.
              Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

              Kommentar

              • Uddaveka
                • June 2007
                • 431

                #8
                Ok Det vor kul att försöka odla lite kampfisk. Behöver man ha pump i odlingsakvarium? Någon som vet vart kan man köpa dragon i göteborg/kungsbacka?
                ~Love animals~
                Kramar Sofia
                160l, 100l, 54l, 40l

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Uddaveka
                  Ok Det vor kul att försöka odla lite kampfisk. Behöver man ha pump i odlingsakvarium? Någon som vet vart kan man köpa dragon i göteborg/kungsbacka?
                  i odlingskaret räcker det med en luftpump och doppvärmare är ju också bra att ha.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...