äntligen ett par firrar i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bimmerboy
    • July 2008
    • 31

    äntligen ett par firrar i akvariet

    Har haft mitt 180 liters Juwel vision stående ett bra trag, har byggt upp lite stenbakgrund fyllt på finkorning ljus sand och för knappt 14 dagar sedan vattenfyllde jag karet vilket såklart var väldigt skoj!
    Den enda kemiska behandlingen av karet jag gjort var en lätt nitritbehandling samt att jag hällde i lite sakt på rek av en god vän.

    köpte i samband med vattenfyllning 3 växter som jag planterade

    igår bytte jag ut knappt 1/3 av vattnet, temperaturen var imorse 25.5 grader och vi beslutade oss för att prova med lite fiskar.

    Karet var nu efter 14 dagar med enbart växter o vatten ganska alg fyllt och dassigt, jag noterade även i dagarna ett visst mått av små små sniglar vilka jag plockade bort efterhand jag såg dom ( 10 st hittills.)

    fick tips i butiken om praktbotika (tror den hette så) att dom åt sniglar så det bidde 2 små sådana samt 2 små malar mot algerna. Egentligen är detta mest lite testfisk för att få till lite biologisk kultur (heter det så?) och för att se om jag kan få fisk att överleva

    På sikt blir det andra fiskar med lite mer tanke bakom men just nu räckte det med dessa 4 tyckte jag, inte helt gratis med fisk insåg jag...

    Malarna har jag inte sett ikväll alls och vart orolig att dom andra ätit upp dom men läst lite och dom kan var lite skygga av sig??

    Praktbotikan dom simmar omkring och ser ut att äta men vad vet jag inte, jag har inte gett dom nåt och tänkte inte göra det på ett litet tag iheller.

    Släckte precis ljuset hos dom så dom får ltie lugn och ro.

    Vill gärna ha lite synpunkter och inputs,tips med mera.

    Förresten filtret är ett stort externt och jag har sett till att vattnet cirkulerar fint i akvariet. Temperaturen är uppe i cirkus 26 grader vilket jag hoppas är lagom??

    /johan
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    #2
    Hej vill inte komma här och klanka ner. Men tyvärr så måste jag påpeka lite saker. För det första borde du köpt fiskar direkt ifrån början. Som det är nu har du bara slösat kemiska medel då du inte haft något som skitat ner och där igenom är akvariet så gott som nystartat, från och med IDAG. Praktbotior blir för övrigt närmare 30 centimeter och är relativt känsliga. Du borde byta in dom mot några mindre botior istället(ex botia striata). Malarna gömmer sig troligen bara.
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

    Kommentar

    • woodo
      • January 2007
      • 605

      #3
      Det finns även dvärgbotia. Botior är för övrigt en stimfisk som bör hållas i grupper om minst 6-7 st. Då blir ditt kar genast för litet för praktbotior. I övrigt önskar jag lycka till och ett gott nytt år
      150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

      Kommentar

      • Bimmerboy
        • July 2008
        • 31

        #4
        Tänkte bara ha detta som lite testfisk, läste att praktbotian växer väldigt långsamt så den lär inte bli 30cm i år gissar jag ; )

        Fick tips om att vänta med firrar 1 vecka eller mer för att vattnet skulle stabilisera sig lite. Det kemiska jag hällde i kom med akvariet och är inget jag betalde för så det känns rätt lugnt, dessutom stod det på burken att man absolut inte fick ha fiskar i dom första 24 timmarna..

        Fiskarna köptes lite på försäljarens råd, läst här sedan att dom gillade att vara i stim. Nåja dom är iallafall 2 stycken nu, kan ju då ev. byta dom mot mindre eller köpa ett par till. Inte för att jag vet hur framtiden blir men innan dessa är 30cm så lär jag ha bytt mot andra firrar.

        Hoppades att malarna gömde sig då jag läst att dom kunde vara lite skygga men som nybliven akvariepappa så är man allt lite orolig om sina små pysslingar

        Tack för inputen!

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Praktbotia klara sig ett bra tag med 100-200L annars är det bättre att ha dom i 500-1000L istället då dom kan bli stora och trivs att kunna röra sig ordenligt, dom gillar även lite strömtvatten. andra alt som Woodo skrev blir mindre än Praktbotia och klara sig längre i 180L kar. jag tycker inte att Botior växer jätte sakta. Botior är bra om man kan mata när man släcker ljuset.

          att vänta en vecka är onödigt. du måste ha lite skit(avföring,gammla mat) i först för att det ska bildas nitrit därefter kan du använda diverse medel för att få igång bakterierna. dock gör det ingen skada att ha i medel innan. du får se hur det går nu meds fiskarna och vänta några veckor innan du släpper i ny fisk så att alla vattenvärdena är stabila.

          Kommentar

          • Bimmerboy
            • July 2008
            • 31

            #6
            Tack för tipsen!

            Lovar att ta det lugnt med att stoppa i fler firrar..
            Då har jag lärt mig lite nytt idag, underbart med alla dessa forum!

            Praktbotian simmar omkring och ser ut att äta av algerna gör dom det eller är det bara som det ser ut?

            Dom är rörliga och jag noterar att dom gillar stenarna och alla skrymslen o vrår..

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Om dom äter av algerna så är de sjukt undernärda och desperata, det är bara en sista åtgärd för botior, för botior äter normalt inte alger.

              Så om du ser alger försvinna där botiorna är, så tycker jag du ska ge dom mat omedelbart.

              Posta en bild på akvariumet förresten!
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Bimmerboy
                • July 2008
                • 31

                #8
                Inte säker på att dom äter algerna men för en newbie ser det ut så. Dom kanske bara bökar omkring. Låter ju lite udda om dom skulle visa tecken på att vara sjukt undernärda en timme efter köpet i affären som anses vara en av dom bättre enligt flera här i Malmoe

                Skall försöka ta en bild om ett tag på akvariet men just nu är det lite grumligt och det finns lite mkt alger på stenar osv..

                En kort fråga: slangen som suger vatten från akvariet till filtret skall den vara nära ytan eller botten eller vad gäller?

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bimmerboy
                  Inte säker på att dom äter algerna men för en newbie ser det ut så. Dom kanske bara bökar omkring. Låter ju lite udda om dom skulle visa tecken på att vara sjukt undernärda en timme efter köpet i affären som anses vara en av dom bättre enligt flera här i Malmoe

                  Skall försöka ta en bild om ett tag på akvariet men just nu är det lite grumligt och det finns lite mkt alger på stenar osv..

                  En kort fråga: slangen som suger vatten från akvariet till filtret skall den vara nära ytan eller botten eller vad gäller?
                  Botior gillar att böka omkring ja.

                  Konstigt med alger redan, jag har fortfarande inte fått några efter 6 månader. :S
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...