Nya akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ojkooj
    • December 2008
    • 65

    Nya akvariet

    Nu har jag kommit så långt att jag fyllt akvariet på 200 liter. Grus och stenar. Däremot inga växter eller djur än.

    Några enkla frågor bara: Om jag har haft vatten i akvariet en vecka men inga levande saker... bör jag byta vatten innan jag tillför det växter.

    Är det ok att tillföra akvariet växter först och vänta med fiskar eller bör dessa komma samtidigt. Finns det någon vinst i att tillföra dessa i vid olika tidpunkt.

    Kommer det bildas alger trots att det står utan fisk?

    Jag blev sagd i en zooaffär att jag borde tillsätta en påse nitrit (?) till pumpen. Är det någon mening innan det finns djur och växter?

    Ojkooj
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    Här har du en supertråd att kolla igenom med svar på det mesta "förstafrågorna"


    Resten överlåter jag till dom som är duktigare på detta.

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      1. Nej, det är inte nödvändigt. Men varför ska du vänta?
      2. Ja, det är ok
      3. Det är samma förutsättningar som om det är fisk i.
      4. Han menade nog bakterie kultur, som hjälper till att bryta ner nitrit fasen. Detta ska du dock inte hälla i förrens första fisken simmar i akvariumet.

      Lycka till, och välkommen till zoopet!
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av ojkooj
        Nu har jag kommit så långt att jag fyllt akvariet på 200 liter. Grus och stenar. Däremot inga växter eller djur än.

        Några enkla frågor bara: Om jag har haft vatten i akvariet en vecka men inga levande saker... bör jag byta vatten innan jag tillför det växter.
        Nej, det är inte nödvändigt.
        Är det ok att tillföra akvariet växter först och vänta med fiskar eller bör dessa komma samtidigt. Finns det någon vinst i att tillföra dessa i vid olika tidpunkt.
        Du kan plantera först och släppa i fisken sedan, det du vinner är att vattnet kanske är lite klarare samt att du slipper stressa fisken med att plantera i karet det första du gör.

        Kommer det bildas alger trots att det står utan fisk?
        Jepp, det är bara att tillsätta vatten så är det kört!

        Jag blev sagd i en zooaffär att jag borde tillsätta en påse nitrit (?) till pumpen. Är det någon mening innan det finns djur och växter?
        Nitrit var det nog inte, det dör fiskar av. Kanske det var nitrivec han sa? Det kan du med fördel tillsätta i ett nystartat kar samtidigt som du släpper i fiskarna, detta för att snabbare få balans i karet.

        Ojkooj[/quote]
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ojkooj
          • December 2008
          • 65

          #5
          Ursprungligen postat av JojjeN
          1. Nej, det är inte nödvändigt. Men varför ska du vänta?
          2. Ja, det är ok
          3. Det är samma förutsättningar som om det är fisk i.
          4. Han menade nog bakterie kultur, som hjälper till att bryta ner nitrit fasen. Detta ska du dock inte hälla i förrens första fisken simmar i akvariumet.

          Lycka till, och välkommen till zoopet!

          Ja... varför vänta..
          Ingen önskvärd anledning. Bara blivit så. När jag fick akvariet ville jag testa och se hur det skulle se ut med inredningen och pumparna. Tänkte inte så mycket.

          Jag vill såklart få ner växter och fisk snarast men jag försöker också verka en aning planerat och vara en försiktig general. Därför dessa "dumma frågor"

          Tack för svaren!

          Ojkooj

          Kommentar

          Arbetssätt...