Hur sköter man 10 liters nano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Hur sköter man 10 liters nano?

    Heey!
    Jag tänkte köpa en 10 liters nano kub som ska användas till körsbärs räkor och eventuellt sjukstuga i nödfall.

    Men om vi riktar in oss på att den i första hand ska användas till räkor, så hur ska man skötas den?

    1. Finns det någon bra pump till ett så litet akvarium?
    2. Hur ofta ska man göra vattenbyten, och hur mycket ska man byta?
    3. Hur många räkor kan man ha till en början?
    4. Vad för växter är så små så de kan passa, och se bra ut, i ett så litet akvarium?
    5. Hur ska man göra med doppvärmare? Eller räcker lampan för att hålla temperaturen till 25-26 grader?
    6. Månljus är inbygt i karet som jag tänkte köpa, funkar det till räkor också?
    7. Andra tips ni har på hur jag ska sköta det?

    Är totalt ny på dethär med nano, men känner för en ny utmaning. Kommer kännas bra om jag faktiskt lyckas hålla bra vattenkvalite i burken, för då känner man ju verkligen att man faktiskt börjat lära sig lite inom akvaristiken.

    Tack på förhand!

    Mvh JojjeN
    Tillbaks efter paus.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    jag tror inte att det behövs någon doppis till ett så pass litet akvarium. om du har en bra rumstemperatur så hjälper det med på natten när karet är släckt.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av JojjeN
      Heey!
      Jag tänkte köpa en 10 liters nano kub som ska användas till körsbärs räkor och eventuellt sjukstuga i nödfall.

      Men om vi riktar in oss på att den i första hand ska användas till räkor, så hur ska man skötas den?

      1. Finns det någon bra pump till ett så litet akvarium?
      2. Hur ofta ska man göra vattenbyten, och hur mycket ska man byta?
      3. Hur många räkor kan man ha till en början?
      4. Vad för växter är så små så de kan passa, och se bra ut, i ett så litet akvarium?
      5. Hur ska man göra med doppvärmare? Eller räcker lampan för att hålla temperaturen till 25-26 grader?
      6. Månljus är inbygt i karet som jag tänkte köpa, funkar det till räkor också?
      7. Andra tips ni har på hur jag ska sköta det?

      Är totalt ny på dethär med nano, men känner för en ny utmaning. Kommer kännas bra om jag faktiskt lyckas hålla bra vattenkvalite i burken, för då känner man ju verkligen att man faktiskt börjat lära sig lite inom akvaristiken.

      Tack på förhand!

      Mvh JojjeN
      1. Om du tänkte köpa aquatic natures cocoon följer det med ett litet påhängsfilter, funkar utmärkt.
      2. Jag byter ca 30-40% i veckan, funkar fint för mina räkor.
      3. 5-10 kan vara en bra början, jag började med 8.
      4. Mossa!
      5. Behöver ingen doppvärmare, dessutom trivs räkor i kallare temperaturer.
      6. Såklart det gör.
      7. Krävs inte så mycket skötsel, var försiktig med att mata antar jag. Och konsekvent med vattenbytena. Räkor belastar ju inte ett kar så mycket.

      Det är inte speciellt svårt att hålla bra balans i 10L med bara räkor i. Se till att hålla antalet nere dock, för det är ju ändå ett litet kar.

      MVH Johan

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ursprungligen postat av Johanski

        Se till att hålla antalet nere dock, för det är ju ändå ett litet kar.

        MVH Johan
        Det blir nog inga problem, jag har ju tigerbarber som nog skulle uppskatta en räk middag

        Tack för tipsen!
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Naugthy
          • February 2008
          • 531

          #5
          då blir dom nog glada
          "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
          "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

          Kommentar

          Arbetssätt...