100 frågor utan svar :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ejlert
    • January 2009
    • 10

    100 frågor utan svar :)

    Allt började med att jag tog hem 4 papegojciklider från jobbet. Dom hade flyttats till en iskall damm,för att få självdö då ägaren var "trött på dem".
    Djurvän som man e så tog jag hem dem.
    Så startade det hela. Nu vill vi bara ha mer och mer #fniss#
    Just nu har vi i ett akavrie på 375 liter, 4 papegojcilklider, 3 guppy, 1 tigerbarb, 1 silverhaj, 2 leopard malar och en randig liten mal som ser ut som en räka :s.
    Tempraturen ligger på 28 grader. Är det lagom för dessa fiskar?
    Vad kan man mer ha för fiskar tillsammans med dem vi har redan?
    (Tigerbarben är bara ca 1,5cm lång och han är inte jagad eler utsatt på någe vis av de större.)
    Vad ska Ph värdet ligga på?
    Vi kan ingenting men vi vill lära oss
    Tacksam för svar
    MvH Ejlert.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Temperaturen kan nog sjunka till 26-27 grader.

    Sen om ni ska ha mer fiskar, så är det främst tigerbarber ni ska satsa på. De blir inte särskilt lyckliga i stim under 5-10 individer.

    Om du inte vill ha fler tigerbarber, så ge iallafall bort den du har till någon annan som har fler kompisar till den. Jag hade gärna tagit den om jag bott nära dig. (Var bor du? Asså stad)
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Ejlert
      • January 2009
      • 10

      #3
      Hajmat som han heter är absolut inte till salu han är våran favvo kille
      Vi får helt enkelt åka till zoo imorrn å köpa honom några vänner. Dock leker han nonstoip från att lampan tänds till att den släcks med silverhajen och den randiga lilla malen. helt galna

      Ph värde? finns tydligen små paket man kan köpa å göra tester? eller?
      Vet att vi har mycket järn i vårt vatten, är det farligt på nått vis?
      Ha ha du kommer att ångra att du svarat på våra frågor , dom kommer aldrig ta slut ha ha MvH Ejlert

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        pH frågorna kan jag inte svaret på.

        Det är ett ganska kul (men tragiskt) fenomen med stimfisk. Om de inte får stimma med sina artfränder, så kan de ibland byta beteende, och på något sätt få för sig att den är en annan art, och simma med dom. Och de andra stim arterna brukar acceptera det. :o
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Ejlert
          • January 2009
          • 10

          #5
          Vi fundera på att köpa en till silverhaj en till tiger barb och en till sån där konstig mal så att de får en till likadan kompis? Men då köper vi nog 4 tigerbarber
          Platy har vi oxå funderat på? Om dom kan passa in med de stora?
          Sen kan jag även tillägga att, de här 4 cikliderna räddade vi juh från mitt förra jobb, i början simmade de bara med huvuden neråt mot botten simmade lite på sidan å va allmänt sega. dom ljusnade i färgen å 2 av dem hade vita prickar. Sedan försvann alla konstiga symtom. Nu simmar dom rally, dom äter som dom ska och har börjat fått tillbax färgerna, dock, 1 av dem har fortfarande några få vita prickar kvar på sig, menhan är jätte pigg å kry annars. Är det vita pricksjukan eller bara nå piggment fel? Kan det va farligt för de småfiskarna?
          Ojoj tusen frågor ha ha

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Skulle säga 4 silverhajar till, 9 tigerbarber till, och skit i fler malar.

            De är ju ändå stimfisk, och 2 individer är ju inget stim.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Ejlert
              • January 2009
              • 10

              #7
              Oki
              En vän hade malawi ciklider, kan man ha dem med våra? dom hade tröttnat på dem :s

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Njae, beteende och vattenvärden som de vill ha stämmer inte överrens.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Ejlert
                  • January 2009
                  • 10

                  #9
                  Oki men vi har juh 2 akvarium, kan man ha små fisk(stim) typ zebra med malawi? eller blir dom lunch låda då?

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Malawi är generellt sett väldigt agressiva fiskar och bör inte hållas med andra fiskar än just malawis.

                    Om det är vita prickar på fisken så är det förmodligen vita prick, och det behövs medicineras för att du ska få bort det. Har du ingen bild på hur prickarna ser ut? Iaf, om prickarna sprider sig och ökar i antal kan du nästan anta att det är vita prick, och du måste då medicinera.

                    Kommentar

                    • Ejlert
                      • January 2009
                      • 10

                      #11
                      Vad ska jag medicinera med då? finns juh 7000 olika produkter att välja på?! :s

                      Kommentar

                      • Samarin4
                        • December 2008
                        • 227

                        #12
                        Det är bara att gå till äffären och beskriva hur sjukdomen på dina fiskar ser ut. T.ex om det är vita pricksjuka så måste du agera mycket snabbt, det brukar väl bara finnas en medicin? Se även till att byta lite av vattnet för dessa parasiter sprider sig snabbt.
                        http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                        uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                        Kommentar

                        • NIC
                          • January 2008
                          • 5121

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ejlert
                          Vad ska jag medicinera med då? finns juh 7000 olika produkter att välja på?! :s
                          Exit funkar kanon på vita prick, medicinerar i 4-5 dagar sen är skiten väck!

                          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Ursprungligen postat av NIC
                            Exit funkar kanon på vita prick, medicinerar i 4-5 dagar sen är skiten väck!
                            Var kan man få tag i exit? aldrig hört om den produkten.
                            Apropå annat jag vill inte att skåne ska försvinna jag bor bara en mil från gränsen och mina barn hade nog saknat sina kusiner på åsen då
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • woodo
                              • January 2007
                              • 605

                              #15
                              Protozin har alltid fungerat bra mot vitaprick för mig. tänk bara på att den samtidigt slår ut alla goda bakterier i akvariet, vilket kan vara väldigt lurigt. I övrigt skulle jag säga att erat kar är fullt, förutom att ni bör skaffa några silverhajar samt ett gäng tigerbarber till. Detta dock inte förens om någon/några månader då ni måste medicinera för vitaprick först. Sen mata VÄLDIGT sparsamt och sköta vattenbytena. Egentligen vore det bästa, som djurvän, att sälja/ge bort silverhajen och tigerbarben.
                              150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                              Kommentar

                              Arbetssätt...