hög vatten temp hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qungen
    • December 2007
    • 39

    hög vatten temp hjälp

    hej har startat ett 210l heltäckt akvarium och kör med en ytterfilter pump 1050/h när jag kollade tempen igår så låg den stilla i flera timmar på 25,5 idag när jag kollade på morgonen så hade jag 29,5 hur kan jag få så varmt över natten när belysningen är släckt doppvärmaren stod inställd på 26 nu har jag sänkt den till 23 men det går inte under 28,8 vad ska man göra jag vill inte ha en lucka stå öppen hela tiden då ser det ju inget fint ut finns det några andra sätt att lösa det hela på
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur gammal är doppvärmaren? Hur många watt är den på?
    Jag tycker det låter som om den skenar iväg i tempen, kanske dags att byta?
    Vad mäter du tempen med?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • qungen
      • December 2007
      • 39

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Hur gammal är doppvärmaren? Hur många watt är den på?
      Jag tycker det låter som om den skenar iväg i tempen, kanske dags att byta?
      Vad mäter du tempen med?
      doppvärmaren är ny 200w mäter temp med en digital temp
      har ett 54l heltäckt akvarium står precis brevid o det håller 25,5 har nu provat att höja utloppet så det drar med luft ner i vattnet för o seom det hjälper men jag vill gärna ha många råd o tips om vad jag kan göra

      Kommentar

      • limpus
        • December 2003
        • 288

        #4
        tja om det inte e så att burken står i ett kallt rum så strunta helt i värmaren,,,

        mvh//stefan

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Risken med en 200w värmare i ett 200 liters kar är att tempen lätt sticker iväg om man har otur. Sedan är temp-skalan nära på 100% av alla gånger fel, jag tror inte jag har haft en enda värmare som har visat rätt.
          Prova att göra ett vattenbyte med kallt vatten så du får ner tempen, sätt doppisen på 20 grader och mät sedan av om ett halvt till ett dygn vad tempen är och utgå därifrån.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • qungen
            • December 2007
            • 39

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Risken med en 200w värmare i ett 200 liters kar är att tempen lätt sticker iväg om man har otur. Sedan är temp-skalan nära på 100% av alla gånger fel, jag tror inte jag har haft en enda värmare som har visat rätt.
            Prova att göra ett vattenbyte med kallt vatten så du får ner tempen, sätt doppisen på 20 grader och mät sedan av om ett halvt till ett dygn vad tempen är och utgå därifrån.
            ska prova det men jag tror inte att varmare går igång ens men man har ju inte stirrat på den hela tiden så den kanske har varit igång när man inte kollar

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Var tempen hög i morse så har den bevisligen dragit på tempen i natt.
              Var glad att den inte gick ytterligare några grader så du fått kokt fisk till middag idag.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • qungen
                • December 2007
                • 39

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Var tempen hög i morse så har den bevisligen dragit på tempen i natt.
                Var glad att den inte gick ytterligare några grader så du fått kokt fisk till middag idag.
                hur hög temp kan man ha utan att malawicikliderna mår dåligt av det jag bytte ut 10l vatten fick ner tempen till 27,8 jag har dessutom tagit bort bakstycket på möbeln där ytterfiltret står det verkar som att tempen stannar på 27,5-27,9 den pendlar lite i min digitalatemp värmaren står på 20 som du föreslåg så den borde inte kunna vara med å värma vattnet nu så frågan är varför tempen håller sig så hög när mitt andra heltäckta kar behöver värmaren för att bibehålla 25,5 i vattnet dom står ju brevid varann

                Kommentar

                • Peter1904
                  • February 2003
                  • 1079

                  #9
                  Doppvärmaren måste ha hängt sig inatt. Ta bort den helt några dagar och håll koll på tempen. Kanske klarar du dig utan doppvärmare?

                  Om det visar sig att du behöver lite uppvärmning så kan det vara en idé att nöja sig med en 100 wattare. På så sätt kommer inte doppvärmaren orka "koka" dina fiskar ifall den hänger sig.

                  Kommentar

                  • qungen
                    • December 2007
                    • 39

                    #10
                    Ursprungligen postat av Peter1904
                    Doppvärmaren måste ha hängt sig inatt. Ta bort den helt några dagar och håll koll på tempen. Kanske klarar du dig utan doppvärmare?

                    Om det visar sig att du behöver lite uppvärmning så kan det vara en idé att nöja sig med en 100 wattare. På så sätt kommer inte doppvärmaren orka "koka" dina fiskar ifall den hänger sig.
                    jag ska testa att koppla ur den
                    men det är lite trista att byta värmare när man precis har köpt en ny

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det tar ganska lång tid att få ner tempen i karet om du inte drar ner den med kallvatten till den önskade tempen så oroa dig inte för det.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • qungen
                        • December 2007
                        • 39

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det tar ganska lång tid att få ner tempen i karet om du inte drar ner den med kallvatten till den önskade tempen så oroa dig inte för det.
                        jag gorde yttliggare ett vattenbyte så nu har jag 25,7 i vattnet sen så kramade jag ur mitt filter från det inkörda karet i vattnet jag har ioförsig bytt patron för inte mer än några veckor sedan men det borde väl kunna hjälpa lite med vattnet iallafall det var inte skitigt i flitret men den kom lite partiklar ur det i vattnet så någe skit fanns det

                        Kommentar

                        Arbetssätt...