Mitt Första Akvarium - Hjälp och råd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sumpan
    • December 2008
    • 238

    Mitt Första Akvarium - Hjälp och råd!

    Hej alla glada medlemmar!

    Jag ska nu starta upp mitt första akvarium och imorgon ska jag köpa fiskar (Akvariumet har varit igång i kanske en vecka)

    Nitrit/klor borttagning och bakterier tillsatta. Har även tillsatt lite mat för bakterierna.

    Akvariumet är komplett 63 L med sten, växter och rötter.
    (Invändigt filter/pump/doppvärmare)

    Än så länge verkar allt gå bra. Men frågan är: är det något jag glömt inför köpet av fiskar?

    Har tänkt mig dessa fiskar, givetvis inte alla på en och samma gång:
    • Guppy, hanar 5 st.
    • Kampfisk, röd eller lila med stora fladdrande fenor, kan ej namnet? 1-2 st
    • Glödbands tetror 10 st eller 10 st neontetror, fast modellen större (kan ej namnet på den tetran)
    • Black Molly 1-3
    Detta kanske inte kommer att gå? men har för mig att det gick? Kanske får minska antalet av någon art för att få plats med alla.

    Komentera gärna om det är något som du tycker låter galet eller om du har något tips.

    (EDIT): Jo, juste hur funkar det med matning i starten och vattenbyten och ska man tillsätta bakterier mm i forstättningen?

    Mvh Jesper
    Senast redigerad av Sumpan; 26 December 2008, 23:21.
    200L Asien
    56L
    27L
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ehh... Hur kan du ha haft akvariet igång en vecka och fått igång bakteriefloran utan fiskar??

    Börja med ca. 3 fiskar första månaden och skippa tanken på Kampfisk ihop med Guppyhanar. Kampfisken kommer förmodligen störa sig på Guppynas stora fenor och bita ihjäl dem.
    Du skriver även att du vill ha 1-2 Kampfiskar. Kampfiskhanar kan inte hållas ihop och om du tänkt odla på dem bör du ha fler honor. Dock kan de bli ganska aggressiva vid lek så det är nog inget du bör satsa på till en början.

    Plugga på fisken du tänkt köpa, gå inte på allt som de säger i butiken utan hör efter här först och läs igenom denna guide innan du sätter igång.
    Lycka till
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Sumpan
      • December 2008
      • 238

      #3
      Okey, det där med två kampfiskhanar hanar hörde jag om, skrev det bara inte:P Men för övrigt verkar det bli lite stökigt i mitt lilla akvarium med kampfiskar.
      Men går det att starta med guppys, platys, tetror eller molly?
      200L Asien
      56L
      27L

      Kommentar

      • Sumpan
        • December 2008
        • 238

        #4
        Kanske någon som har ett bra start allternativ på fisk under en 3 månaders period som är bra nybörjarfisk?
        200L Asien
        56L
        27L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Sumpan
          Okey, det där med två kampfiskhanar hanar hörde jag om, skrev det bara inte:P Men för övrigt verkar det bli lite stökigt i mitt lilla akvarium med kampfiskar.
          Men går det att starta med guppys, platys, tetror eller molly?
          Kvittar det vilken av ovanstående fiskar du ska starta med kan jag rekommendera Platy. De är tåliga, men annars går det bra att börja med någon av de andra oxå.
          I länken jag skickade med förra inlägget står exakt hur du bör gå till väga under de första månaderna.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Jan_85
            • January 2008
            • 6

            #6
            hej neontetran som är lite större tror det är kardinaltetra du menar dom har en röd rand över hela kroppen .. jag skulle köpa kardinaltetror först och en ancitrus mal kanske

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Jan_85
              hej neontetran som är lite större tror det är kardinaltetra du menar dom har en röd rand över hela kroppen .. jag skulle köpa kardinaltetror först och en ancitrus mal kanske
              Nja.. Håller inte riktigt med. Både neon och kardinal kan vara väldigt känsliga. Dock finns det en del som köper dessa för att de är billiga och att det inte gör något om de dör, men det stödjer iaf inte jag.. Det är vårt ansvar att se till att all fisk vi skaffar får det så bra som möjligt.

              Av de fiskar h*n nämnde att starta med håller jag fast vid Platy
              Guppy kan vara ganska känsliga, likaså Molly och tetror trivs inte förrän de blir ett stim vilket kan bidra till att det blir för mycket fisk till en början.
              Så var mitt resonemang iaf
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Jan_85
                • January 2008
                • 6

                #8
                okej ja du menar så.. det är ju sant platy är ju en väldigt enkel fisk att sköta personligen gillar jag korallplatyn

                Kommentar

                • Sumpan
                  • December 2008
                  • 238

                  #9
                  Börjar med platy förmodligen. Tackar för alla svar, fortsätter gärna diskutera, men måste bearbeta det här nu så det blir rätt för mig och fiskarna.
                  200L Asien
                  56L
                  27L

                  Kommentar

                  • Sumpan
                    • December 2008
                    • 238

                    #10
                    Utöver dessa arter, finns det några mer intresanta, som går att börja med?
                    Glödbands Tetra
                    Kardinal Tetra
                    Guppy
                    Platy
                    Molly (black/white)
                    200L Asien
                    56L
                    27L

                    Kommentar

                    • Jan_85
                      • January 2008
                      • 6

                      #11
                      det handlar om att cykla in filtret och man ska börja med en tålig fisk och hålla koll på nitrit värdet i vattnet det du kan göra när du köpt dina första fiskar är att köpa filterbakterier på flaska finns på akvarieaffären det hjälper filtret att komma igång och sen efter fem dagar byter du en del av vattnet inte mer än 50 %

                      Ditt filter är anpassat till den mängd restprodukter som finns i vattnet. Om antalet restprodukter minskar i vattnet så minska antalet bakterier. Samma sak gäller om man ökar på belastningen i ett akvarium. Har man 8 fiskar i ett akvarium sedan köper man 4, till kommer det ta ett visst antal dagar innans ens filter har rätt mängd bakterier, för att klara av denna nya mängd restprodukter. Det finns ju även begränsningar på hur mycket restprodukter som ett filter hinner med att omvandla. Detta styrs av filtervolymen, flödet igenom filtret och syrehalten.

                      Kommentar

                      • Sumpan
                        • December 2008
                        • 238

                        #12
                        Så, var vid Akvarium lagret igår och köpte 4st Platy - Xiphophorus maculatus...tror jag??
                        Och en mal...som jag missade både namnet på, äter de algtabletter eller klarar dom sig på vad som finns i akvariumet? Lägger upp bilder i fall någon skulle veta vilken art det är.

                        Bild Länk: http://minhembio.com/James_Maxwell/223101/

                        Jesper
                        Senast redigerad av Sumpan; 28 December 2008, 23:32.
                        200L Asien
                        56L
                        27L

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Ser ut som en Ancistrus

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sumpan
                            Så, var vid Akvarium lagret igår och köpte 4st Platy - Xiphophorus maculatus...tror jag??
                            Och en mal...som jag missade både namnet på, äter de algtabletter eller klarar dom sig på vad som finns i akvariumet? Lägger upp bilder i fall någon skulle veta vilken art det är.

                            Bild Länk: http://minhembio.com/James_Maxwell/223101/

                            Jesper
                            Troligtvis en Ancistrus och de behöver algtabletter ett par gånger i veckan iaf.
                            Mata på kvällen när akvariet varit släckt en stund eftersom de är nattaktiva.
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            Arbetssätt...