Många små eller få stora i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    Många små eller få stora i karet?

    Vad är finast egentligen?
    Många små, eller ja mellanstorlekar på fisken 3-7cm kanske, eller färre och större fiskar, 10cm+...

    Eller Kanske en mix av både små och större storlekar på fisken? Är det inte ofta dom större äter dom mindre då dock?

    Själv känner jag nog att fler i mindre storlekar verkar roligast. Och att färre större gör sig bättre i leasingakvariet i hotellobbyn?

    I mitt fall gäller det ett 180L akvarium, inte pyttelitet, men ej heller jättestort.

    Alla firrar behöver ju olika storlekar, men på ett ungefär, hur stora fiskar är ok i ca 200L kar?



    Vad tycker ni?
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    jag tycker att små fiskar gör sig bättre. det ser mer naturligt ut än om 5 oscars försöker vända sig om...

    jag tycker också det ser bättre ut och mer harmonsikt ut med mindre fiskar. men smaken är som baken och det lär vara några som inte håller med mig!
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #3
      Ursprungligen postat av smurfmats
      jag tycker att små fiskar gör sig bättre. det ser mer naturligt ut än om 5 oscars försöker vända sig om...

      jag tycker också det ser bättre ut och mer harmonsikt ut med mindre fiskar. men smaken är som baken och det lär vara några som inte håller med mig!
      Vi är på samma plan i alla fall

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Jag håller med om många små istället.

        Go Tigerbarber! GO!
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • nesseman
          • December 2007
          • 362

          #5
          små stimfiskar tror ja blir snyggast..
          Motsäger mig själv här nu.. ja har både stora ciklider å halvstora tetror..Men nästa gång blir det stimfisk..Mycket intresanta att följa

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #6
            Ursprungligen postat av nesseman
            små stimfiskar tror ja blir snyggast..
            Motsäger mig själv här nu.. ja har både stora ciklider å halvstora tetror..Men nästa gång blir det stimfisk..Mycket intresanta att följa
            Ok, trodde många skulle luta åt större firrar..

            Charlottenberg! skall till dom krokarna den 7 jan och ha en härlig långhelg med abborrpimpel god mat och lite gött att dricka!

            Hur har du det med snö och kyla där uppe?

            Kommentar

            • nesseman
              • December 2007
              • 362

              #7
              det har varit -15 grader på nätterna nu ett bra tag.. På tjärnen åker dom skridskor så det susar.. på sjöarna vet ja inte.. Snö... nää dåligt med det... nån ynka cm..
              Vart i krokarna håller du till?

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                #8
                Ursprungligen postat av nesseman
                det har varit -15 grader på nätterna nu ett bra tag.. På tjärnen åker dom skridskor så det susar.. på sjöarna vet ja inte.. Snö... nää dåligt med det... nån ynka cm..
                Vart i krokarna håller du till?
                Jag skall till sjön Stor-treen tror jag det heter..
                Gunnarskog tror jag ligger nära med. Men fan ingen snö alltså.. shit får kolla upp detta. Det är ju liksom därför vi åker iväg.. Fredrosgård skall vi bo vid.

                Kommentar

                • nesseman
                  • December 2007
                  • 362

                  #9
                  Aaaaaah... brukar va i Treen på sommaren å bada.. Där är det verkligen härligt...
                  Det kan hända dom har nåt lite mer snö där än här.. brukar alltid va lite mer där.. Glöm inte bort att besöka Tvällens Värdshus när du ändå är uppe i dom stråken

                  Kommentar

                  • Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

                    #10
                    Ursprungligen postat av nesseman
                    Aaaaaah... brukar va i Treen på sommaren å bada.. Där är det verkligen härligt...
                    Det kan hända dom har nåt lite mer snö där än här.. brukar alltid va lite mer där.. Glöm inte bort att besöka Tvällens Värdshus när du ändå är uppe i dom stråken
                    Ok, där ser man, vi har kört årliga grabbresan dit i 3-4 år nu
                    Som du säger så brukar det ju vara mer snö där än runt om kring faktiskt.

                    Jaja, tack för infon!

                    Kommentar

                    • MeKaL
                      • August 2008
                      • 128

                      #11
                      Jag personligen har silverhaj samt praktbotior i mitt kar på 350 liter. Dom börjar bli större nu och måste nog införskaffa ett större kar inom de närmsta året. Tillsammans med dom har jag ett halvstort stim black molly samt ett stim kardinaltetror/neontetror (dom har bildat ett blandstim) and i like it a lot!
                      Frågar man inget, får man ingenting veta.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        har man flera olika stim i ett kar så kan det ibland bli för mycket tycker jag. och bara 1par av någon stor kan ibland bli tråkigt. jag tycker det blir bäst med att blanda typ 1 eller 2stim och så några större parfiskar.

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #13
                          Håller med Falxss, ett eller två stim med mindre fiskar såsom cardinaltetror eller neontetro 5-7 st i stimmet, 3-4 Mollys och sedan 2 större malar, eller så byta ut mollysaran mot 4-5 st pansarmalar av de fläckiga eller natur varianten eller så balnda dom fina och titta på och riktigt duktiga på att leta upp foderrester på botten. Ja sedan skall man inte glömma växter men det finns de här på froumet som är kunniga inom det området.
                          Senast redigerad av Mick13; 30 December 2008, 22:45.
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Om jag får tala för barber igen, så är det underbar fisk! Jag kommer aldrig behöva köpa annan fisk till akvariumet, jag ska endast satsa på tigerbarber. De är så sjukt underbara!

                            Och med bara en stimfisk så blir det lagom livligt i akvariumet.

                            Stimfisk tycker jag ska vara i akvarium med BARA stimfisk, annars så kan det se väldigt rörigt ut i akvariumet, och man kan inte riktigt koncentrera sig på en viss fisk.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • Inka
                              • July 2005
                              • 1233

                              #15
                              Jag tycker det är finast att köra ett rejält stim av något mindre och så ha en lite större fisk som syns lite mer. Exempelvis drottningrasboror är en lagom stimmis för ett 180 literskar kan jag tycka, tillräckligt små för att man ska kunna ha ett rejält stim, som jag tycker är optimalt för stimfiskar. De gör sig bäst många. Dessutom stimmar drottningrasboror betydligt bättre än många andra stimfiskar, t ex neontetror. Jag har mina drottningar med Dvärggurami, som fortfarande är små men som ger något större att vila ögonen på. Dessutom hade jag valt att ha kanske någon Corydoras på botten som ger lite liv där. Dock inte fler arter än så.
                              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                              www.kvitter.n.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...