Frågor ang snäckor och matning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rafflan
    • January 2009
    • 3

    Frågor ang snäckor och matning?

    Har just nu en ensam kampfisk hane, hur mycket ska jag mata ungefär och hur ofta?

    Imorgon får jag hem mina 2 äppelsnäckor, vad bör jag tänka på vid skötseln av dom?
    Vad är det för kalksten vissa säger att man kan ha i? (sån avlång platta man ger till sköldpaddor?)
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    #2
    Ang snäckorna: gör inte som jag och tro att de klarar sig på "sånt som blir över"... mina svalt ihjäl. Dela broccolistammar i bitar, squash funkar också fint, förväll tills grönsaken är mjuk men inte slemmig. Frys in styckevis. Mata en gång i veckan. Om du har en ancistrus eller liknande matar du snäckorna bäst genom att lägga halv- eller heltinad (fryst grönsak flyter) i en håv och stoppa i snäckorna i håven, häng den i karet så att de kan käka sig mätta och sedan krypa ur håven. (Lägger du i grönsaken direkt i karet kommer ancistrus att käka upp den)

    Skötsel i övrigt: ingen alls, även om de är känsliga för koppar och för mjukt vatten. Du kommer att märka att uttrycket "långsam som en snigel" inte gäller äpplisar... Se till att de inte kan krypa ur karet. Se också http://www.applesnail.net/

    Kommentar

    Arbetssätt...