Första firrarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bec@home.se
    • April 2008
    • 38

    Första firrarna

    Har precis fyllt upp akvariet, 540l och undrar vad vi skall köpa för första firrar. Tanken är att det skall bli Malawi-ciklider i det. Vad och hur många är lämpligt under uppstarten? Har läst nybörjar-guiden och där finns ett exempel på ett 250l med 5 fiskar till att börja med. Skall jag dubbla det för 540l, det bör väl inte vara för få fiskar heller för att få balans i systemet?

    Alla råd mottages tacksamt!!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    5 st, gärna golden, låter bra!

    Och välkommen till malawi-träsket!
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • bec@home.se
      • April 2008
      • 38

      #3
      Uppstart påbörjad

      Tack för det!
      Det blev 8 Golden (Labidochromis caerulus) och 8 Mari Gold (Pseudotropheus acei). Fler än jag trodde, men jag frågade verkligen i affären om det skulle funka utan att det blev för mycket på en gång.
      Fick några bakterie-tabletter att placera i ytterfiltret som de själva kör när de startar upp sina egna kar. (Akvarieleasing alltså).

      Har även haft i bakterikultur på flaska och vattenberedningsmedel.

      De får ett kryddmått mat två ggr om dan (New Life Spectrum Cichlid Formula) samma käk de är uppfödda på, små 1mm pellets, alla blir uppätna.

      De har varit i 5 dar nu, pigga och glupska so far.
      Kollade med ett (amtra) sticktest (skall skaffa dropptest), ingen nitrit och bara en antydan till nitrat (10 på skalan, tyvärr framgår det inte vilken enhet den mäter..)

      OM det nu är så att det finns lite nitrat i vattnet skulle inte det betyda att nitrifikationsprocessen kommit igång så smått eller är det inte möjligt att det går så fort?

      Det här är ju lika nervöst som att få hem ett nyfött barn...

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Uj, det var mycket fisk att köpa vid en uppstart! Lite nitrat kan uppträda redan från början eftersom du öst i bakteriekultur, men du löper stor risk att få en nitritchock inom kort med så mycket fisk redan i början!
        Köp ett bra dropptest för nitrit (rekommenderar Tropic Marines kombinerade nitrit-nitrattest) och kolla noga varje dag. Köp också mera bakteriekultur (Seras Nitrivec är bra) och salt för säkerhets skull. Får du nitrit, byt 50% av vattnet omedelbart, spruttla i Nitrivec hej vilt och tillsätt salt (1 dl/100 lit). Gör sedan om det nästa dag, tills nitriten är borta. Tillsätt salt vid de senare vattenbytena som motsvarar vattnet du bytt ut.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Vad ska dom e allt salten till ????
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            Vad ska dom e allt salten till ????
            Nitrit har den farliga egenskapen att det blockerar andningen. Lite enkelt kan man säga att saltet konkurrerar med nitriten med att sätta sig på de ställen där nitriten annars blockerar andningen. Det hjälper på så sätt till att minska nitritens giftighet. Om man får nitrit, är det därför bra att ha salt i beredskap.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • bec@home.se
              • April 2008
              • 38

              #7
              Ja, jag tyckte väl att det var många på en gång efter att ha läst här. Visserligen vill han ju kränga fisk, men jag har ändå rätt stort förtroende för honom i affären. Nåja, jag mäter dagligen, har skaffat ett dropptest, vi får se om det blir nån ko på i isen (nitrit-spik).

              Jag har redan haft i litet salt, 1dl (på 540l), vet inte om det är för lite för att ha effekt, men jag tycker de kliar sig mer sällan nu. Inte för att de gjorde det mycket innan iofs.

              Får känslan av att erfarenheten här är att ta det väldigt försiktigt i uppstarten, medan både Akvarieleasing och Akvarielagrets personal tyckte att min besättning var försiktig, i kombination med sparsam matning.
              De är ju fortfarande rätt små, typ 4-5 cm.

              Skall införskaffa mer bakterier, ifall det skulle behövas.

              Tack för svaret!!!

              Kommentar

              • qungen
                • December 2007
                • 39

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Uj, det var mycket fisk att köpa vid en uppstart! Lite nitrat kan uppträda redan från början eftersom du öst i bakteriekultur, men du löper stor risk att få en nitritchock inom kort med så mycket fisk redan i början!
                Köp ett bra dropptest för nitrit (rekommenderar Tropic Marines kombinerade nitrit-nitrattest) och kolla noga varje dag. Köp också mera bakteriekultur (Seras Nitrivec är bra) och salt för säkerhets skull. Får du nitrit, byt 50% av vattnet omedelbart, spruttla i Nitrivec hej vilt och tillsätt salt (1 dl/100 lit). Gör sedan om det nästa dag, tills nitriten är borta. Tillsätt salt vid de senare vattenbytena som motsvarar vattnet du bytt ut.
                vad är det för salt man ska ha i?
                vad är skillnaden på aquasafe o nitrivec

                Kommentar

                • bec@home.se
                  • April 2008
                  • 38

                  #9
                  Om jag förstått rätt skall det vara salt utan tillsatt Jod och helst utan klumpförebyggande medel. Det verkar finnas rätt olika bud på hur mycket man skall ha i dock... Ad Konings "Back to Nature guide om Malawi Ciklider" rekommenderar 2dl /100l (0,2%), men jag tycker det är oklart om det är vid sjukdom endast eller alltid?

                  aquasafe är vatteberedningsmedel som tar bort kloramin och annat skadligt ur vattnet. nitrivec är vad jag förstår baketeriekultur som skyndar på och hjälper igång nitrifikationsprocessen i akvariet.

                  Kommentar

                  • Frickadell
                    • January 2009
                    • 2

                    #10
                    kl*
                    Hejsan jag är oxå nybörjare på det här med akvariet och fiskar.
                    När jag köpte mina första fiskar till mitt 50l 8kantiga akvarium så köpte vi 5 neontetror, 6 guppysar (två haner och 4 honor). Men redan efter första dagen började de dö neontetror för oss. och efter 3 dagar var alla 5 död.
                    Så då hoppade vi över dem och köpte i stället två black mollysar. Och jag tror att alla guppy honorna har fått en varsin omgång med yngel varav en lever och har växtupp till en ståtlig fin hane. Nu har även Black Mollysarna fått en omgång med yngel men där är det oxå bara en stark kämpe som verkar få växa upp. Vi har precis varit till våran djuraffär med ett vattenprov och de kollade ph-värdet och så något mer och allt var hur fint som hälls. Men för ca 3 veckor sedan så dog det 3st guppysar för oss på 3 dagar. och vi tyvkte det var konstigt och blev rädd att vi städade för dåligt. Så vi städade och gjorde fint och sedan dess var allt bra. Men så i dag så visade Black molly hanen samma symptom som guppysarna och jag kollade på internet och de trodde det var simblåseförlamning. Och det är ett virus. Det var bara att ta ner hanen. Men hur gör jag nu för att de andra fiskarna inte ska drabbas?
                    *Frickadell*

                    Kommentar

                    Arbetssätt...