saknar en firre..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bimmerboy
    • July 2008
    • 31

    saknar en firre..

    Har precis startat upp mitt akvarium och började lite försiktigt med 2 praktbotior och 2 små malar

    Förutom att vattnet är lite grumligt och jag har för mkt alger på stenar och sand (som jag hoppas försvinner när biologin är korrekt) så funkar allt bra MEN nu har jag inte sett den ena botian på minst 24 timmar troligtvis ännu mer, den kvarvarande simmar friskt om kring och åt med glädje idag då han fick lite mat. minst en mal syntes i dag dock verkar dessa något skygga.

    gömmer dom sig eller kan den ha dött och blivit uppäten eller fastnat någonstans?

    Akvariet är ju inte så stort och ingen fisk är speciellt stor 180 liter och fiskarna är max 30mm stora.

    Börjar känna mig lite orolig för att något har hänt.

    Givetvis toksvårt för er och svara på men lite stöd och inputs emottages tacksamt

    tråden hamnade i fel avdelning så jag startar om den här
  • Mlip
    • March 2008
    • 64

    #2
    Mina botior är ganska bra pa att gömma sig - senaste manaden har jag bara sett tre av dem samtidigt, men idag var alla fem framme. Och jag har 200 liter samt fiskar pa 6-7 cm. Sa jag tror inte du behöver oroa dej för att du inte lyckats se din pa ett dygn

    mvh,
    Marlene

    Kommentar

    • Bimmerboy
      • July 2008
      • 31

      #3
      Tack, hoppas du har rätt

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Varför 2 trådar ??
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av Bimmerboy
          Tack, hoppas du har rätt
          Praktbotior vill vara i stim och gärna ha 500L - 1000L. dom blir ca 30cm stora

          Kommentar

          • Bimmerboy
            • July 2008
            • 31

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            Varför 2 trådar ??
            Första tråden hamnade i fel kategori, bad någon admin deleta den

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Ursprungligen postat av Bimmerboy
              Första tråden hamnade i fel kategori, bad någon admin deleta den
              Maila christian"admin" och be honom.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • DJ_Metal
                • September 2008
                • 72

                #8
                köpte 4 st igår och ser max 2 samtidigt.

                Kommentar

                • MeKaL
                  • August 2008
                  • 128

                  #9
                  jag såg inte en utav mina botior på en vecka och blev misstänksam. Jo visst, han hade grävt sig under en sten och fastnat. Tur jag hitta den rackarn
                  Frågar man inget, får man ingenting veta.

                  Kommentar

                  • ojkooj
                    • December 2008
                    • 65

                    #10
                    zebrafisken Sara saknad

                    Känner igen era problem. Men hur är det med zebrafiskar? Köpte 4 på lördagen. På söndagen är de 3. Är det en fisk som hoppar? Jag har lite kort om glas på ena kanten så det skulle kunna vara förklaringen men jag har kollat golvet och inte hittat någon zebra. Gräver de??? Nä va?

                    Ojkooj

                    Kommentar

                    • Bimmerboy
                      • July 2008
                      • 31

                      #11
                      Angående mina praktbotior så fattar jag inget, har fortfarande inte sett en av dom 2 första jag köpte, för att dom skulle få LITE tillfredställelse i sitt liv som stimfisk köpte jag en 3:e praktbotia. Den stack o gömde sig direkt och jag såg den några få gånger väldigt korta stunder.

                      Nu har jag inte sett en enda av dom på kanske 24 timmar eller kanske till och med 36timmar. Tycker det är väldigt udda om inte en enda av dom visar sig under den tiden?

                      Akvariet är fortfarande i uppstartsstadiet, vattnet är ordentligt grumligt och där finns en hel del alger.

                      om jag läser här: http://www.bestfish.com/newtank3.html så är jag just nu i ett känsligt moment, jag är dock lite orolig över vartusan fiskarna hänger...

                      Har lyst med lampa i alla gömmor men ser INGEN av dom någonstans och SÅ stort är inte akvariet.

                      Är jag bara hispig eller vad tusan händer?

                      Mina 2 malar ser jag hela tiden och dom verkar göra sitt jobb.

                      Kommentar

                      • PierreS24
                        • January 2009
                        • 80

                        #12
                        Du har kollat på marken också antar jag? Fast iofs är risken väldigt liten att alla lyckats hoppa ut... Dem ligger och trycker under något någonstans ska du se, tror inte fiskarna gått upp i rök sålänge du inte har en polare eller familjemedlem som tycker Praktbotior är stiliga och snor dem från dig i nattens mörker

                        Snart kommer dem dyka upp som ett litet stim så är ditt problem ur världen, sanna mina ord.

                        Kommentar

                        • Bimmerboy
                          • July 2008
                          • 31

                          #13
                          NU precis så rensade jag bort lite av bladen på en av växterna, kunder inte låta bli att leta lite efter fiskarna och kom för mig och lyfta på en stor sten mitt i akvariet. Hittade direkt den första praktbotian som jag saknat länge, det tråkiga var att den var STENDÖD

                          Har en känsla av att dom andra gått samma öde tilll väga..

                          Förslag på åtgärder emottages tacksamt eller skall jag bara "simma lugnt"

                          Malarna verkar må "fina fisken"


                          Svar till "hispig småfiskföräldrer..."

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av ojkooj
                            Känner igen era problem. Men hur är det med zebrafiskar? Köpte 4 på lördagen. På söndagen är de 3. Är det en fisk som hoppar? Jag har lite kort om glas på ena kanten så det skulle kunna vara förklaringen men jag har kollat golvet och inte hittat någon zebra. Gräver de??? Nä va?

                            Ojkooj
                            zebrafiskar är väldigt bra hoppare, är dom väldigt rädda eller känner sig jagade så räcker det att en hoppas och så följer resten efter. så täckväl.
                            sedan vill dom vara i stim av 5-10st.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...