Vilka fiskar i mitt nya akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EricMcgregor
    • December 2008
    • 19

    Vilka fiskar i mitt nya akvarium?

    Hej!

    Vi har två akvarium sen tidigare men nu skall jag starta mitt alldeles egna. Jag är mer nybörjare, det är min sambo som har mest kunskap

    Varjefall, köpt ett 70 liters akvarium och fyllt med råsand plus tre växter som kom med. Tagit vatten från det stora akvariet och skall krama ur filtermassan så jag får en bra bakterieflora. Fler växter, grottor och gömställen skall införskaffas.
    Jag är intresserad av dvärgciklider och funderar på att köpa 2-3 stycken som jag vill få yngel av.

    Dom skall vara lätta att odla och gärna fina färger. Go wild! Vad tycker ni att jag skall kolla på?

    Tacksam för hjälp
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du kollat igenom de olika trådarna om Apistogramma? Där kan du få lite fina tips och här är ett par av dessa trådar:



    Sedan är Palettciklider ganska kul, och det finns ett flertal olika sorter än de vanliga du ser i affärerna, här är en tråd du kan läsa igenom: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125650
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • EricMcgregor
      • December 2008
      • 19

      #3
      Tack, har kollat genom trådarna

      Det lutar faktist nu lite år kakduaciklider, tycker dom är himla snygga. Och jag kan nog få tag på dom relativt snabbt

      Kommentar

      • JohanFridsall
        • November 2008
        • 134

        #4
        Ursprungligen postat av EricMcgregor
        Tack, har kollat genom trådarna

        Det lutar faktist nu lite år kakduaciklider, tycker dom är himla snygga. Och jag kan nog få tag på dom relativt snabbt

        tänk på att de är extremt kortlivade.. ca 1 år

        Kommentar

        • EricMcgregor
          • December 2008
          • 19

          #5
          Ursprungligen postat av JohanFridsall
          tänk på att de är extremt kortlivade.. ca 1 år
          hmm, okey. Sen har jag förstått att ynglen växer väldigt sakta med?

          Kanske inte blir dom ändå, svårt det här med val

          Kommentar

          • JohanFridsall
            • November 2008
            • 134

            #6
            prova fjäril ciklider

            de är väldigt vackra lite kännsliga kanske men det är en väldigt fin och trevligt sak

            Kommentar

            • EricMcgregor
              • December 2008
              • 19

              #7
              Är inte dom svåra att få yngel av?

              Kommentar

              • JohanFridsall
                • November 2008
                • 134

                #8
                Ursprungligen postat av EricMcgregor
                Är inte dom svåra att få yngel av?

                njaee det kan jag väl inte påstå.. de har alltid lagt rom ca 2-5 dagar efter inköp och har haft fjärilar 2ggr

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Det kassa är att fjärilsciklider till 99% är as kassa yngelvårdare, så förvänta dig inte att se någon häftig vallning av ynglena isåfall.

                  Om jag hade haft akvarium som jag inte hade idéer till (Men nu har jag så många idéer som klingar bättre än dvärgciklider för mig, så kan nog kräva ganska många akvarium innan dess ) så skulle jag skaffat Apistogramma viejiita
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • EricMcgregor
                    • December 2008
                    • 19

                    #10
                    Tack för all hjälp

                    Var och köpte två stycken gröna bågfensciklider idag, en hona och en hane. Just nu simmar dom runt och upptäcker akvariet.

                    Kommentar

                    • EricMcgregor
                      • December 2008
                      • 19

                      #11
                      Nu har det gått ett par dagar och tempraturen ligger på ca 25-25,9. Tycker att hanen uppvaktar honan en del nu, men honan verkar inte lika sugen. Båda är relativt utfärgade, men det kanske kan vara skrämselfärg från henne?

                      Dom har fått äta lite svarta mygglarver som skall trigga lek. Kan man "skynda på det" genom att köpa en till hona? Skall jag ha tålamod bara?

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12


                        enligt artbeskrivningen så är den parbildande vilket resulterar i att om du köper en till hona så kommer hon få bli utmobbad med största sannolikhet.
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        Arbetssätt...