Ytbrytning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qungen
    • December 2007
    • 39

    Ytbrytning

    hej har precis startat ett 210l akvarium och undrar över en sak. jag har ett ytterfilter och utloppet sitter cirka 5cm under ytan (kan ej höjas mer heller men kan vinklas) ska jag rikta det uppåt så att ytan rör sig kraftigt eller ska jag rikta det lite neråt för att få bra cirkulation i hela akvariet
    om det ska riktas upp mot ytan måste det röra upp ytan så kraftigt så att det blir luftbubblor eller räcker det att vattenytan rör sig kraftigt jag ska köra malawi i det så min tanke är att köpa en powerhead för att öka cirkulationen ännu mer filtret jag har är ett rena xp2 1050/h

    vore tacksam för lite råd

    mvh jocke
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Var jag har hört så ska det bli som små vågor på vattenytan.. Så rikta det inte ner.

    Sen är det ju alltid bra att öka cirkulationen i karet till Malawi...
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • qungen
      • December 2007
      • 39

      #3
      ja malawi gillar tydligen bra fart i vattnet så jag ska fixa ett powerhead så snart som möjligt men som sagt det ska räcka med att det blir som vågor på vattnet o inte små luftbubblor

      Kommentar

      • Freakmange
        • January 2006
        • 319

        #4
        Ursprungligen postat av qungen
        ja malawi gillar tydligen bra fart i vattnet så jag ska fixa ett powerhead så snart som möjligt men som sagt det ska räcka med att det blir som vågor på vattnet o inte små luftbubblor
        Det räcker med vågor =)
        Shovel Power

        Kommentar

        • qungen
          • December 2007
          • 39

          #5
          Ursprungligen postat av Freakmange
          Det räcker med vågor =)
          varför ska det vara lite vågor blir det syresatt eller vad vinner man på det?

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Ursprungligen postat av qungen
            varför ska det vara lite vågor blir det syresatt eller vad vinner man på det?
            Japp! Vattnet syresätts bättre och på så vis slipper du protein-hinnor m.m som gör så ytan ser oljig och skitig ut.

            Om du har ett litet hål på själva utblåset på din pump, kan du sätta en liten tunn slangbit där som når över ytan och så vis få lite bubbel i vattnet också.
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • qungen
              • December 2007
              • 39

              #7
              Ursprungligen postat av Markus1984
              Japp! Vattnet syresätts bättre och på så vis slipper du protein-hinnor m.m som gör så ytan ser oljig och skitig ut.

              Om du har ett litet hål på själva utblåset på din pump, kan du sätta en liten tunn slangbit där som når över ytan och så vis få lite bubbel i vattnet också.

              okej då vet jag

              Kommentar

              • Freakmange
                • January 2006
                • 319

                #8
                Ursprungligen postat av qungen
                okej då vet jag

                ja nu hade ju redan fått svar =)....gott nytt
                Shovel Power

                Kommentar

                Arbetssätt...